Hoppa till innehåll

Tisdag 22 juli 2014









Foto

Motor och propeller


  • Vänligen logga in för att kunna svara
13 svar till detta ämne

#1 zaccarin

zaccarin

    Kadett

  • Medlemmar
  • 13 inlägg

Postad 21 okt 2005 12:12

Jag är bara nyfiken vad som sitter monterat i olika Polar 29or.
Själv har jag en MD21A med hydr 2,9:1 backslag och en V19*13 propeller.
Den gör ca:6,3 knop vid 2200 rpm och drar 0,7l/dist.
Tacksam för data från andra polar 29or.

#2 cordial

cordial

    Landkrabba

  • Medlemmar
  • 1 inlägg

Postad 25 okt 2005 06:37

Jag har också en MD21A i min båt och den gör samma fart c:a 6,5
knop vid 2100 rpm

#3 zaccarin

zaccarin

    Kadett

  • Medlemmar
  • 13 inlägg

Postad 25 okt 2005 08:30

Vet du vad du har för backslags utv och propeller dia/stign?

#4 Gäst NilsO

Gäst NilsO
  • Gäst

Postad 25 okt 2005 15:14

Hej,

Har en MD21B med MS3C backslag. Vill minnas att min propeller är 18x15 och utväxlingen är 1.93:1. Gör ca 6.2 knop vid knappt 2200 varv semesterlastad. Är dock rätt vindkänslig kan variera mellan 6.5 knop och mera vid några sekundmeter i ryggen och neråt 6 knop rakt mot vinden. Bränsleförbrukning kan man väl sammanfatta med att det är billigare att korsa Mälaren på längden med båt än att köra sträckningen på E18 med bilen!

Har dock en tabell med jämförande test med MD21B och olika två propellrar som VP har gjort nångång med Polar 29 som jag fick med båten när jag köpte den. Skall kolla om jag hittar den skall jag lägga ut den här. Jag minns att max uppnådd toppfart var 12.5 knop, låter som en hårt pressad stackars MD21 ! 


#5 Gäst Nilso

Gäst Nilso
  • Gäst

Postad 27 okt 2005 07:31

Hittade min lista:
Motor Md21B 61 Hk vid 4500 rpm Polar 29

MS3 1.91:1
Prop 16x9
RPM     Knop
2200    6
2600    7
3200    8
3750    9 Max
Ms3B 2.91:1
Prop 18x13
2400    6
3000    7
3600    8
4000    9
4300    10
4400    11 Max

Dessutom en notering om ett test gjort av VP:
utväxling? Prop 18x12
4650    12.3

Den sista låter inte som en speciellt bra propeller annat än om man vill ha max toppfart, då 4650 rpm är över max tillåtet toppvarv utan är lika med max tillåtet rusvarv på MD21. Det var nog bara VP som vågade köra dem så hårt och det höll nog inte så länge ens som nytt !
Det verkar som de propellrar och varv som finns på verkliga båtar här är det som passar bäst 6-6.5 knop vid 2200-2400 rpm vilket nog är realistiska varvtal för att få motorn att hålla länge. Enligt motorns vridmomentkurva är det även helt rätt då motorn ger max vridmoment vid dessa varv och ger då strax över 30 hkr. Med större motor än MD21 är nog inga problem att få betydligt högre marchfart då båten inte sätter sig så mycket (speciellt om man som jag har det fasta trimplanet).
Någon som har någon annan erfarenhet som avviker?


#6 Mattelino

Mattelino

    Kadett

  • Medlemmar
  • 6 inlägg

Postad 28 okt 2005 08:00

Hej!
Kul att det börjar komma lite inlägg i forumet.

Vi har en Lombardini 2004 M med Technodrive 60 M mek backslag.

Vi ligger på ca 6,5 knop(GPS) vid 2000 rpm, då slurpar motorn i sig ca
0,5l /dist.

/Mattias


#7 Gäst NilsO

Gäst NilsO
  • Gäst

Postad 28 okt 2005 09:18

Hej

Intressant med Lombardini. Har du själv bytt ut den förra motorn (MD21?).
Går i motorbytartankar sedan länge men kompressionsprov och allmänna hälsan på min MD21 verkar oförskämt bra så jag avvaktar ett slag.
Hur passar Lomardinin ? Mycket jobb med motorfästen? Bild på installationen skulle vara intressant !
NilsO

#8 Mattelino

Mattelino

    Kadett

  • Medlemmar
  • 6 inlägg

Postad 30 okt 2005 18:47

Jag köpte båten i våras så Jag har inte själv bytt motorn.
Vi är mycket nöjda med motorn i helhet. Den är mycket lättstartad, går mycket tyst, som man kan förvänta av en två år gammal motor.

Förra ägaren hade haft en i endast en säsong. Han hade bytt delvis själv med hjälp av Marin och Maskin i Stockholm tror jag.

Vad jag kan bedöma så verkar det inte ha varit stora ingrepp i motorrumet för att få den på plats. Jag kan försöka komma i håg att ta några bilder när jag är nere och tittar till henne nästa gång.

Du kan se mer på http://www.rodahl.se/ som är generalagent för Lombardini i Sverige.
/Mattias

#9 Skandahlgren

Skandahlgren

    Fänrik

  • Medlemmar
  • 45 inlägg

Postad 22 dec 2005 11:57

Jag har en Polar 29, den har en TMD 30 86hkr med ett MS3C backslag med utväxling 2,7:1.
Jag marschar på 2800 varv då tycker jag att hon går tyst och fint, marschfarten blir då ca 8-8,5 knop.
Max fart 10knop vid 3600varv.

När jag köpte båten satt det en är 3bladig, 19x15 L.
Nu i år har jag provat en 19x16,5.
Tyvärr blev det ingen märkbar skillnad, för utom att den ryker lite mer vid vartal över 3000.
SÅ till nästa år blir det att montera på 19x15 igen.

Men jag har inte gett upp än, den skall upp och plana...
Skämt å sido jag skall bygga på bärplanet på en si så där 300mm rakt akter ut.

Jag har läst en norsk båttest av polar 29.
Där gjorde båten 15,5 knop(max) med en 124hkr(tmd 40).

Båten som var testen hade bärplan i aktern, vet ej om det var orginal bärplan.
Där av tror jag att jag kan skrämma upp henne någon knop till...

//Skandahlgren



#10 zaccarin

zaccarin

    Kadett

  • Medlemmar
  • 13 inlägg

Postad 16 jan 2006 22:32

Jag tror det varierar med storleken på trimmplanen. På min 77:a sitter det ett som är fabriksmonterat tror jag. Det ser i alla fall ut så. Det är 80-90 cm långt. På en bekants 76:a är det betydligt kortare. 

#11 Skandahlgren

Skandahlgren

    Fänrik

  • Medlemmar
  • 45 inlägg

Postad 17 jan 2006 13:07

Intressant,

Märker du och din kompis någom skillnad?

Sticker ditt bärplan ut 80-90cm från akterspegelns bakersta punkt?
Sticker det då ut mer än badbryggan?jag tittade på bilden i din sjöbod...den ser ut att vara ungefär lika stor som min.
 
Hur bred är den?

På min sticker bärplanet ut 5-10cm från akterpegeln bakersta punkt, och den är 140 cm bred(något bredare i infästningen).

Och som jag hade tänkte(förlänga den med 30cm) skulle den var 5-10 cm kortare än badbryggan.

//Skandahlgren



#12 JH-bo

JH-bo

    Landkrabba

  • Medlemmar
  • 3 inlägg

Postad 02 feb 2006 12:34

Hej, jag har en liten ide om bärplanen på Polar 29.
Det verkar som att bärplanens storlek beror på vilken motor som suttit som original, de flesta äldre båtarna hade ju MD3/MD17 monterade(litet bärplan), medan andra haft MD21 eller MD40(stort bärplan). Finns det någon som har andra erfarenheter eller kan min teori stämma?


#13 Skandahlgren

Skandahlgren

    Fänrik

  • Medlemmar
  • 45 inlägg

Postad 13 feb 2006 21:28

Hej!

Ja....det låter rimligt.
Jag är dock ej helt säker vad det satt för motor orginal i vår båt, men det verkar vara det lilla bärplanet. 

Någon mera som kan bekräfta denna teori?
Är det någon som har mått på det stora bärplanet? eller andra tips för att få Polar 29an att plana? : )
//Skandahlgren

#14 Skandahlgren

Skandahlgren

    Fänrik

  • Medlemmar
  • 45 inlägg

Postad 26 apr 2006 19:54

Hallå polar ägare!

Var det någon som hade måtten på det stora bärplanet?
Jag tänkte förlänga mitt ca 40cm(något kortare än badbryggan) och ha förlängning 100cm bred.
Låter de rimligt?
Det börjar närma sig sjösättning!

//Skandahlgren




© 1996 - 2014 maringuiden.se