Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
silverviking

suzuki df 50 impeller

Rekommendera Poster


Har bara en svag stråle ut, tror det är impellern, vill gärna ha tips på hur jag går till väga för att byta är det svårt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kontrollera först om det kan vara så enkelt som att det är tätt i röret där skallerstrålen kommer. Lera, sand osv kan sättta igen hålet (har hänt några gånger för mig). Ta i så fall en tunn pianotråd, wire el liknande och rensa med.

Hjälper inte det kan det vara impellern som börjar bli dålig.

Termostaten tror jag inte kan påverka skvallerstrålen t ex om den fastnat i stängt läge, men du kan ju kolla termostaten ändå om du har lust. I så fall tar man lös den (men var noga att kolla hur den sitter så du sätter tillbaka den vriden lika som förut) och kollar i en kastrull med vatten på spisen med termostaten hängande i en ståltråd att den öppnar vid ca 50 grader och helt öppen vid ca 60 grader (ungefär).

 

Har det bytts impeller nån gång tidigare på din Suzuki DF50?

 

Om du vill försöka dig på att byta impeller själv så bör du nog klara av det genom att kolla på sprängskisser på http://www.brownspoint.com (välj Parts Look-Up).

Fig 15 - Water Pump

Fig 47 Gear Case (skall tas lös och sänkas ner - kolla att alla skruvar som håller växelkuset blir lossade, nån kan vara döljd under nån liten lucka el trimfenan).

Troligen skall du ta isär en koppling för växelföraren nånstans, kanske vid motorblockets nedre del under motorkåpan (så är det i alla fall på många Suzukis 2-taktare). Kolla Fig 20 och 21.

 

Köp i så fall en waterpump repair kit så du även får med packningar osv till impellern. Impeller köper du hos nån Suzuki återförsäljare, även Marinshopen brukar ha bra med grejer hemma till bl a Suzuki.

 

Det som brukar ställa till det när man skall byta impeller första gången själv är att man inte hittar alla skruv som växelhuset hålls fast med, att man inte hittar var växelförarstången är delad, att man sen när man monterar ihop har svårt att få vattenledningsröret och dess tätninger som förbinder vattenpumpen med motorn på plats och tätt. 

 

Det är bra att ha en verkstadshandbok tillhands när man skall greja med motorn själv. Eller åtminstone en Clymer Gör det själv handbok för Suzuki 4-takt (om DF50 finns med där).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, var inpellern som var paj, endast växelförarn att lossa sen dom sex bultarna, enkelt att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med strålen på min Suzuki DF50, tillverkad -04 och uttagen -05. Kom bra stråle i början efter sjösättningen i helgen, när jag lite senare startade igen så kom det väldigt klent, eller att det bara rann lite längs motorn. Kollade utloppet av skvallerröret och där verkade det inte vara något. Sedan vart det lite bättre fart, och jag körde iväg med den i en halvtimma och det kom en stråle hela tiden, dock inte så stark. Två dagar senare var det bra fart på strålen när jag åkte samma sträcka hem igen (senaste åkturen).

Jag lyckades dock inte byta impellern som jag hade tänkt göra innan jag sjösatte...

Skall bultarna sitta stenhårt i motorn? Jag hade inte så kraftigt verktyg (ca 10cm skaft), men med det jag hade kunde jag inte rubba bultarna som lossar den nedre delen av motorn. Är det bara att ta ett större verktyg och försöka igen? Kändes som att snart går väl bultarna av, men det är kanske inte så troligt?

Tror inte det är bytt förut då det ser målat och fint ut runt bultarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en dålig impeller så går varningssystemet in o varnar för överhettad motor hornet ljuder .prova med tryckluft i kylvatten kontrollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...