Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mickeh

Renovera vattenpump?

Rekommendera Poster

Hej!går det att renovera en vattenpump? jag har en vp 145a. Verkar som det är hutlöst pris på ny pump.

tack på förhand.

mickeh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forutsatter att du har VPs generella sjovattenpump i massing (sitter fram pa motorn). Den ar mycket latt att renovera och aven gora valdigt snygg.

 

Kop ett kit med impeller, kil, packbox (OBS, med rostfri fjader)packningar, eventuellt tva lager bussningar(brons), och gummikoppling som driver axeln.

 

Nar du fatt isar pumpen, satt den forsiktigt i ett skruvstad, polera med en stal/massingsborste pa en borrmaskin. Se bifogad bild. Den blir som ny...

 

Glom inte att smorja impellern med glycerine INNAN du startar (foljer med om du koper VP original). Gor det dessutom sa oerhort mycket lattare att jobba med att fa impellern pa plats.

Anvand INTE silicone, kan angripa och bryta ner gummit i impellern. Glycerine ar vattenlosligt och skadar inte gummit.

post-13811-1394234659,0158_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laste din fraga igen och du kanske tanker pa cirkulationspumpen. Ar det den som trasslar, sa kan du kopa en till en Volvo (bil)motor. Minns jag ratt sa passar den till Volvo 360, du kommer att fa ytterligare en anslutning som normalt ar pluggad pa cirkulationspumparna till batmotorer, det som normalt gar till varmepaketet i en bil. Latt att plugga igen, eller sa kan du satta in en red-dot varmare.

 

Ak till skroten eller Volvohandlaren och ta med din gamla pump. Jamfor, montera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

 

jag vet inte om det är rätt VP motor men denna kille byggde om en bilvatten pump till båtpump för en spottstyver jämnfört med vad orginalet skulle kosta.

bifogar länken

 

http://ockelbo.plars.org

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för svaren! pumpen jag syftade på var söt vattenpumpen dvs lika som sitter på bilar.

mickeh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den nya pumpen till AQ140,AQ145,AQ151 har en svarvad slangstos och en slang som passar över ingången till värmeväxlaren där det original sitter en gummitätning, rörbit och en plast hylsa.

Hålet på en avsågad bilpump träffar inte riktigt rakt in i värmeväxlaren utan är lite förskjuten, tror det var framåt.

Har inte provat med en slang över men det var någon som skickade in denna bild på en original penta ersättningsvattenpump som han mätt upp (på ett annat forum) som är mycket beskrivande.

post-15184-1394234659,7546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit fel i föregående post, en AQ151 har en bilpump som passar till B230 blocket och inte en specialpump som till de B21/B23 baserade motorerna.



Senast ändrad av rickardp | 26 maj 2010 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...