Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Familjen

Tryckvatten och expansionstank...

Rekommendera Poster

Jag har tryckvatten till en av mina kranar. Jag har inget expansionskärl, så pumpen går på och stänger av hela tiden då man vill ha lagom med vatten.

Kan man använda en enkel typ av expansionskärl för att få en stadig strole när man ska ha lite lagom med vatten. Med enkelt kärl menar jag de som kostar ca 175 kr i marinkatalogerna (tex på sid 118 i Sea Sea katalogen) och är på 1 liter och utan ventil för att pumpa upp ett tryck.

Mvh

///Lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Familjen!

 

Jag har samma fråga som du hade en gång i tiden och jag undrar nu hur det gick för dig? Köpte du det expansionskärlet du nämnde?

 

Mvh

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med att tryckvattenpumpen gick sönder väldigt ofta, ca 2ggr/år. När jag installerade ett expansionskärl så försvann det problemet. Jag köpte den röda med ventil som förra året kostade ca 1000:-. Det var värt att köpa den med tanke på arbetet att byta pump och försöka hitta nya pump i båtbutikerna längs kusten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad man har för pumpmodell..?

Jag vet att äldre enkammarpumpar ("rem-johan") ger en pulserande stråle ur kranen som då kan kännas besvärlig. Det kan skvätta stötvis och bli rätt söligt.

 

Men ett litet expansionskärl avhjälps detta. För många år sedan tillverkade jag ett sådant själv, jag tog spolarvätskebehållaren från en gammal folkvagn, ja ni vet bubblan som inte hade elektrisk spolarpump utan pneumatisk med tryck från reservhjulet... Det fungerade jättebra med den behållaren, vattnet smakade bara lätt av spolarvätska i en säsong...

 

Modena pumpar har tre eller oftast fyra kammare och ger då ett jämnare flöde, således spelar denna tryckutjämnande behållare mindre roll. Men med vanliga armerade plastslangar får man ju denna effekten ändå, dessa slangar är ju trots armeringen rätt så flexibla och står nog för en hel del tryckutjämning. Armeringen är väl kanske mest för att det inte skall bli några knickar vid för snäva radier, kan tänkas.

 

Jag har ingen sådan expansionbehållare, men ganska många meter slang efter pumpen.

 

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigaste expansionskärlet är en PET-flaska, sätt bara en slangnippel i korken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska vara petig så kallas en bubbla som trycksätts med luft/vatten, ex.vis en PET-flaska, hydrofor. Oftast är det större tankar än PET-flaskor.

 

Id'en med en hydrofor är att man har tillgång till en mindre eller större volym trycksatt vatten utan att pumpen behöver starta. Därför måste det sitta en backventil mellan hydroforen och båtens vattntank - finns ofta i pumpen - för att få bästa funktion och så kanske man ska ha åtminstone 4 l hydrofor för att inte pumpen ska starta varje gång man tar ett litet glas vatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även en hydrofortank på en liter gör god nytta, et halvt glas vatten får man minst ut utan att pumpen startar. Alla tryckvattenpumpar har backventiler annars fungerar inte tryckvattensystemet. Vill man ha mer volym så finns ju hydropresstankar.

 

Mitt gamla vattensystem hade inte tryckvattenpump utan en vanlig pump + magnetventil vid utkastatarna. Magnetventilen manövrerades med en fotkontakt. Sparade mycket vatten och jag kunde ha en varmvattenberedare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade tryckvattensystem så skulle jag kolla en helt annan detalj. Jag har nämligen en kompis som nästan "sänkte" sin båt. Någon givare gick sönder å pumpen startade å sedan vattenfylldes båten. Ingen ombord  hörde ljudet. När det gick alldels för trögt kollade man å där nere flöt durkarna. panik---innan felet hittades, så båten sjönk inte men var väldigt nära.

 

Nån form av varnig om sådant skulle inträffa....vad- hur det nu skule vara konstruerat vore inte dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, med en pump som ger ordentligt tryck - mer än en bar eller så - räcker en PET-flaska till mer än ett halvt glas vatten.

 

Räcker inte en flaska så är det ju billigt att koppla på en till.

Tänk på att öppningen ska vara nedåt så luften blir kvar i flaskan, det är ju luften som komprimeras som ger tryckutjämningen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl ett litet tankefel här...

Även om man bara tappar upp ett halvt glas vatten så har ju pumpen någon gång tryckt in denna mängd vatten i hydroforen eller expansionskärlet, eller hur?

Med sådant kärl blir det ju ett jämnare tryck på vattnet, men pumpen får ju jobba lika mycket, om än i längre perioder med längre paus däremellan. Man får ju liksom inget gratis.

 

Visst blir det bättre med detta kärl, men det är ju inte i första hand för att lagra vatten, utan för att utjämna vattentrycket i pumpens olika faser.

Ni minns säkert de gamla pentrypumparna, en enkel membranpump på en exenteraxel, med tandad rem och remskivor drivna av en elmototor som var styrd av en tryckströmbrytare, dessa gav ju en pulserande pumpverkan, omöjligt att undvika söl vid upptappning av det där halva glaset med vatten, men efter komplettering med backventil och expansionskärl/hydrofor fick man ett jämnt flöde ur tappkranen.

 

Moderna pentrypumpar har tre eller fyra kammare, som jag redan skrivit, har ju då dessa ett jämnare flöde, de pumpar mindre i vaje fas, men faserna är fler och trycket bättre, visst kan man se eller känna en pulserande pumpverkan här också, men med högre frekvens, och inte lika besvärande som efter en enkammarpump, och en hel del av detta utjämnas redan i slangarna. Men det blir ju bättre med detta kärl, men jag anser att man klarar sig utan om man har en modern flerkammarpump.

 

Det var ju inte som i sommarstugan där hydroforen höll en vattenmängd och ett tryck som innebar att pumpen sällan startade nattetid när man var uppe på toa.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade tryckvattensystem så skulle jag kolla en helt annan detalj. Jag har nämligen en kompis som nästan "sänkte" sin båt. Någon givare gick sönder å pumpen startade å sedan vattenfylldes båten. Ingen ombord  hörde ljudet. När det gick alldels för trögt kollade man å där nere flöt durkarna. panik---innan felet hittades, så båten sjönk inte men var väldigt nära.

 

Nån form av varnig om sådant skulle inträffa....vad- hur det nu skule vara konstruerat vore inte dumt.

 

Han måste ha haft en sjuhelsikes vattentank!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om jag hade tryckvattensystem så skulle jag kolla en helt annan detalj. Jag har nämligen en kompis som nästan "sänkte" sin båt. Någon givare gick sönder å pumpen startade å sedan vattenfylldes båten. Ingen ombord  hörde ljudet. När det gick alldels för trögt kollade man å där nere flöt durkarna. panik---innan felet hittades, så båten sjönk inte men var väldigt nära.

 

Nån form av varnig om sådant skulle inträffa....vad- hur det nu skule vara konstruerat vore inte dumt.

 

Han måste ha haft en sjuhelsikes vattentank!

 

Och dessutom förvarad i jollen om det skall göra någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om jag hade tryckvattensystem så skulle jag kolla en helt annan detalj. Jag har nämligen en kompis som nästan "sänkte" sin båt. Någon givare gick sönder å pumpen startade å sedan vattenfylldes båten. Ingen ombord  hörde ljudet. När det gick alldels för trögt kollade man å där nere flöt durkarna. panik---innan felet hittades, så båten sjönk inte men var väldigt nära.

 

Nån form av varnig om sådant skulle inträffa....vad- hur det nu skule vara konstruerat vore inte dumt.

 

Han måste ha haft en sjuhelsikes vattentank!

 

Och dessutom förvarad i jollen om det skall göra någon skillnad.

 

Dom kan ju ha leget i hamn med automatpåfyllning inkopplat, har visserligen aldrig hört talas om nån som gjort det, men vore ju inte särskilt svårt att bygga.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt en tryckvattenpump för sjövatten...

Jaha, du tänker så, tänkte inte på det.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh....ledsen...man blir gammal när man blir senil..... :rolleyes: eller vara tvärtom?

Glömde skriva det...det var sjövattenpumpen som det var frågan om. Men det var autostart å en slang hade visst lossnat så tryckgivaren slog till å pumpen  öste på.

Båten en stor motorbåt å de var i Hjälmare kanal när det hände.

Kan tala om att de har konstruerat om systemet sedan dess.

 

En annan kan ta det lugnt med dricksvattnet, kör fortfarande med mina 2 st 20 liters dunkar. Funderar på att plasta in ett utrymme i akterkant förpiken å göra om till vattentank. Vad tror ni om att klä utrymmet med glasfiber å epoxi? Kan la inte vara skadligt eller?

Fast nu bytte jag visst ämne igen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh....ledsen...man blir gammal när man blir senil..... :rolleyes: eller vara tvärtom?

Glömde skriva det...det var sjövattenpumpen som det var frågan om. Men det var autostart å en slang hade visst lossnat så tryckgivaren slog till å pumpen  öste på.

Båten en stor motorbåt å de var i Hjälmare kanal när det hände.

Kan tala om att de har konstruerat om systemet sedan dess.

 

En annan kan ta det lugnt med dricksvattnet, kör fortfarande med mina 2 st 20 liters dunkar. Funderar på att plasta in ett utrymme i akterkant förpiken å göra om till vattentank. Vad tror ni om att klä utrymmet med glasfiber å epoxi? Kan la inte vara skadligt eller?

Fast nu bytte jag visst ämne igen.....

Det förklarar saken, på denna sidan Sverige är dom ovanliga (vem vill ha in saltvatten i båten, jodå, jag vet att det finns men ändå ganska ovanligt) och därför tänkte jag inte ens tanken.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dom kan ju ha leget i hamn med automatpåfyllning inkopplat, har visserligen aldrig hört talas om nån som gjort det, men vore ju inte särskilt svårt att bygga.

 

/B

 

 

Inser du vilken idé du just kom på?! Landvatten!! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser du vilken idé du just kom på?! Landvatten!! :-D

 

 

Välkommen till Medelhavet mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Dom kan ju ha leget i hamn med automatpåfyllning inkopplat, har visserligen aldrig hört talas om nån som gjort det, men vore ju inte särskilt svårt att bygga.

 

/B

 

 

Inser du vilken idé du just kom på?! Landvatten!! :-D

 

Det är nog inte så nytt som du tänkte där.

 

 /B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inser du vilken idé du just kom på?! Landvatten!! :-D

 

 

Välkommen till Medelhavet mm.

 

 

Ja så berest är ju inte jag, inte med egen båt iaf. :P

 

 

 

 

Dom kan ju ha leget i hamn med automatpåfyllning inkopplat, har visserligen aldrig hört talas om nån som gjort det, men vore ju inte särskilt svårt att bygga.

 

/B

 

 

Inser du vilken idé du just kom på?! Landvatten!! :-D

 

Det är nog inte så nytt som du tänkte där.

 

 /B

 

 

Jag har då inte sett det i någon svensk gästhamn iaf. Och då menar jag såklart inte en sketen påfyllningsslang, utan att man kopplar in båten till det kommunala vattnet. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten upp och nedvänd sak efter pumpen i mitt vattensystem som pumpen bygger upp tryck i. Slipper pumpen gå jämt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, med en pump som ger ordentligt tryck - mer än en bar eller så - räcker en PET-flaska till mer än ett halvt glas vatten.

 

Räcker inte en flaska så är det ju billigt att koppla på en till.

Tänk på att öppningen ska vara nedåt så luften blir kvar i flaskan, det är ju luften som komprimeras som ger tryckutjämningen.

 

Mackey

Fiffigt å lätt...

Ska nog testa den modellen vid tillfälle. Tills dess får jag ta stora glas vatten, så det inte känns onödigt.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det ska vara luft i expansionstanken. Jag såg en gång en koppling i en båt där vattnet kom in längst ned i tanken och ut högst upp. När man öppnade kranen första gången pyste luften ut och resultatet blev bara - ingen expansionsverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det ska vara luft i expansionstanken. Jag såg en gång en koppling i en båt där vattnet kom in längst ned i tanken och ut högst upp. När man öppnade kranen första gången pyste luften ut och resultatet blev bara - ingen expansionsverkan.

Förmodar att det var precis det.. xxxxx menade med att ha flaskans öppking nedåt.. så denninte blir fylld med vätska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har tryckvattenpumpar för färsk- och sjövatten till pentryt, och till färskvattnet sitter en ny flerkammarpump och dessutom ett expansionskärl så där är flödet väldigt jämnt och fint.

 

Men på sjövattensidan sitter än äldre "remjohan"-pump som omnämns längre upp i denna tråd. Och där finns inget expansionskärl. Funderar nu på att sätta dit ett då det "spruttar" rätt bra om kranen.

 

Ser ni några nackdelar med ett trycksatt sjövattensystem? Jag tycker nämligen mig ibland kunna känna en frän doft ur sjövattenkranen. Kan det möjligen vara så att det bildas gaser i trycksatt sjövatten som resultat av någon nedbrytning av biologiska material i havsvattnet? Någon mer som märkt något liknande?

 

Ser det som att jag har två vägar att gå här, 1) att skaffa expansionskärl till sjövattnet eller att 2) byta sjövattenpumpen till en fotpump så man slipper onödig lagring av trycksatt sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev puklars:

Ser ni några nackdelar med ett trycksatt sjövattensystem?

Jag kan inte se några nackdelar med det. Har själv ett och hade en hel del ”spruttande” innan jag satte in ett litet expansionskärl. Det enda jag haft problem med i detta system är att det ibland fastnar diverse oönskade saker i filtret som sitter före pumpen (som man måste ha annars blir det kass). En manet satte sig där i höstas och  satan vad det luktade! Sen har jag fått byta tryckvakten på pumpen men det beror ju inte på sjövattnet utan på pumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra, ChristerN.

 

Jag satsar på ett litet expansionskärl och ser till att undvika överdrivna mängder biomassa i systemet :)

 

Filter är bra, ja, men man vet när något dumt har åkt in och satt igen systemet, ingen kul lukt. Lurar på att försöka pilla dit något slags metallnät direkt vid bordgenomföringen som stoppar allt direkt vid skrovsidan istället för att det ska åka in och fastna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev puklars:

Lurar på att försöka pilla dit något slags metallnät direkt vid bordgenomföringen

Eller kanske en bottensil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...