Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Ulf Bergsten

Vindkraftverk, solpanel eller bensindriven generator?

Rekommendera Poster

Gäst Ulf Bergsten

Vilket är det bästa alternativet att få mer laddning till batterierna, solpanel eller vindgenerator eller helt enkelt en bensindriven generator? Själv vill jag både kunna se på TV, ha kallt i kylskåpet och använda autopiloten till Gotland m.m. utan att tänka på att batterierna ej får tillräckligt med laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Du får räkna ihop din genomsnittliga förbrukning under ett dygn och lite extra. Med de saker du räknat ihop, så får du antingen klä större delen av båten med solfångare eller aldrig njuta av en stilla bris om du inte har en större vindsnurra. Så det återstår nog bara ett riktigt elverk. Tyvärr så har det flesta väldigt låg kapacitet för 12 volts laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Erik

Solceller fungerar ypperligt! Har själv en 75 vattare kopplad till en maxpower. Det viktiga är att den skall vara rätt riktad, alltså inte fast monterad på däck eller liknande. Jag har min på roterbar stång i aktern (vore bra med automatisk inställning av den) och använder dator, kyl, autopilot,instrument o.s.v. dygnet runt utan problem. Min batteribank är 170 amp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Svensson

Instämmer med föregående skribent. Själv har jag två 75 watts solpaneler monterade på mantågen längst akterut. Det funkar perfekt men jag har förstått att många seglare låter omsorgen om båtens skönhet gå före elinstallationens effektivitet. Med den överkapacitet som jag har behöver jag aldrig kråångla och ställa in solpanelerna vinkelrätt mot solen. Dom klarar jobbet i allla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Solceller är det klart bästa alternativet, Inget underhåll och framförallt är den tyst jämfört med en vinande vindgenerator. Har en riktad 50W solpanel på vridbar stång som fungerar perfekt för min batteribank på 180A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...