Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
plarsa

AQ171 - mot ett 280drev

Rekommendera Poster


Tjenare !
Är det någon som vet om sprängkåpan från en aq140-->280drev passar på en aq171 som har ett betydligt längre svänghjul ?
Givetvis blir det problem med induktionsgivaren till tändningen men detta fixas till med hjälp av en fräs.


 
/ Plarsa
http://ockelbo.plars.org 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tidigare stött på ditt problem. Men måste ändå skriva en rad jag är verkigen imponerad av din hemsida, verkligen bra med alla bilderna du under arbetets gång hunnit ta. Jag brukar komma på sådant när jag är klar.
Rent spontant bör det inte vara några problem för det är ju bara fråga om ett lamellcentrum som skall sitta på rätt i höjd och djupled. Du tar ett lamellcentrum från 280 drevet (det är ganska dyrt att köpa nytt), sätter det på det nya svänghjulet. I värsta fall får du väl lätta svänghjulet lite i bakkant så det får plats i. Nej, jag kan inte se att det skulle vara omöjligt. Du har ju sedan gammalt en massa erfarenhet. Det som skulle vara lite problem är balanseringen. Men du har ju isär motorn så balansera allt när prylarna ändå är nere. /häls/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tackar, det är skoj att det uppskattas.

Skillnaderna på motorernas svänghjul är väldigt markant.

Här ser du den b230 baserade svänghjulet:

http://ockelbo.plars.org/album/aq171cdemontering/slides/IMG_2252.jpg

Medans b23 motorns svänghjul ser ut på följande vis:

http://ockelbo.plars.org/album/strutrenovering/slides/040721_117.JPG

b230 motorns svänghjul sticker ut längre, därför min fråga om inte svänghjulet kommer gå in i strutens sidor.

Visserligen kommer jag få reda på sanningen för eller senare, men det skulle ju vara roligt att veta det nu.
 

Har just var och hämtat ett nytt block till min rostskadade aq171c motor. I helgen blir det antagligen en ny bilderserie på när jag river ett b230f block.

 

Fortsätning följer...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har också kollat din hemsida och imponerats! Byter du motor igen i samma båt? Hur som helst, om jag inte fattat fel så har du svänghjulskåpan till AQ171:an men dess drivaxel passar inte mot 280-drevets drivknut? Går det i så fall inte att flytta drivaxeln från AQ145:ans svänghjulskåpa till den nya? Om inte det går kanske du kan hitta en främre drivknut från ett 290-drev för att få rätt splines. Jag kanske är helt ute och cyklar men det var ett par tankar som dök upp.

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, 290 och 280 drev har ju olika splines på drivknuten, där ligger visst problemet här.

 

Borde vara samma splines på ALLA rödblockar motorers svängdämpare (den som ersätter kopplingens lamellcentrum och sitte på svänghjulet), och eftersom dämparen sitter i Bxx motorer med centrumet utåt och i B230 motorer inåt, så borde det gå bra att sätta på AQ145:ans sprängkåpa.

 

Det som du får trubbel med, OM du får, är att AQ171 svänghjulet är MYCKET högre än Bxx motorernas. AQ171 svänghjulet gick INTE in i Volvo 360 svänghjulskåpa, ÄVEN OM 360:an har ALLTID det tjocka 13kg svänghjulet. AQ171 svänghjulet var ca 3mm högre:

http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo 340DL/images/DSCF0033.JPG

Till vänster Volvo 360 B200K, till höger AQ171A

 

OM inte kåpan passar rakt på, så då kan du skaffa en AQ131 eller AQ151 (eller helst AQ171, men fixa nu sen fram en sån) sprängkåpa, och montera över AQ145:ans axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst är det en ny motor på gång. B23e motorn skall ut och den kraftigare aq171c motorn skall in.
Får se hur genomförbart det är, om motorn ens får plats i båten. Tror dock att jag hoppar över förgasarna. Vi har en en MegaSquirt insprutnings dator som vi gärna vill testa. Antagligen kan denna motor passa bra för denna typen av lekar.


I västa fall så får jag flytta mellanaxeln har även funderat på att hitta en  kardan till 290 drvet. Får se var det blir i slutändan.  
 
mvh / Plarsa
http://ockelbo.plars.org 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står själv inför ett motorbyte relativt snart, men inte förrän tidigast till säsongen 2007. Jag vet inte vad du har för tidsplan för din AQ171 men om din AQ145/B23E blir till salu kanske jag är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv också tänkt att sätta in Megasquirt på min AQ171A, till dethär året.

 

Har fått Megasquirten att fungera bra i bilen, med en AQ171A motor, och insug och avgasserier från B234F 16v GLT motorn.

 

Det som ställer till problem, vad jag tror är bränsleförsörjningen (den har du ju klar, när du haft K-jetronicen, pumpen duger till elektronisk insprutning även), och lambdasensorn, som borde sitta i avgaslimpan. Lambdasensorn tycker visst inte om fukt alls, och där sitter problemet som jag utreder som bäst. Skall sätta en sk. bredbands lambda, för att få soppamängderna justerat till optimal ekonomi och prestanda över hela varvområdet.

 

Inte för att förgasarna är speciellt törstiga heller, runt 0,7-0,9L/distans, i normalkörning. 0,7L gäller vid långdistans (15-20sjömil utan stopp) och 0,9L vid kort körning, och vattenskidning. Medeltalet för förra året åt mig var runt 0,84L/distans, i huvudsak kort körning och vattenskidning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det där med lambdasond låter svårt. Såg att den måste komma upp i minst 300grader för att ge korrekta mätvärden. Undra hur varma avgaserna blir med tanke på att dom har en vatten mantel runt sig ?
Måste man inte ha lambdasond om MeqaSquirt datorn skall kunna mappas ordentligt ? 
Bränsle systemet har jag redan klart ! Om man har problem så kanske det är enklare att bygga en catchtank där man installerar insprutningspumpen. Då skulle man kunna låta den mekaniska pumpen mata catchtanken. Fördelen med att ha insprutnings pumpen direkt vid tanken är att bensinen inte blir  för varm då den använder hela tanken för återcirkulationen.
Det där med svänghjulen var intressant. Jag skall prova kåpan i helgen, om det blir lite trångt kanske man kan ta 360hjulet istället. Måste dock se till att tändläges hålen sitter på samma plats.    
mvh / Plarsa
http://ockelbo.plars.org 
 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tändlägeshålen är det inget problem med, de sitter på samma plats på båda svänghjulen (360 och AQ171). 360:an har ju sensorn monterad på sprängkåpan, medan AQ171 har den monterad direkt i blocket, men det gör ingen skillnad.

 

Jo, borde lösa det med lambdasonden. Min ursprungliga tanke var, att borra hål i avgaslimpan högst upp, MEN på sidan, som är mot motorn. Där har jag en liten knöl, eller en maskinslipad plan yta, med runt 25mm diameter, som skulle passa, OM det är fullgods ända genom till avgaskanalen. Tror nog att avgastempen är uppe i runt 300ºc där.

 

Böt lite erfarenheter om just detta, med en finsk volvokompis, som hade monterat en BMW V12 motor i sin båt. Där sade han, att lambdasonden inte ville fungera som den skulle. Vid motorbromsning var dom största problemen sade han, då det kom vattenångor på sensorn. Men jag tror hans avgasserie var av en mycket öppnare modell, än AQ171:ans med en krök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du kan ju byta enbart änden på din 280-knut .

Du har grovsplinesad nu ,finns finsplinesad 280 sen typ som passar 171:an.

Sen angående svänghjulet,svarva av 171-ans,det är bara onödig vikt,börja med att fortsätta att borra igenom,och gänga för splinesplattan,sen svarva av o balansera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kan nu meddela att det inte fungerar med en aq140 strut mot en (aq171)b230 motor med det stora svänghjulet. Nya metoder för att lösa problemet måste utforskas.
 Kolla gäran på bilderna:
http://ockelbo.plars.org/album/b230Demontering/'>http://ockelbo.plars.org/album/b230Demontering/
 
Och Följ projektet på: http://ockelbo.plars.org/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt en AQ 171c, tidigare satt en AQ131 i OCKELBO DC21 an, drevet är ett 280 drev, vilka problem kan jag förvänta mig vid bytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänghjulet är för tjockt för att passa på en 280 sköld, förutom att hålet i struten för den induktiva givaren måste fräsas/skäras upp.

 

Här skall ett svänghjul till volvo 360 med B19/B200 passa, det är kompakt nog att passa inuti kåpan.

 

Avgaskröken vet jag inte om den passar, men det kan man svetsa om.

 

Bäst är väl att montera ett 290-drev, men det skall gå med ovan modifieringar.

Redigerad av rickardp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...