Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Spinspider

Förtöjing mot boj

Rekommendera Poster

Två frågor om förtöjning mot boj:

 

1. Vilken tjocklek behöver man egentligen på förtöjningstamp mot en boj? Räcker det med 12 mm? Min segelbåt väger 1,5 ton och är förtöjd med två tampar i fören mot en brygga samt med två tampar från båda sidor om aktern ut mot en boj, dvs som ett V. Bojen ligger ca 20 m från aktern, så totalt 40 m lina behövs i aktern.

 

2. Merxhake rekommenderas vid förtöjning mot boj, bl a för att försäkring ska gälla. Men nu har jag hört från en butik där de säljer båttillbehör att även en spärrhake fungerar bra (se bild). Stämmer detta?

post-12209-1394234649,2256_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Rent teoretiskt (och även praktiskt) kan haken vändas runt ögglan på bojen så att spärren kommer emot och haken öppnas och haken kliver av, detta gillas inte av försäkringsbolagen (konstigt!?)

Kryptiskt, men ta en hake och prova lite så märker du att det går att få loss den utan att trycka in spärren med handen. Risken är väl liten om linan är sträckt, men den finns där iallafall.

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick lära mig tidigt att en båt måste få vakaaltså få röra sig i vind.Förtöj enkelt,men starkt.Att lägga som V,i akter o för,tycker jag är fel.Kommentera om jag har fel.9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Det är båtklubben som rekommenderar att förtöja mot bojen med en lina på varje sida från aktern. Antar att detta ska hålla båten på plats bättre ...

 

Men kan det räcka med en tjocklek på 12 mm på linan för säker förtöjning mot boj då båten har ett deplacement på ca 1,5 ton óch även är förtöjd med fören mot bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,5 ton båt är mitt emellan 12 och 14 mm polyestersilke i tabellen längst bak i förtöjningsguiden i Atlanticas säkerhetsguide.

 

Nu är väl den tabellen avsed för värsta fallet, med båten förtöjd i oskyddat läge. Desutom har du två tampar i vardera änden av båten vilket delar upp lasten. Så det kanske räcker med 12mm även om du inte till 100% uppfyller rekommendationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...