Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nitro

Hummerfiske/fångster 2005

Rekommendera Poster

Kan trots att jag själv inte fångar annat än det jag får på den egna linan vara lite nyfiken på hur är det egentligen med hummerfisket och dess eventuella fångster.

 

Att det legat och troligen ligger i en massa burar vet jag. För senast jag skulle ut på öppet vatten var det så mycket flöten att man nästan inte såg sjön.

 

Men hur är det egentligen med fångsterna? Får ni hummerfiskare upp någon hummer? Eller är det bara krabbor som kommer upp?

 

Och hur är årets fiske i jämförelse med tidigare år?

 

Skitfiske på er/Nitro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år så har det varit rät så bra fiske hitils, Vist får man u krabbe me, och har den krypit in först så går ju ej hummern in. Har inte ute några tenor själv i år pga av att båten är på land för ombygnad. Men var me i söndags och drog 22 tener och fick 12 st 7 som vi fick ta med oss hem. Det var inte så mycket krabbor kanske  30 tal. Skulle varit utt i morgon men nu blåser det ju kuling här i kungshamn och regnet det står som spö i backen. HATT PENT

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har nog varit ett sämre år för dom flesta av vad man hör i hamnarna..Det värsta är nog stulet byte!!!Har själv blivit av med 5st burar och nästan alla andra är vittjade emelanåt..Jävligt tråkigt med tanke på vad burar kostar och all tid som går åt för fisket..I morgon tar vi upp dom som finns kvar,och båten åker upp på land för denna sesången...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig har fisket varit bra iår, riktigt bra tom. Men idag när jag var ute för att dra märkte jag direkt att mina kupor inte stod där jag satt dom, dessutom saknades en. Flera av dom var öppnade och tomma, andra var bara flyttade.

Kommer jag på nån som tjuvfiskar mina redskap kommer jag förmodligen att köra över dom !

Jag blir både förbannad och ldsen på samma gång.

Men det är väl med detta som med allting annat att det inte går att göra nåt åt, utan man får lära sig leva med det. 

/B 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anonym

Har haft ett uselt år vad det gäller hummer, fick upp fler på en knapp vecka i fjol än på 4 veckor i år. Har oxå blivit av med flera tinor, hittade dock ett par av dom när vi dök o kollade. Linorna var avskurna! Jävla puckon som får trassel o bara skär av dn andras lina o kastar i antagligen. Blir så fruktansvärt less på en del folk under detta fisket! Det är väldigt synd, för det är kul o spännande annars! Det positiva i år är väl vädret, har knappt fått en regndroppe på oss, o knappt nån vind att tala om heller, så det har vart fina dagar på sjön. Nu bygger vi några nya tinor o tar nya tag nästa år!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt yrkesfiskarna få monopol på hummerfisket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja! Och låt yrkestrafiken få monopol på vägarna och i farlederna! 9.gif\
 
Visst är det kul när man hittar saker Rövarn! 10.gif\  Blir lite som julafton smiley-wink.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att du själv slapp undan problemet med linor i propellern. Kan ju sluta illa sånt där när man blir liggande och det inte passerar så många båtar. Kallt, blåsigt och utan mat 13.gif\ (förutom hummern då förstås)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där med farlederna är ingen dum idé.

Yrkestrafiken betalar för upprätthållande av farlederna, men det gör inte fritidsfolket.

Vad jag för övrigt menar är att yrkesfiskare borde vara de enda som skulle få använda fasta redskap, typ tener o garn osv. Vi andra kan nöja oss med handfiske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns väl lite olika åsikter om det där, men hur ska man kunna fiska hummer utan tener? Det är ju förbjudet att fiska hummer medelst dykutrustning och händerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst finns det olika åsikter.

Men du fär väl göra som jag.

Låt bli att fiska hummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag fiskar inte hummer själv just nu, men jag har många bekanta som har det som sitt största fritidsintresse. Dom laddar hela året, köper ny utrustning till båten, nya tener, planerar och pratar om det precis som jägarna pratar om älgjakten. Tycker det är synd om detta skall tas ifrån dom. Och dom är ju ändå begränsade till 14 tinor, så problemet kan inte vara oöverskådligt.


Det kanske är fler som skall följa mitt exempel då, sluta åka båt innan hummerfisket drar igång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stigge är avundsjuk.. han får nog aldrig ngn hummer :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt jag får ingen hummer. Å andra sidan fiskar jag inte hummer.1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stig! Fick ditt mail. Hoppas inte du tagit något av det jag skrivit personligt. Nu är ju hummersäsongen slut och vi längtar ut på havet allihop. Hoppas vi ses där! 21.gif\

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nänä vi har tills på fredag på oss  :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tog ingenting på det personliga planet.

Ja, vi kanske ses där ute i sommar.

Jag sjösatte min båt i tisdags, tog hem den från Gbg i torsdags.

Nu väntar jag på det fisket som jag gillar bäst..makrillfisket!1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu blev jag avundsjuk, vill också sjösätta, men vädret (och att man måste jobba hela helgen) har hittils satt käppar i hjulen för mig. Men snart....snart!

 

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hummerfisket här på västkusten har varit bra. Vi är två personer som fiskar med 12 tinor var. Vi fick 62 hummrar 2006.Det är 21 mer än ifjol.

Vi fiskade i 6 veckor.

post-16121-1394234608,1668_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gröngöling som man är så har jag en liten fråga?

 

Jag har hört att burarna skall ligga iblöt en vecka innan man fiskar så att all lyft hinner bubbla ur, tydligen går inte hummern in i tinor som släpper luft.... Kan detta stämma? Är dom verkligen så försiktiga? Sedan det här med krabbor, går inte hummern in i tinan om det finns krabbor där inne?

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...