Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stefanho

Besatt av båtköp

Rekommendera Poster

Hej allt båtfolk.

 

Har dom sista månaderna blivit helt besatt av att skaffa båt.

 

Min första tanke var att köpa en roddbåt som jag och lillgrabben (3år)

kunde ha till att fiska lite å så. Men nu har det svävat iväg lite till att vilja skaffa en lite större båt som familjen kanske skulle kunna övernatta i kanske en eller ett par nätter i.

 

Nu undrar jag om det är nån som har nåt råd om vilken båt jag ska titta närmare på? Hade tänkt mig i prisklassen runt 50 000kr -10K.

 

Vet att det finns trådar förut om detta, men dom verkar inte särskild uppdaterade.

 

Hoppas på hjälp för jag tänker på detta dilemma heeeeela tiden.

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Det klart att ni ska ha båt!!

Du bör klarlägga några saker bara..

Hur fort vill ni att det ska gå att köra?

Hur stor är drivmedels budgeten??

Toalett??

Hur många är ni totalt i familjen??

Vad fiskar ni för nått när ni är ute??

Ska ni åka innomskärs/insjö eller blir det turer på öppet hav??

 

Hejsvejs

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.

 

Farten har absolut ingen betydelse. ligger gärna å puttrar lite sakta å njuter av dagen istället för att ha bråttom nånstans.

Vi är två vuxna å två barn(1 & 3 år),så dom är inte så stora :P

Angåendet fisket är det väl mer åt meta och kasta lite med drag som gäller. inget avancerat.

 

Drivmedelsbudgeten är lite svår att uppskatta, men som dom flesta tycker jag inte det är allt för kul med för höga räkningar. dock kommer det inte vara ett hinder om jag hittar en båtar jag gillar om den drar lite mycket soppa.

 

Vi bor i västerås, så det kommer bli i mälaren turerna kommer gå i.

 

Mvh

Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Klart du skall skaffa dig en båt. Själv har jag en Nidelv 24 som vi är mycket nöjda med. Det är snipa som puttrar på i ca 7 knop. Den har en stor sittbrun vilket är bra när vädret är fint sedan finns en ruff med 4 - 5 bäddar samt toa, vad mer kan man begära.

 

Lycka till

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Titta i min sjöbod barnvänligare båt finns nog inte, gungar ej och parkeras lätt på stranden och används då som vilo plats för trötta barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen då ska ni ju ha en plastsnipa!!

Kolla in på Plastsnipeklubben här på MarinGuiden och kolla lite i folks fotoalbum...

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

 

Nikitalord----> Vart kan man få tag i en sådan båt, och vad kostar en sån?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det lutar åt en snipa eller liknande.

 

Det största kravet är väl att man ska kunna övernatta i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis skall du ha en snipa, det är ett lungt och harmoniskt sätt att ta sig fram på sjön. Och finns till överkomliga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker en adec-snipa eller en nidelvs-snipa ser trevliga ut. nån som har erfarenheter av dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Finns liggande lite överallt, pris är nog vad köparen vill betala blocket annonser har varit från 15 tusen och uppåt normal pris för en riktigt fin bör ligga runt 50, min bjöd jag var jag tyckte den var värd och det tog ägaren vilket var 35 tusen.

 

Denna i rena nyskicket med 4 taktare gick billigt på blocket nyligen den hade gått som kanalbåt bla nere i holland och någon tur på göta kanal av dåvarande säljare. Dessa är underhållsfria tillverkades mellan 60-70 talet och kopierades av några mindre garage firmor, som du ser har de flesta t.om orginallacken kvar dvs de är orörda även nu efter 40 år.

 

 

post-15930-1394234890,1786_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Stor fördel är att när andra båtar får lägga till på vad djup så åker vi upp nästan på stranden och parkerar och kan använda den som strandstuga och ungarna kan klättra fritt omkring djupgåendet är bara 15 cm och flatbottnat.

post-15930-1394234890,2312_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallojsan...Självklart ska du skaffa båt...En snipa är nog ett bra val till att börja med..Lagom fart för de små..Annars finns det många andra alternativ oxå, men titta dej omkring tex på Blocket, å läs mycket om båtar och speciellt om den typ av båt du tänker dej...

Hoppas du hittar nåt bra, så ses vi på sjön i sommar..

Ha det bra å lycka till...

Peter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS !!!!!!!

 

SE TILL ATT DU HAR VINDSKYDD PÅ BÅTEN, TYP HT / KABIN , SÅ ATT BARNEN KAN SITTA I LÄ !!! 

 

-DET ÄR NÄSTAN ALLTID KALLT PÅ SJÖN .....SÅ ÄR DET .

 

 

//JSR

post-11345-1394234890,3533_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord----> Den ser ju väldigt ostadig ut. hur är den om det skulle blåsa upp lite på sjön?

 

Jag har blivit väldigt tagen av den, men det verkar bli svårt att komma över en. inte många ute på marknaden.

 

Vet du om det finns nån hemsida där det finns lite mer information??

 

Mvh

stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello,

Vet en som har en liknade Nikitalord:s, kan kolla upp den om nå´ t sånt är av ditt intresse!?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det mesta är av intresse. om inte för köp så för att få inspiration :P

 

Mvh

Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vet inte om jag håller med om att det promt måste vara en snipa, varför inte en båt med akterspegel? Mera plats.

 

Du får absolut mest bår för pengarna om du köper en träbåt, men misstänker att den tid som krävs åtminstone till en början inte finns för dej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hallå myggbetet.

 

Skulle du vilja förklara akterspegel för en okunnig??

å du har rätt om träbåtar. vill ha en båt som inte tar upp hela vintertiden till att putsa poå den

 

mvh

stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snipa är ju en båt som ser nästan likadan ut i fören och aktern, den är alltså ihopsvängd i aktern också. Du kan ju köpa en båt som inte är insvängd i aktern utan istället är bred hela vägen till aktern. Det tvärstycke som då stänger skrovet i aktern kallas aktersppegel.

Snipa ser ut såhär: > i aktern också och en med akterspegel ser ut såhär: |

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir till att kolla upp alla möjligheter innan jag väljer sort.

 

Skulle ju inte vara helt fel med akterspegel( dagens nya ord för mig)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att det skallstå ett större än tecken där, men det funkar visst inte. men hoppas ni förstår ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ska du ha en så tycker jag h5 är bättre planlösning den vanliga 5an saknar styrhytten och man sitter itället och kör framme vid middagsbordet sen har 5an inte ståhöjd vid köksdelen men man kan istället skjuta ihop hela taket och få båten halvöppen, vanliga 5 ligger ute några på blocket men det låg nyligen ute en alucon dvs abalkopia byggd av h5 och beställd som 7 meters med vanlig spetsig för.

ang stadighet de är nästintill vippfria och fruktansvärt stadiga går inte att likna med något annat, tänk dig själv en pontonbrygga med 2 meters bredd och sen 3 bärkölar som vatten fylls och som fungerar som bärplan vid högre farter.

 

här är bild på en 7 m har nummret kvar till säljaren.

post-15930-1394234890,7432_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorå, jag förstår iallafall.

 

Sitter väl hela natten igen här på sidan å kollar båtar.Å försover mig till jobbet för 4e gången denna vecka pga dessa båtar :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Provad vid förr årets stormar och visst gungar det om man kör sakta men eftersom den är lättplanade så går det ju att åka över vågorna och bäst blir det ju när man har dem in från sidan då blir det som att åka vattenskidor. rakt mot vågorna är väl ingen båt att köra och abalen bonkar och smäller en hel del i motvågor. sen om man ligger still i blåsten så följer den vågorna som en kork och ligger inte och vippar som vanlig v- botten gör.  För insjö med våghöjder på max 1-1,5 så är det ett perfekt val.

har är en bild från försäljningsbrocyren för alucon och den ska vara tagen ute till havs denna båt är troligen den som nu ligger på land i Umeå.

 

post-15930-1394234890,8274_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja för de våghöjderna så tror jag säkert den är bra men längs vår kust finns det nog många ställen där din båt skull fungera mindre bra.

Svårt att tro att den bli speciellt bekväm att åka i vid grov sjö (och då menar jag mer än 1-metersvågor). För bra stabilitet uppfattas ofta som obekvämt och leder ofta till sjösjuka osv. så lagom är bäst även vad det gäller stabilitet men samtidigt så förstår jag att om man håller hus på rätt ställe kan det vara skönt me en båt som inte ligger och vickar så fort man flyttar fötterna.

För övrigt en väldigt speciell båt, förbaskat ful men ändå cool.

Och bilden, tagen ute till havs, visst men det se rinte ut att vara alltför dåligt väder i så fall. Inga monstervågor direkt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...