Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Steff008

VP AQ211A Spec.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag söker tekniska data, främst vridmoment, på en Volvo Penta AQ211A (V8). Skall eventuellt byta till en diesel och behöver därför jämföra lite värden. Jag har instruktionsbok där det finns mått och vikt mm. samt effekt (210 hk), men jag har inte kunnat hitta vridmomentet någonstans. Någon som vet?

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är länk till motorns broschyr på Volvo Pentas sidor:

 

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/697582E2-2BFA-4907-90C1-71A98B0B9B71/0/AQ211A_DP_SP_1988_en.pdf

 

Om du vill ha vridmomentet, så på en 5,0L motor, med 2ventiler/cyl, finns troligen ett vridmoment på ca 75Nm/L, alltså ca 380Nm borde ligga nära sanningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack laxoring och VolvoMan för era svar 20.gif\.

 

Jag har sedan tidigare den broschyr som VolvoMan länkade till och på den saknas som sagt vridmomentet. 380 Nm ger ju hur som helst ett riktvärde.

 

Jag skall kolla genom tråden som laxoring länkade till senare. Har inte tid just nu, men tittade snabbt genom den och där verkar det ju som man skulle kunna hitta ngt.

 

Edit: Orkade naturligtvis inte hålla mig utan måste ju kolla med en gång. Tyvärr hittade jag inga uppgifter om vridmoment i den tråden eller dess länkar heller smiley-cry.gif\. Fattar f.ö. inte hur jag har kunnat missa den tråden eftersom jag brukar följa med smiley-embarassed.gif\. Får väl skylla på att jag varit utomlands ett par veckor och inte riktigt hunnit ikapp ännu.

 

Får väl satsa på 380 Nm som VolvoMan skrev om det inte finns några andra bud

 

Tack för all info,

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...