Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
geronimo13

Förslag på vilken båt, tack på förhand.

Rekommendera Poster


Hejsan båtägare!
Jag går i tankarna av att köpa mig en motorbåt till nästa sommar. Tänkte nu fråga lite om råd. Har några krav.
3-4 kojplatser. 3 vuxna ska få plats iaf.
Pentry kylskåp så det går att laga mat.
Behöver inte vara någon supersnabb båt, marschfart på runt 15-20 knop är fullt tillräckligt. 
Båten är tänkt att användas för turer ifrån tex Västervik upp till göta kanal och genom den. Kanske en tur över till öland osv. Ska vara stadig i sjön och lätt att hantera. Helst ingen bensinslukare :) Jag har inte så stor erfarenhet av olika båttyper så alla förslag/råd är välkomna.
 Budgeten ligger på max 50.000 och då är det ansträngt. Bästa vore om det gick att hitta något i 30.000 klassen.
Har hittat en hel del träbåtar som verkar fina, för och nackdelar med träbåt? Har inte lust att lägga ner massor med timmar på underhåll varje år.
 
Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kanalbåt blocket har en tvilling till min, men öland skulle jag nog avstå.

 mer info se sjöboden och bildspel

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska klara både kanalen och till öland. Din båt ser jag tyvärr inte som något alternativ.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Trodde inte det heller, men tänk vilka glada miner man skulle få på kanalen.  14.gif\  

post-15930-1394234718,37_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha jo det skulle man nog få :)
På kanalen räcker ju en trevlig snipa då 5 knop råder, men vill kunna nyttja båten mer än på kanalen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När jag handlade min var avsikten, Göta kanal men tyvärr har det inte blivit så ännu, men vem vet en vacker dag kanske det blir tid över.

 

Det som förvånade mig mest efter jag handlat badankan var hur snabba dessa kaddaffi pråmar var, när vi inte bara sitter på taken och puttrar runt i solen i simfart eller står där uppe och fiskar så trivs dessa båtar bäst i farter på  20 knop. låter vansinnigt men sant. Mycket lättplanande gjorde det även med förra motorn en liten 40hk.

 

Sen förutom att den är helt underhållsfri så är det en av de få båtarna där skrotpriset i vissa fall har varit högre än salupriset, aluminium skrot står högt. 

 

Ett tips: några riktigt udda båtar har legat ute på blocket länge nu och ska du ändå behålla den länge så spelar det ju ingen roll om det är svårsålt och oattraktivt bara det är billigt och passar ändamålen.

 

Lycka till.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej!

 

Tycker bara den båten var så otroligt ful :)

 

Tips på några udda båtar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ful!  men bara näst fulast serietillverkade båten enl Vi båtägare, fast jag hade nog själv satt den på första plats, norska båten (den fulaste) som jag tycker påminner om en mycket populär svensk båt (obs inget namn nämnt) var inte på långa vägar så ful som min. det finns ju Ratbike bland hoj åkarna så varför inte Ratboat.

 

Länkar över om jag ser något på blocket och det kommer nog alla andra också att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

gör ett blocket sök på båtar skriv kök och intervall 30-60 tusen där låg faktist några som matchar dina krav. de jag hittade är nog rejält prutbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan den här Runnö 19 vara nåt kanske (med reservation om motorn som kan vara allt från ett vrak till en välskött motor, det framgår ej heller årsmodell på motorn): länk.

 

En Ryds Camping kanske kan funka också om än i minsta laget, men det är ett säkert köp i övrigt (efter 1976 då skrovet förbättrades), exempel 1, exempel 2, exempel 3.

 

Fjord Herva 18 kanske kunde vara nåt också men troligen i minsta laget, exempel.

 

Monark 585 Family kanske, exempel.

 

Eller varför inte en Monark 66 DC som har ett mycket bra skrov ritat av Pelle Petterson, exempel.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

såg en kabin båt nyligen på blocket med riktigt lågt pris och trasig oljekyl!   är du inte rädd för träbåt så finns nog några fynd, gör kök söket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det.

 

Runnö verkade riktigt bra.

 

Hur är det med soppa förbrukning på gamla inombordare kontra gamla utombordare? En liten tanke var en med utombordare som jag sedan kan uppgradera till en 4-takts utombordare. Såg även ett par runnö 22 som verkade intressanta.

 

När det gäller träbåt så har jag sett många fynd är det massor med jobb med en sån jämfört med en plastbåt?

 

Hur mkt måste man lägga ner på en plast vs träbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runnö är en bra första båt, dock så skulle inte jag åka över till öland med den. Har nämligen haft en sådan i 18 år, så jag vet vad dessa går för. Båttypen lämpar sig utmärkt för övernattningar och färd inomskärs men är inget för stora öppna vatten om det inte är bra och lungt väder förstås.

 

Sedan att åka kanalen med en 2 takts u-bordare är väl heller inget att rekommendera, dessa gillar inte att gå på låga varv under en längre tid.

 

En planande båt har till 99% en tråkig slingrande gång när man kör sakta, Runnön är inget undandtag.

 

Min Runnö tog ca 1 liter distansen vid 18 knop. Motor: Murkla 80 hk

 

Man får mycket båt för pengarna, men man ska ha klart för sig att den gillar inte hårt väder pga av den flacka botten vinkeln i aktern, och raka fribord i fören som gör att den går blött och stampigt i lite sjö.

 

Bilder på min båt http://web.telia.com/~u11101231/  välj: gamla båten Runnö 19.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

trä mycket jobb beroende på skicket 

plast mindre

aluminium inget

 

det har varit ute några riktigt fina aluminiumbåtar bl.a ombyggd liten lotsbåt (såg ut så samma skrov mått mm men annan överbyggnad) till familjeyacht men tyvärr redan borta från blocket.

priset låg på en fjärde del av vad den lotsbåten som nu ligger ute .http://www.blocket.se/vi/7922594.htm?ca=17_s

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För runt 30 och dina krav är det nog väldigt svårt att hitta något vettigt, tyvärr.

 

Däremot runt 100 finns det större utbud. Tex Nimo 22, Fjord, Coronet dock så är det säkert lite jobb med dessa när dom ligger i den prisklassen

Och en hel del träbåtar, men där stöter du på patrull då det är ganska mycket jobb med dessa och det ville du ju inte om man läser ditt första inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Den här ser väl rätt fin ut? Örnvik 570 Cabin. Dock gammal motor men har motorn skötts om kanske den kan gå några säsonger till. Kanske inte har elektrisk trim & tilt och då är det en stor nackdel. Men priset är väl inte så farligt? Och ser ju fin ut. Fast den ligger rätt långt norrut...

Lite recensioner finns här.

 

Den Mercury 140 hk från 1972 är troligen en Mercury 1400, det finns lite information om den på oldmercs.com och det verkar som den fanns med eller utan trimfunktion.

http://www.oldmercs.com/1972merc1400.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser intressant ut :) Fanns ett par andra 570 i samma prisklass. Hur är den i sjön jämfört med Runnö 19 modellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


den där alu boghammar som hyrs ut eller säljs går nog att pruta ner till din budget.  Men ska du åka mycket kanal så köp en båt du slipper sitta och styra hela tiden, läs de andra trådarna hör på forumet alla båtar är inte så kanalvänliga när farten är under styrfart. ringde nyfiket abal ägaren specialbyggd trailer finns för att använda båten som husvagn och tidigare har den gått kanalbåt i holland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägarnas kommentarer är bl a stadig i sjön men svår till planing. Men med 140 hk som den som jag gav exempel på borde den nog komma upp i planing hyfsat fort. Men det är klart båten har några år på nacken och inget racerskrov förstås. Men väl uppe i planing verkar den ju gå stadigt vad det verkar. Ståhöjd under kapellet är det inte alla båtar i den storleken som kan stoltsera med.

 

Är kravet på planingsfart ett måste? Eller kan du tänka dig snipafart?

Du får mycket mer båt för pengarna med en snipa utrymmesmässigt och så kan du i regel få en toalett. Dieselmotor kan också finnas. Billig att försäkra. Om du inte har bråttom på sjön så är det rätt fint sätt att färdas på sjön.

En Albin 21 kostar inte så mycket. Eller Monark 690. Albin 25 är rejält stor och en riktig semesterbåt. De rullar och gungar i sjögång förstås men man behöver ju inte vara ute på sjön när det blåser som värst.

Albin 21 exempel: 1, 2

Monark 690 exempel: 1, 2

Eller kanske en Monark 600, exempel.

Eller en Gulleholmssnipa.

Herwa 23?

Comet 21?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar kring 6 meter har en tendens att bli stampiga när det går lite sjö. Iaf om man vill ha en snabbare båt, ökad skrovläng ger lugnare gång över/genom vågorna.

Om du vill kunna ta längre sträckor i de flesta väder kanske du skall kolla på en plastsnipa, t.ex. Myra 21. Med en välskött dieselmaskin är driftsäkerheten mycket bra, och bränslekostnaderna låga. Mycket mindre underhållsarbete med backslag än med drev dessutom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska titta på sniporna. Hur många knop gör de som max? Ligger alal runt 6-7 eller finns de de som kan komma upp i 12-13? Hur mkt drar de per distans ungefär?

 

Svåra med underhåll på de motorerna i sniporna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilig att försäkra är lugnt då jag är anställd på ett försäkringsbolag och har väldigt bra rabatt. Men 12-13 knop nöjer jag mig med :) Samt fördel om bränslekostnaden går ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Snipafarten:

På traditionella snipaskrov - tumregeln är att maxfarten är lika som båtlängden. 6 meters snipa har maxfart på ca 6 knop. Sen finns det moderna snipor som har skrov som klarar uppåt 20-25 knop men de hamnar i en helt annan prisgrupp.

 

Hur mycket drar de per distans:

Beror väl lite på antal hk och om det är bensinare eller diesel. Men det rör sig bara om nån deciliter per sjömil på en mindre snipa runt 6-7 meter. Har den stor tank behöver du inte besöka bensin-/sjömacken värst ofta.

 

Underhåll av motorn:

Som med allt mekaniskt som en motor beror underhållsbehovet av hur den servats genom åren. Störst problem är säkerligen tendenser till igensatta kylkanaler, speciellt om båten gått i saltvatten. Motorn bör ha s k sötvattenkylning i slutet kylsystem som i en bil. Den andra varianten, s k sjövattenkylning innebör större risk för korrossion i motorn och dess kylkanaler. Dieselmotor är att föredra framför bensinare då den blir lite snålare samt mindre brandrisk.

En liten Volvo Penta diesel eller Albin motor kan nog gå rätt länge om de sköts om. Reservdelar finns än idag.

 

Bra att du kan få bra försäkringpremier, dock är nog snipa bland det billigasta att försäkra (inombordare och låg fart betyder bl a låg stöldrisk och låg risk för sjöskada).

 

12-13 knop är tyvärr i det fartintervall en båt går allra sämst (i regel) men det finns s k halvplanande skrov som går hyfsat i det fartintervallet också. Men snipor går som sagt enl tumregeln lika fort som skrovlängden i meter. Du får nog sikta in dig på snipa=6-7 knop, eller planande skrov=15 knop el däröver (eller halplanande skrov kan ge fartintervall däremellan och upp mot 20 knop ungefär beroende på vilken båt det gäller).

 

En stor nackdel med snipa är farten då det tar lång tid att komma nån längre sträcka. Det brukar ju vara så att man har en tendens att sträcka ut utflyktsområdet allteftersom då man vill se nya platser osv. Förr el senare kan det bli så att man når en punkt när man märker att det tar för lång tid att komma ut till sina favoritställen (och sen hem igen). Därför kan en planande båt vara att föredra i längden. Men, det är ju kanske tänkt att resan i sig skall vara målet när man är ute på sjön så är man bara lagd åt att kunna ta det lugnt och varva ner på sjön så är nog att tuffa fram i snipafart rätt skönt ändå. Vem säger att man behöver stressa runt på sjön i en snabb båt? Det är bara du och ev familj som bestämmer egentligen. Man får helt enkelt väga för- och nackdelar med den båttyp man kan tänka sig. Och prioritera då man inte kan få allt man sätter upp på önskelistan vad båten skall klara. Det blir kompromiss på nån/några punkter hur man än väljer. Speciellt med den budgeten du satt blir valmöjligheterna mindre. Ökar du på upp mot 100 tkr ökar valmöjligheterna men det blir fortfarande en del kompromisser. Köper du sprillans nytt med stor budget kan du få i princip vad du vill.

Sätt upp vad båten måsta klara:

* 3-4 kojplatser, minst 3 vuxna få plats skrev du (måste krav)?

* Pentry och kylskåp (måste krav?)

* 15-20 knop (måste krav?)

* Stadig i sjön och lätt att hantera (låter rimligt måste krav)

* Helst ingen bensinslukare (inget måste krav att den får dra lite extra då verkar det som).

* Max 50 tkr (måste krav?)

* Inte lust att lägga ner massa timmar på underhåll varje år (måste krav tydligen)

 

Antal (bekväma) kojplatser är direkt avgörande för båtstorlek.

Planande el icke planande båt är också helt avgörande för val av båttyp.

Pentry och kylskåp kan alltid eftermonteras om det inte är ett måstekrav.

För att slippa alltför mycket slit med underhåll välj en plastbåt och lämna bort motorservice varje höst till fackman (det tjänar du i regel på i längden). Lite vårrustning med att pusta upp båten och städa ur den efter vinterförvarigen kan vara rätt kul. Kapell är förbrukningsvara och varar kanske 5-10 år beroende på skötsel. Köp helst en båt du får med en båtvagn/båtupptagningskärra så du har nåt att förvara på under vintern.

 

Fundera igenom vad båten måste klara av för at du och ev familj skall bli nöjda. Håll dig sen till det när du letar båt men var beredd att ge avkall på nåt av kraven m h t den begränsade budgeten ger dig mindre valmöjligheter.

 

Glöm ej heller segelbåt med utombordare. T ex en Maxi 77 (konstruktör Pelle Petersson) el liknande med en (nyare) utombordare ger mycket båt för pengarna och fina utrymmen. Segla när det blåser och åk gratis, kör på motor när det är stiltje el du skall åka i kanaler.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för ditt inlägg gjorde mig mkt klokare :)

 

Har sneglat lite på segelbåt för som du sa mkt båt för pengarna Vad är maxfart med segelbåt och motor 6-7 knop? Med segel? Om vi nu pratar om en maxi 77a.

 

Men då har man problemet att man måste lära sig segla men det kanske inte är så svårt som det verkar? Segelbåtar verkar ju ha lite mer utrymme iaf.

 

50tk är iaf maxtak på priset.

 

Vill nog komma fram lite snabbare än 6-7 knop då jag har tänk göra lite längre turer med båten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördel segelbåt om du tänkt dig längre turer på öppet hav. Inte fartmässigt sett, men om motorn skulle lägga av i en motorbåt så sitter man där 21.gif\
/Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...