Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
orosmolnet

vad skall en Havsfidra kosta?

Rekommendera Poster

Hej Nu försöker jag för tredje gången skriva. texten har försvunnit.... Jag får köpa en havsfidra för 25000. -71, orginal MD1b med okänd kondition. OK segel, ej peke, behöver målas. Värmare, solcell och lite annat (som jag knappt behöver...) Sailguide redovisar få försäljningspris o kvaliteten har väl varierat. Blocket bjuder ut några mellan 40-70000. Men de är ju inte sålda... är osäker på hur jag skall göra. Allla synpunkter, resonemang osv tar jag emot med tacksamhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man får ju ofta vad man betalar för - nästan i alla fall. Om man får ut 40 till 70 tusen för en havsfidra så bör de ju va bättre än en för 25 000. Därmed inte sagt att en havsfidra för 25 000 är ett dåligt köp.

 

Jag köpte själv en havsfidra 1990 för 40 000 och kostade på henne 50/60 000 under de 10 åren jag hade henne pluss en massa arbetstimmar. När jag sålde henne fick jag 65 000 kr för henne. Men - jag hade ju haft stor glädje av och med henne under alla dessa år och seglat många tusen disatnsminuter.

 

Om du som jag tycker om att fixa och dona med båtar så är ju en billigare båt bra på det sättet att det känns inte så farligt att riva ner och bygga upp som man vill ha det, än med en båt som är ganska i ordning, men ombyggd så att det inte passar dig.

 

Du skriver ok segel - Hur gamla är dom?

 

MD1:an är ju 35 år men den kan ju hänga med några år till om du har tur eller rasa imorgon. Jag har idag en storfidra från -70 med en MD2:a. Den går som en klocka (som urmakarns pojk brukar säga - en av mina bästa kompisar, långtradar och busschaffis) åt minstone ifjol. Den kommer säkert att fuka även i år.

 

 

Vi seglare har ju den fördelen framför motorbåtsägare att vi kan ju alltid ta oss hem. Jag har seglat hem fler gånger när motorn krånglat än jag gått för motor pga att jag brutit masten.

 

Värmare är ju inte fel att ha. Den är god att ha när kondensen rinner efter innerdelen på däcket om den inte är tilläggsisolerad. Däcket har ingen sanwich. Hur värmarn är beror ju på vad det är för modell och hur gammal.

 

Solcell är ju helt ok och bör inte va något problem med funktionen. Jag har två på min storfidra.

 

I en gammal båt följer det ofta med en del prylar, något är bra att ha och en del är skräp. Något värde kan det ha.

 

Skickar med en länk om renovering av en äldre havsfidra, som även innehåller bilder på min gamla och några till. http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=3425


 
Har du några specifika frågor svarar jag gärna så gott jag kan.

 

 

Välkommen in i fidragänget

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommy Jag såg på länken att du fann vatten i kölen... besiktaren fann 90% fukt i min båt. Efter att den varit uppe i två år... Kan du säga något om en siffra som denna? Jälv tänker jag att det kanske inte gör så mycket. men jag vet inte. Besiktningsmannen sa att bara jag tar upp tidigt torkar det ut. T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastgubbarna på fisksätravarvet var några riktiga fuskpellar, men det kanske de flesta plastgubbar var på den tiden. Normalt gör man en sandgutning. DVS man blandar plast och sand för att tex guta fast köl eller hylsa. På min bägge fisksätrabåtar har man helt eller delvis enbart använt ren sand att fyllla emellan med.
 
Jag tycker att jag märk liknade tendenser på alla de fidror jag tittat på. tomma håutrymme, böldpestutslag mm
 
På min nuvarande båt, en storfidra har jag soplat ur ca 20 liter ren sand som låg runt kölen. Den hade en del blåsor med vätska som luktade ätika, när jag köpte den.
 
På en sån gammal båt, med så kraftigt laminat tycker jag inte att det har så stor betydelse. Båten hade hållt mig ut, utan åtgärd. Hysterin runt böldpestproblemet tycker jag är en aning överdriven ( risk att jag får på pumpen med en sån åsikt) 

post-945-1394234659,4585_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan klicka på bilderna om du vill se dem större
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...