Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
clarre

Havstulpaner

Rekommendera Poster

vi?

Vad använder Sjörövarn själv för färg? Och vilka är erfarenheterna? Men den förra då? Litet svårt att följa trådarna nu när vi editerar i våra gamla inlägg :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars-Göran Sandgren

Hej, Det vore trevligare med en seriös diskussion. Jag har använt VC17 -väs1kustkvalitet mellan 1984 - 2001. Helt perfekt. Gick därför över till VC17 NT 2002 -funkade OK den säsongen (troligen lite giftigare rester) Fortsatte 2003. I Augusti 2003 var det ett tjockt täcke med havstulpaner. Fick ta upp och spola och skrapa. Förde en dialog med Internetional och fick viss kompensation (GoodWill). Bytte på rekommendation från International till Micron WQ. Fungerade bra 2004 och ser lovande ut även i år. Strök den direkt på VC17 efter lätt våtslipnig med 120 -papper på \slipstång\ (Slipklots på skaft av den typen man använder på väggar när man tapetserar). Färgen sitter bra och som sagt verkar funka mot havstulpaner. Ligger i Göteborg, och ligger stilla några veckor mitt i sommaren. =dåliga odds. Hälsningar Lars-Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det verkligen verkar konstigt. Noterade vid upptagningen att en del båtar var helt rena (förrutom en del slem) men de jag frågade hade Norsk färg alternativt ville de inte kommentera vad de hade för färg (kan man ju tolka som man vill). Samtidigt såg man en del riktiga skräckexempel med så sanslöst mycket havstuplaner att man nästan inte trodde sina ögon. Jag hade inte mage att fråga om deras färg men kunde själv konstatera att de inte hade någon anmärkningsvärd skrovlighet.

 

Många som kappseglar kör ju med VC17 och rapporterar att denna funkar finfint. Men när man pressar dem litet så minns en del av dem att färgen visst var köpt i Norge.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag har min båt på västkusten och använder vanlig svensk godkänd Hempel Mille Xtra. (dock den färg med mest koppar i, 41%)

Vid upptagning kunde jag räkna till 14 havstulpaner på hela skrovet, och då satt de flesta av dem nere på kölen.

Med detta resultatet så måste man nog säga att de svenska lagliga färgerna ändå anses vara av tillräckligt god kvalitet.

 

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

En faktor som spelar in rätt mycket är hur vattenmiljön är där båten för det mesta befinner sig. Ligger man i lugnt vatten växer det för det mesta mer, ligger man inne i en hamn med mycket trafik så brukar det växa mindre (inte så konstigt kanske), ligger man i strömt vatten så växer det inte heller så mycket. Finns det avlopp i närheten? Från industri/jordbruk/samhälle, brukar finnas mycket god näring i dessa avloppsflöden som växterna trivs med.

 

För upplysnings skull: har en planande DC på västkusten (Stenungsund)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hur orkar ni tjöta o dalta detta ämne hela tiden.Jag kör truck i en hamn på västkusten och lyfter ca-150-200 båtar vid denna tiden på året.75 procent av dom jag tar upp använder riktig fartygsfärg inga tulpaner bara lite slem tar fem minuter att spola en 35 fotare.Mitt råd köp riktig färg den är dessutom billigare än den i affärn och man behöver bara måla vart tredje år,ev lite i vatten linjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan ! Jag har använt Hempel Mille Light förrut men fick för mig att jag skulle prova MPS som Cheapy säljer för nästan halva priset av vad Hempel kostade . Men nästa år skall jag köpa Hempel igen , jag hadde massor av tulpaner på båten när jag tog upp den nu , har förvisso hafft båten i Mälaren förrut o har den ner i Oskarshamn nu men när jag använde Hempel hadde jag aldrig några tulpaner . Jag frågade en arbetskompis hur man lättast får bort dom om dom inte lossnar med högtryck o han sa att det går bra att skrapa med en is skrapa till bilen , man bör dock ha glasögon på sig för att inte få något i ögonen då dom sprätter iväg .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Om du inte har noterat det tidigare så är det förbjudet med den riktiga färgen, Och om du nu sitter i din truck i en båthamn med blåflagg så borde du ta den på lite större allvar då den förespråkar miljövänlighet.

 

/Wille  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är det miljövänligt att köra/segla rund med hela botten full med tulpaner hela sommarn.Det är är även dom som får ta upp båten mitt i sommarn för att spola för att båten inte går framåt är detta miljövänligt?????????????????????????????????????????? att köra med full gas i tre knop.Fem distans utanför kusten går det stora fraktbåtar med giftig färg varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men när du är tvungen att slipa din färg varje år vart hamnar slipdammet?

 

Vad gäller fartygsfärg så innehåller ju godkänd sådan inget annat än vad färg till fritidsbåtar gör. Däremot så släpper den ifrån sig mer koppar. Tenn mm förbjöds för länge sen även i fartygsfärg. Att Tenn och bly har en klart negativ miljöpåverkkan kan nog alla hålla med om. Men när det gäller koppar så råder det delade meningar då detta finns naturligt i haven ändå.

 

Truckförare kör väl just truck. Agera mot eventuella olagligheter är väl polisens sak.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kölbefriad snipaseglare har ja det både bekvämt & kostnadsfritt vad det gäller bortagande av havstulpaner(som är ett kräftdjur).Sjösättning vid islossningen utan föregående bottenmålning,en omgång med högtrycksspruta sommartid,upptagning vid isläggning.Problem med tulpaner = 0.

post-1968-1394234496,7885_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Arkivdykarn

På sensommaren när vattnet svalnat är beväxningen inte så kraftig så det skapar inga problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...