Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gäst Jonas

Yamaha 28hk

Rekommendera Poster

Gäst Jonas

HAr kommit över en yamaha 28hk med elstart från -81. Motorn är i princip oanvänd gått 2 sommrar! sedan har den stått i ett garage i 20 år. 1. Om motorn varit konserverad korrekt tror ni att det kan vara värt att lämna in den på service alt byta tändstift, växelhus olja, filter själv och använda igen? 2.Vet någon hur längen en utombordare kan stå oanvänd? Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det som behöver göras är det du beskriver. Att få en verkstadstid nu är nog inte så lätt. Du fixar det själv på 30 min. Växelhusolja,finns på macken. Köp två tuber för säkerhets skull då en kanske inte riktigt räcker. Köp nya tätningarna till pluggarna på växelhuset (ca 20 kr). Kolla stiften, skall du byta görs detta bäst efter det att motorn körts ren från ev. konserveringsolja. Dra stiften måttligt hårt, gängorna är av aluminium. Hur du byter växelhusoljan finns säkert redan beskrivet här under motorsnack, eller kolla en handbok för någon utombordare, proceduren är densamma på alla utombordare. Skruva loss koppen på bränlefiltret töm och gör rent silen. Att motorn varit oanvänd i två år är inget problem i sig, bara den förvarats torrt. Sedan du väl startat den, ge akt på att kylningen kommer igång och glöm inte att detta är en tvåtaktare som skall ha 2% utombordsolja inblandad i bensinen. Försök aldrig starta den eller att dra runt den på land, gå kan impellern sönder inom lopper av några sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Oj då oanvänd i 20 år ser jag nu inte två som jag trodde. Du bör absolut byta impeller. Hur man gör detta finns beskriver om du söker hör, jag beskrev det i april- juni för en som frågade om en Mercury 7,5 hk vill jag minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas

Tack för hjälpen, ska göra detta //Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

OK, glöm inte att de den en omgång med fettsprutan oxå. Vattenfast fett skall det vara. Då undviker du vatteninträngning och rost i lagren. Hösten efter upptagningen är sedan rätt tidpunkt att seva motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...