Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
iron_eagel2

Konvertering till Etanol

Rekommendera Poster

Pröva!:) Du kan som sagt med e85 gå på tändningen och eller komphöja för mer effekt. Vinsterna med etanol är i mitt tycke miljö och sedan framför allt effekt när man kikar på överladdade motorer. Dock är etanolen klart svårare att jobba med, då knackningar sker helt annorlunda än på bf95.

 

I bensinen kommer en knackning att bestå av att enbart en del av blandningen detonerar fel, medan etanolen mer arbetar mer unisont och ofta smäller hål i en kolv. Detta gäller såklart bara på överladdade motorer om man inte är helt ute och cyklar, men det är värt att ha med sig.

 

Etanolen var hypad en period pga sina egenskaper i överladdade motorer, men det finns några sidor som är sämre än bf95.

 

1. Knackningsbeteendet jag listade ovan.

2. Kallstartsegenskaper(man brukar blanda in mer bensin på vintern pga detta).

3. Den lägre energimängden, mest ett problem när man skall uppgradera. Bygger man nytt är det bara att sätta dit en större pump + spridare/munstycken från start. Fördelen med detta är att man kyler ner förbränningen något pga det ökade vätskeflödet i förbränningsrummet.

4. Den är aggressivare mot komponenterna, så man brukar byta olja oftare för att behålla livslängd på motorn. Sen tillkommer ju det du redan är inne på, att komponenter inte är specade för det och slangar mm ev behöver bytas.

 

Slutsatsen är att det är ett annat bränsle med andra egenskaper på både gott och ont.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bygger motorn från scratch som jag tänkt kan man ju beakta kompressionen och eventuellt plana toppen enligt det. En del av mina motorer är gamla aq130 som kanske har rätt högt kompressionsförhållande redan från födseln. Nu är ju inte min båt något fartvidunder, mysfart är ungefär 10 - 12 knop och 20 på topp. Av toppfarten kan jag gärna kapa några knop för framfarten är inte vacker i farter över 15 knop. Det blir kaskader och svall som i sig är imponerande men en aning tröttsamt och rentav lite genant i längden.

 

1. Om man inte är intresserad av att ta ut den sista hästkraften ur motorn kan man ju hålla lite marginal på tändläget för att undvika knackning.

 

2. Kallstartegenskaperna i minusgrader är inte heller till besvär, den här båten glider man med när det är varmt och skönt.

 

3. Weberförgasaren jag tänker använda är enkel att bestycka om för mera bränsle.

 

4. Det är inte många slangar och packningar på den här motorn så man kan säkert kosta på sig grejer som håller för spriten. Ett oljebyte per säsong räcker antagligen. Sällan det ens blir hundra timmar per säsong i vanliga fall och när man kör brukar man göra det i någon timme åt gängen så den etanol som hittar vägen till motoroljan dunstar  antagligen bort.

 

I det stora hela låter det som att det vore möjligt att få till en motor som kunde fungera på ren E85.

Kanske nästa vinters garagepyssel är räddat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade att köra på 50% bensin/E85 i en bil med insprutningsmotor för ett par år sen. Avgasen fick en annan lukt, effekten var i stort set oförändrad, men den gick litet sämre då den var kall.

 

Eftersom E85 har så högt oktanvärde, är det knappast vidare kritiskt med tändningsinställningen, man kan nog ställa tändningen så tidig så att man får bästa effekt. För tidig tändning ger startproblem och effektbortfall. Detta givetvis, om man inte höjer kompression riktigt mycket.

Jag skulle själv vara litet konservativ gällande kompressionsförhållandet, och låta det stanna på 11 eller 12:1, eller nåt i den stilen. Hyvlar man ner toppen riktigt mycket, kan man råka på problem så som för tunna partier i locket (blåser topplockspackningar), för långa stötstänger, tändstift som tar i kolvarna osv.

 

Eftersom priset på RE85 är ca 29% billigare än bensin, känns det ju som en vettig grej att konvertera. 

Tar man i beaktande att bränsleförbrukningen skall stiga drygt 20%, att det sannolikt startar sämre, att man inte får sitt bränsle vid sjömacken, att man inte kan använda genomsnittsmedmänniskans bensindunk som reserv för att komma sig hem vid bränslestopp... Ja, då känns det inte så 17:s intressant att satsa på ett motorbygge för att kunna använda E85, som dessutom lär vara tveksamt miljövänligt i alla fall.

 

Gör som jag, gör dig av med B20 motorerna. Passa in en dieselmotor på backslaget. Kör sedan den på rypsolja, så blir det så in i vassen ekologiskt!

Egentligen var detta inte svar på rätt fråga, förstås...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För bilar lönar sig inte E85

http://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-mycket-drar-e85-bilar/

E85 innehåller 35-40% mindre energi än bensin.

BF95 kostar idag 13,52/lit

E85, 11,62/lit, alltså ca 16% billigare

 

Till detta så kommer tätare turer till macken för tanken räcker inte lika långt.

 

Tätare mellan oljebytena för de som kör på E85 (brukar vara ett extra byte mellan vad som är vanligt för BF95), så försvinner ett antal kronor till samt ytterligare obekvämlighet ...

 

E85 är ett dött bränsle med nuvarande villkor om man inte vill använda det enbart av starka miljöskäl

 

Men man behöver inte vara rädd för att köpa en begagnad etanolbil. Den går lika bra på BF95.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte utan att man får en släng av ambivalens här.

Den ekonomiska nyttan av projektet är försumbar, i synnerhet med tanke på hur lite båten i fråga används.

Den ekologiska nyttan är också tveksam, allt beror ju på vilka råämnen som används vid tillverkningen av bränslet.

Fast det vore allt lite intressant att mecka ihop en e85-motor ändå, man vet ju inte hur bränslemarknaden ser ut om några år....

 

Och dyre Kronvik; min båt ser inte riktigt ut som dieselmotorer låter och med tanke på att jag har råmaterial till ett par fungerande B20-motorer under arbetsbänken i verkstan så tror jag att jag håller mig till sådana :-)

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju sant i och för sig, en båt i sån stil som din ser faktiskt inte ut som en diesel låter, tänkte inte på det.

Läste om en studie om hur mycket skada ventiler/säten tar av att köras utan bly i bränslet. Det lär ha varit marginellt, så kompressionsökning och förgasarbestyckning lär nog vara det som skall till på en etanol B20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...