Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Carlf

Vuxen segling ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar på att anordna segla skola för vuxna under för-sommaren. Jag hade tänkt att inrikta mig mot nybörjare som vill lära sig segla. Det är jag undrar över hur lång bör en sådan kurs vara. Jag har tänkt att ha ca: 10 seglingstimmar fördelat på 3-4 kvällar. Ca 5 deltagre per/båt.

 

Vad tycker ni om idén ?

 

Har ni några tips ?

 

MVH

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Vad heter företaget  smiley-smile.gif\

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag hade inte tänkt att använda forumet för reklam därför går jag inte ut med namnet. Men är det ingen som har några tips ?

 

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

 

 

Hade du tänkt dig med extrembåten X-99? eller har du andra objekt för ändamålet?

Ska det seglas med spinnaker eller bara med krysstället?

 

Många som tänker köpa segelbåt behöver nog tränas i den totala hanteringen vid alla möjliga tillfällen, som att lägga till och kasta ankaret vid rätt tidpunkt, hantera båten vid hamnmanövrar och liknande. Seglingen brukar ge sig själv efter ett tag.

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Idén är bra, det behövs mängder av praktiska seglarkurser!

 

Min erfarenhet att det viktigaste för att t ex bestämma längd på kurserna är vad kursen syftar till. Ska den lära folk seglingstekniken, eller ska den lära folk hur man tränar, ska den rikta sig till folk som kan navigera men inte seglingstekniken, ska den innehålla allt som behövs för kortare turer såsom färdförberedelse, kunskap om skepparansvar mm, ska den rikta sig till folk som redan har båtar eller som är i färd med att köpa, osv osv.

 

Tja, och sedan är det hur man organisatoriskt och formellt anordnar det hela. Vem står för försäkringar, vem har skepparansvar ombord, osv och att man har rätt formell kompetens i de vatten man tar ut betalande kursdeltagare.

 

Samt en del annat förstås. Men det är kul! LYCKA TILL och meddela gärna var man hittar dina kurser. Jag har en drös vuxna tjejer som vill fortsätta att gå praktiska kurser efter att ha gått mina.

post-7831-1394234649,7242_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

Det jag hade tänkt var kurser för nybörjare, lär dig segla. Så att man efter avslutad kurs ska kunna ta ut en mindre båt i fint väder och segla. Jag har inte tänkt att ta med navigation. Jag hade tänkt att man skulle lära sig viss manövrering, enklare tillägning vid brygga. Jag har själv tänkt at stå som skeppare och ansvarig för båten med allt vad det innbär. Jag har också tänkt att segla med det minsta kryssstället dvs Stor plus fock på x-99:an. Jag har inte tänkt att ha med spinnakersegling utan mer basic. Kurserna har jag tänkt att ha i GBG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje

Hmm, hur seglar man en skola? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför inte! Det finns några aktörer på marknaden så lite konkurrens skadar nog inte, alltid bra med lite prispress om inte annat. En god början kunde vara som du nämnde att börja med att lära sig vissa begrepp som gäller båten och segling, därefter hantering av båten samt båtens egenskaper vid olika situationer. Har båten motor så är dess egenskaper viktiga vid manövering när man lämnar kaj och vid ankomst. Sedan gäller det att lära ut på ett rätt sätt när det gäller segelhantering som du säkert vet. Lovart och lä är inte alltid självklart hos en icke sjövan och heller inte kryss eller undanvind så listan kan göras lång.  Jag skulle tro att gör man en lista från a-b och följer denna så kan man säkert komma igång på ett vettigt sätt utan att man glömmer små men viktiga ting.

 

Mvh/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som en bra idé. Jag hade gärna gått en seglarkurs när jag började för tre år sedan. Men jag hade helst sett att det var någon intensivkurs en helg eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har själv en 34a fotare idag, men när jag började segla så köpte jag en Bianca 27 som första båt och utan några som helst kunskaper tidigare, alltså självlärd. Det tog sin tid innan jag lärde mig seglingens mysterier. Givetvis så hade det varit enklare med baskunskaperna i bakfickan men jag lärde mig av misstagen så nu sitter de där. Men en kurs eller fler är givetvis att föredra för att snabbare komma igång, sedan får vi inte glömma kunskaperna i navigation som underlättar mycket.

 

Mvh/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Calle, hej

10 timmar för att LÄRA SIG både seglingsteknik, manövrering, tillägg och förtöjningslära samt navigation är rätt kort tid. En hel del tid på varje kurs går också åt till att folk ska installera sig och sina prylar, äta, lära sig toan, hinna berätta om sina erfarenheter mm.

 

Men om man lägger det på nivån att man inte ska LÄRA SIG men KÄNNA PÅ och få testa, då är det helt OK och kan säjkert bli en bra kurs.

 

Om du tar avgift för detta, även en mycket låg, räknas det som något som kräver klass XIII av dig, men det vet du säkert redan. Försäkringsbiten för skada på betalande deltagare bör man också tänka till om. Det finns olika varianter, svindyra och billigare. Du får gärna kontakta mig om det om du vill ha tips.

 

...och sedan har jag säkert folk i Gbg som vill gå dina kurser!

post-7831-1394234655,5226_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Som jag krev lite tidagare i texten så hade jag inte tänkt att ta med någon form av navigation. Man ska lära sig segla och få prova på så mycket som möjligt själv. Men viss manövrering kan vara bra om jag åker i vattnet eller likn. När jag skriver 10 seglingstimmar räknar jag tiden då seglen är hissade alltså blir det kanske 12 timmar, 4 timmar per kväll. Det finns ju vägar runt klass 8. 

 

mvh

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har också funderat på att annorda en sådan kurs men jag har aldrig kommigt till skott.

Men är det inte så att man behöver klass 7 för att ha betalande passagerare ombord?

Men fråga är om man måste räkna kursdeltagarna som passagerare.

 

Mvh Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om man låter gästerna/kunderna mönstra på för en krona(dom blir paying crew). Det gamla tricket som fiskarna använde mot kustbevakningen på 80-talet, så fungerar det ju utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...