Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst ormskäck

Ormslingrig gång

Rekommendera Poster

Gäst ormskäck

kan man göra nåt åt ormslingrig gång vid låg fart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Brukar vara svårt, men med trimplan så brukar det gå att dämpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Markus

hur kan trimplan hjälpa? har själv trimplan och jag tycker det bara blir värre när man använder dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Tryck ner ena trimplanet max så går båten rakare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ormskäck

gör inte timplanen så man liksom åker på (klacken) milt uttryckt glömde säga att jag har B20 med 100 drev kan det hjälpa med hydraulstyrning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst TG

Slingrig gång är ju nackdelen med alla vanliga aquamaticdrev, delvis beroende på båtlängd och om man bara har en motor. Man vänjer sig och får se det som att fördelarna uppväger nackdelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Hjälper Duoprop månne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Att byta drev till duopropp kostar säkert 50000-70000 kr. Jag tycker det är mycket pengar för att behöva vrida lite mindre på ratten. Jag tycker man kan ha roligare för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ormskäck

50000-70000 nä då får jag övervinna ormskäcken. vad tror ni om hydaulstyrning då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst olle

man kan även sätta dit ett par styrfenor för fast montage längs bak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Det är princip styrning med drev/utbordare utan vanligt roder och bottentypen som orsakar slingringen. Alltså hjälper det inte om man överför styrkraften hydrauliskt,elektroniskt eller trådlöst. Prova en långkölad segelbåt och upplev behaglig styrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rödskägg

Om du har drev vill det gärna slingra, om inte bör du titta på roderarean.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ormskäck

Har löst det på ett billigt sätt. lagt sandsäck i fören fan vad stadig den blev Tack för alla tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Te

Det där sista var väl ett skämt ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ormskräck

jo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John

Duoprop hjälper inte, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ormskräck

Har hittat felet!!!!hela jävla drevet satt löst hur i helvet kan det lossna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst TG

Det var väl ändå, också ett skämt..... Sitter drevet löst lär båten sjunka snabbt. Fast nu kanske den går som en utter istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

nä som en vattensnok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Bard

Slingringen beror inte på styrsystemet, eller om det är drev eller rakaxel, eller duo/singelprop utan på så kallade von Karmanvirvlar som uppstår vid akterspegeln på en plattgattad båt. Virvlarna flyttar vattnet på akterspegeln från babord till styrbord till babord osv vilket gör att båten vinglar. Det enda sättet att komma till rätta med detta problem är att skapa en asymmetri i akterspegeln t.ex. genom att trimma ned ett av trimplanet. Båten kommer då att gå stadigt, dock lite snett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stenmark

har också problem med detta fenomen den går åt båda hållen sällan rakt vid låg fart. åker som stenmark!!!!!!!!!!! lite problem ibland att träffa mellan bommarna!!inte stenmark, då men jag.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst B-visser

öka farten, i planing borde hon gå rakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stenmark

ja det gör hon men jag vill inte köra för fört i hamnen det blir så mycke svall då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Olle

Anders Bard !! du verkar veta vad du snackar om, har du nått förslag på någon ändring typ styskenor elller dylikt, mitt problem med slingrig gång, jag behöver inte parera så mycket den slingrar bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Bard

Den enda lösningen jag känner till är att trycka ned ena trimplanet eftersom det gör den ena von Karmanviveln blir starkare än de andra. Då blir vattentrycket på akterspegeln lite snett MEN STABILT. Det tråkiga med detta fenomen är att det uppträder i en behaglig och ekonomisk fart där båten drar uppväldigt lite svall. Ökar man farten lite släpper vattnet aktern i alla fall men då drar man upp höga svallvågor och bränsleförbrukningen per distans blir extrem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jan bodlund

om man monterar styr fenor hur ska då dessa placeras och hur stor eller långa ska dessa fenor vara.jag tror att det har med vattenströmmarna att göra vi ett tillfälle när vi var ut i sommras så hade vi mycket last långt fram i båten och då gick båten stadigt så det där med sandsäcken låter inte heller så tokigt .jag har tittat på flera skrovformer och upptäckt att på de stabilaste sitter längsgående styrfenor (alltså en del av skrovet)och dessa är ju till för att styra upp strömmarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Flöjtvind

De kallas steglister, och sitter där för att båten skall gå hårt i sjön. Detta gör båtresan obehaglig och man slipper ut och åka i onödan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jan bodlund

ja ja steglister hette det,det bästa vore väl att stanna på land .då är det ju inget problem med slingrigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jan bodlund

hade en gång en laxen båt den har rejäl v-form.och mycket steglister denna båt gick väldigt stabilt och säkert även vid väldigt hårt väder var aldrig några problem där.och inte hade jag trimplan på denna heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...