Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Crona

Har någon erfarenhet av att använda Båtsmanstol?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon som använt båtsmanstol för att komma upp i masttoppen? Skulle behöva sjustera vindexen. Hissar man personen i upphalet för storen eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar nog storfallet. Det går utmärkt att använda.

Om du inte vill köpa en båtsmanstol, kan du ju göra som man gjort i alla tider, ta en bräda och splitsa stroppar runt . högst upp där de möts bändslar du ett öga som du kan koppla fallet till. Du kan säkert hitta en ritning på nätet. Det ska se ut som en gunga för barn, viktigt är att stropparna går under brädan, så att du inte ramlar i däck om brädan går av, utan blir sittande i stroppen.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Köp en riktig båtmansstol, det är det värt.

Jag har åkt upp i öglor, fendrar och det är inte skoj, i en båtmansstol sitter du mycket bättre! Väl värda sina pengar.

 

Använd storfall och säkra med ett annat fall. Vissa knyter fast verktygen ifall de skulle tappa dem.

 

Lycka till / Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt i en senast igår, då stroppen inte nådess från stege samt att mastkranen  inte nådde ut till stroppen. polaren winschade upp mig i storfallet utan större problem. Kändes väldigt säkert med båtsmansstol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Skall nog införskaffa en riktig båtsmansstol/sele. Jag såg att dem hade någon på Hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En båtsmanstol är en säker investering. Tyvärr så följer det inte med några säkerhetsanvisningar. Tänk på:


Alla verktyg skall fästas i linor så att de inte slår sönder däck eller skadar människor om du tappar det.

Knyt alltid fast linan i stolen (använd aldrig snabbhakar eller dyl.)

Säkra alltid med ett extra fall (om du hissas i storfallet så knyter du även fast genua eller spinnackerfallet också som extra säkerhet)

 

 

Mvh

Benke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering angående att åka upp i masten, hur mycket vikt klarar fallen av?9.gif\

 

RW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Hur många klarar fallen?

 

 

Närå,men det står om man vill veta hur många kilon repen/vajrarna håller för där man köper/tillverkar dom.

Mvh

Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fallen klarar vanligen en persons belastning med 10 eller fler gångers marginal (Mitt 8mm dyneemafall skall t.ex tåla 2000kg). Troligen ger någonting annat upp innan fallet, t.ex en trissa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...