Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
iron_eagel2

Konvertering till Etanol

Rekommendera Poster

:tant Hej båtvänner. Är det någon som har en aning om det finns någon konverteringssats så att man kan köra på Etanol.Motorn är en AQ 130 Med dubbla Strombergare. :-Tack MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att köra på ren E85, bör man göra en del modifieringar av motorn. Jag har kört mellan 10-100% etanol i några bilar i testsyfte, men då direktinsprutade motorer.

 

Och så har jag hjälpt en bekant med en volvo B23, som numera går på 100% E85. Vad man bör göra för att få en motor att gå riktigt bra för på E85 är:

 

1. Höj kompressionen. Antingen högkompressionskolvar, eller en rejäl planing av toppen(inte alltid möjligt, men på en B20 går det att hyvla av 5 mm....)

 

2. Höj tändningen. Elektronisk tändning är att föredra.

 

3. Fetare blandning. Förgasare behöver större munstycken, och är det insprutning brukar en höjning av bränsletrycket räcka.

 

4. Montera motorvärmare. Annars blir det svårstartat under 10

 

Etanol har en stor fördel i det höga oktantalet, vilket gör det möjligt att höja kompressionen och tändningen, med högre effekt utan spikningar.

 

Någon färdig konverteringssats finns ännu inte för någon båt/bil vad jag vet.

  

Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En marintopp är rejält planad från början kolla villken komp som krävs innan du gör nått. Och kolla vad det är för kompvärden i en fräch ny marin motor den du har kan vara nött och tappat lite. jag tror kompen ska va 10.5 och det är hökt det !! B20 a har från början 8.5 så marin motorn är hyvlad en hel del redan. Min 745 volvo har jag blandat i 20-30 % e 85 och det har gått utmärkt. Båten har bara fått 5 L E85 i k sptitssyfte. En marin motor riskerar att få jobba utav glatta J i 20 - 25 knops fart så jag har inte velat pillta i nå större mängd E 85 för säkerhetsskull. Jag har ju redan bränt ventilerna en gång det frå räcka !14.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanol i sig bränner inga ventiler, förutsatt att ventilsäten är avsedda för oblyat drivmedel. För snålt ställt ventilspel är också en klassisk anledning att ventilerna tar stryk. Det SKA ticka lite om en B20!

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

E85 kräver inte högre kompression för att gå att använda. Lika lite som BF98 kräver högre än BF95. Men man kan ha det. Och ventilerna blir inte brända. Snarare tvärtom för E85 blir inte lika varmt som bensin. Många säger att man inte ens behöver blyersättning i motorer som ska ha det när man kör på E85.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst munkis

Låt mig ge lite info runt detta med etanol i ej anpassade motorer/ system

 

E85 lämnar mycket lite förbränningsrester( sot) och detta gör att ventiler och säten slits väsentligt mer är vid bensindrift. Om man höjer kompressionen/ tändningen ökar också sannolikt förbränningstrycket och detta sliter också mekaniskt på ventiler och säten.

 

Beroende på hur man kör slits oljan mer vid E85 drift än med bensin Upprepade korta körningar samlar mycket etanol i sumpen och färgmedlet i etanolen stannar kvar i oljan. På en modern bil har man koll på detta genom vevhusventilationen men detta är sällan fallet i en marinmotor. Man har mycket svårt att höra knackningar med etanol pga det högre oktantalet talet( E85 = ca 104 RON)

 

Etanol har mycket lägre energiinnehåll än bensin och förbrukningen kommer att öka 30- 40% beroende på hur man kan kompensera med tändning/ kompression. Det finns ju ett maxvärde för varje motor hur mycket man kan höja kompressionen innan vinsten blir negativ.

 

Vidare många packningar och gummimaterial liksom komponenter i insprutningssystem tål inte etanol. Det värsta( mest skadliga) blandningen är E20- E25. Etanol blandar sig också med vatten vilket inte bensin gör och detta kan medföra separering i tanken med driftsstopp som följd. Detta vill man ju inte ha på sjön.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

?-) Otroligt med så skiftande information av något så viktigt när det gäller om man ska modifiera en motor. Man vet ju inte vem man ska tro på här? Till slut så står man väl där med ett vrak som det bara är att skrota! :-/ Lite mer expertishjälp vore nog på sin plats kanske? /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expertisen verkar vara oenig Wille ... etanol.nu har den här friskrivningen [KUR]... Vi friskriver oss därför från allt ansvar om vad som kan hända dig, din bil eller din omgivning på grund av att du följer råden som ges på den här hemsidan.[/KUR] Hörde dessutom på radion att Vägverket är orade över att folk blandar i Etanol hej vilt på mackarna. De menade att mijöeffekten var snarast negativ, eftersom de skadliga utsläppen ökade när man inte fintunade motorn för de nya förutsättningarna! :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara klargöra lite.

 

- Man MÅSTE inte höja kompressionen. Etanolen gör höjningen möjlig, utan att motorn knackar, med högre effekt och lägre bränsleförbrukning som följd.

 

- Slangar och packningar tål etanolen utan problem. Många förväxlar etanol med metanol som är starkt korrosivt och äter packningar och gummi.

 

- I sig genererar etanol utsläpp liksom andra bränslen, och enda anledningen till att det räknas som miljövänligt beror på att det är ett FÖRNYBART bränsle. Detta innebär precis som någon skrev att en icke justerad motor kommer att spy ut mer föroreningar.

 

- Etanol binder vatten, vilket innebär att om det står länge i ett öppet kärl kommer den att blandas med kondensvatten.  Att detta skulle leda till att motorn en dag inte går är högst osannorlikt, då man förbrukar och fyller på bränsle hela tiden. Men visst, har tanken stått öppen ett par år, så kanske man kan ha ett par procent vatten i tanken. Det som är mest negativt är att tanken blir lättare rostangripen.

 

- Etanol i motoroljan är inget större problem än bensin, och som alltid är oljebyten viktiga. Etanol läcker inte ner i oljan mer än bensin. 

 

30-40% mer bränsleåtgång är en överdrift. Vid 100% E85 ökade bränsleförbrukningen på min förra bil med 23%(2.5 liter sexa). Enda åtgärd var höjt bränsletryck. Min nuvarande bil har jag kört snart 6000 mil på E85, och inblandningen ligger runt 80%, utan problem med vare sig packningar, slangar mm. Efter montering av programmerbar motorstyrning, sjönk förbrukningsökningen från 26% till 21-22%(förmodligen genom höjd tändning).  Och mina avgasvärden på besiktningen har varit finfina på bägge dessa bilar.

 

Det finns mycket att säga i ämnet, men jag har än så länge bara goda erfarenheter av etanolen(förrutom kallstarter på hög inblandning och vid låga temperaturer....). Det man skall betänka är dock att en konvertering kan kosta en del pengar, som i sin tur skall återbetala sig genom lägre bränslekostnader och utsläpp. I mitt fall lär jag få köra en del mil innan detta inträffar....

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade att köra min bil (gammal BMW 525 -94) med inblandning av E85. Det gick ganska bra men bensinpumpen började låta illa och havererade. 2500 pix!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra bil var just en 525, dock med gamla 12-ventils m20 motorn. Mätaren visade 29000 mil när den såldes, och den gick finfint på etanol.

 

Att bränslepumpen skulle ge upp av etanolen har jag också hört, men då främst på japanska bilar, som enligt dom som vet, skall ha underdimensionerade pumpar.

 

Iofs har jag råkat ut för havererade bränslepump, men sist det hände var på en 320i för tio år sedan, och den hade aldrig sett etanol.

 

Som sagt, konverteringskostnaden skall ju betala sig i slutändan, och i ditt fall liksom mitt är det en bit kvar...:-)

  

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En b20 topp har inte ventilsäten som är avsedda för o blyat bränsle. Mina ventiler tog stryk av blyfri bensin. Jag slog i för lite bly ersättningsmedel och det kan förra ägaren gjort med man vet alldrig. Hur går blyersättningsmedel i hop med etanol då någon som vet ?? 9.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blyersättning i etanol är jag tveksam till. Liksom tvåtaktsolja, så blandar denna inte sig med etanolen som den skall. Har man inte bytt ventilsäten till dylika som klarar blyfri bensin, så hade jag inte kört på etanol.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Blyersättning ska fungera utmärkt med etanol. Och det finns många tvåtaktsoljor som också fungerar. Jag har en moped som går på Etanol och gjort det länge. Ända skillnaden jag märkt är att det blivit billigare att köra och att motorn är betydligt renare trots castor olja. Så går den bättre och luktar bättre. Någon bil har jag inte konverterat. Att mindre sot skulle göra att ventilerna slits mer vet jag inget om men det låter ganska osannolikt. Snarare så gör den lägre temperaturen att de slits mindre. Tillskillnad från bensin så blandar sig etanol inte med motoroljan utan förångas istället. Därför kan oljan se fin ut även om den är gammal. Etanol är alltså snällare för oljan än bensin. Alla frågor som står i den här tråden finns redan besvarade på Etanol.nu så om ni undrar något ställ den där. Och friskrivningen är väl ganska självklar. Jag är ganska säker på att maringuiden inte tar på sig något ansvar för motorer som havererat när de följt anvisningar här eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att etanolen binder vatten (jfr. karburatorsprit) gör att man inte får skiktat vatten i tanken. Man får alltså inget stopp pga att motorn får sig en slurk vatten som den kan få ur en tank med ren bensin. Vad som händer är att etanolen blir något svagare. Lite mer kondensrök i avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, blyersättning fungerade inget vidare när vi testade med etanol. Inte heller har vi hittat någon tvåtaktsolja som fungerar bra. Efter ett tag bildar både blyersättning och tvåtaktsolja klumpar i etanolen som ser ut som snorloskor. Visst, det finns säker någon variant som fungerar, men inte de vi provat iallafall.

 

I längden blir det i blyersättningsfallet oavsett billigare i längden att montera ventilsäten som klarar blyfritt. Ypperligt sätt att fräscha upp en 30  år gammal motor.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Blyersättning vet jag som sagt inte så mycket om men vegetabilisk 2-tolja fungerar utmärkt. Jag har haft en burk med E85 och 2% Castrol R40 i frysen (ca -20c) i flera månader. Det finns ingen tendens att det skulle skikta sig alls. (Fast om den smörjer så bra i sån kyla vet jag iofs inte) Det gäller bara att man använder rätt sorts olja. Castrol M/R30/R40 fungerar jättebra och sotar inte tillsammans med E85. Castrol M bör nog inte användas för den är gjord för metanol och innehåller tillsatser som sliter på motorn. Så finns det några esteroljor som är ruggigt bra också. Snart så kommer nog ännu fler oljor. När du testade oljan använde du E85 eller ren etanol? Ren etanol innehåller nämligen ca 4% vatten och det tycker inte oljan om. T-sprit ligger runt 95% men kan vara på bara 85% ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rexco

Tjenare!!! 

 

Lika roligt varje gång man läser dom här etanol trådarna. vissa som trorsig vara experter efter en moppekonventering och lite gräsklipparkör. sådana grejer kanske man kan mixtra med utan att hushållsekonomin tryter. Men marin och bilmotorer för 50-60000 kr som desutom är sprojtans nya är inget man härjar med hursom hellst!!! Eftersom ingen garanti finns hur länge motorn verkligen går så tycker jag inte att man ska mixtra med den finns ingen anledning!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Diesel Power

ETANOL????

du måste va gott dum i huvet!!!

Fattar du inte att de e diesel som e grejen???

Jag skulle inte kunna tänke mig en båt som inte har en Cheva 6.2 liters diesel, dessutom så innehåller diesel MYCKET mer energi per volym än både bensin och etanol..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Lägg av nu du börjar bli lite löjlig. Vad har du egentligen emot etanol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rexco

Tycker att jag har en poeng iaf!!!!!!!!!1.gif1.gif1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dammar av en snart tolv år gammal tråd. Dels för att det finns en del info i den som kanske är relevant ännu, dels för att reta hatare av trådåteranvändning. De som vill debattera trådåtervinning kan öppna en egen tråd om det, eller återanvända en gammal :-) Jag vill hålla mig till ämnet etanolkonvertering :-)

 

Är det någon som testat att konvertera till E85 på senare år? Har en rad Volvo B20-motorer under arbetsbänken och funderade lite på om man skulle bygga ihop en som redan när den sätts samman är anpassad för E85. Att byta motor i min båt tar ungefär 3 timmar hemma under carporten så det är inte hela världen om jag måste göra det mitt i säsongen. Jag har en tvåports Weberförgasare som är lätt att ombestycka med större munstycken. Packningar som tål etanol finns att få och de är inte många på en motor som den här. Kanske sätter man in en elektrisk bränslepump också. Brytarlöst tändsystem är en naturlig utveckling. Infon att man kan höja tändningen finns, men inte hur mycket.

 

Erfarenheter på något liknande? Spåna loss!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lönar det sig? Bensin innehåller ca 37% mer energi än E85, är priset motsvarande lägre?

Krävs i alla fall större tankar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det lönar sig eller inte? Tja, det är väldigt lite i mitt båtliv som har resulterat i ekonomisk lönsamhet :-) Väldigt mycket tvärtom skulle jag vilja påstå.

Välbefinnande går lyckligtvis inte att mäta i ekonomiska termer och det är väl i välbefinnandeavdelningen det här spånandet kan nå någon form av resultat. Om spriten går att tillverka av ekologiska och återvinnbara råvaror så kan man ju känna en viss tillfredsställelse i all fall.

Om det dessutom doftar speedwaymotorcykel om båten så är det ju inte fel :-) Fast E85 är väl inte riktigt samma sak så det kan ju hända att doften inte har riktigt samma aromer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde att man bygger en arbetsbåt för metanoldrift, det ska tydligen vara konkurrenskraftigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...