Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

JamesHummingbird

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om JamesHummingbird

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Lång tjatig tråd - håller med. Om man skall diskutera riskfaktorer får man komma ihåg att det är RELATIV RISK (googla det) som avses. Inte absolut risk. USA har 0.8 för bilkörning för att man anser det harmonisera med forskningen. Även med WHO rapporten. Kurvan ur den finns på Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Rattfylleri Det är först vid 0.4 det går att mäta någon påverkan alls och då påverkas den relativa risken självfallet men den skall ställas i proportion med andra risker. I vilket fall är det ju inte bilar vi pratar om utan båtar. Jag uppfattar det som båtfolket bara vill visa på proportioner. 0.2 är direkt löjligt och som bestraffas hårt. Att vara chef för Transportstyrelsen och strunta i SÄPO ger mindre straff än om du har en hygglig lön och blir haffad efter en öl på sjön. Jag har ALDRIG blåst på väg men tre gånger på sjön. Transportstyrelsen kan inte se någon säkerhetshöjande effekt av lagen. De kunde de inte efter sänkningen från 0.5 på bil till 0.2 heller vilket Leif GW Persson förklarade redan innan lagens tillkomst i utskottsutfrågningar. Inom trafik är polisen övertygad om att droger är ett betydligt större problem men det har man svårt att komma åt och mäta så nykteristlobbyn får fortsätta tjata om alkolås och annan förmyndarskit. 0.2 på sjön löste ett problem som inte fanns.
  2. Hej. Just köpt en Falcon och fick inte med någon bok. Du får gärna beskriva funktionerna här
  3. Ett beslut fattat på tyckande och inte fakta blir ju inte bättre bara för att det gått några säsonger. Det nya finns ju inte annat än att fortsatta nya utvärderingar ånyo visar att lagen inte behövdes, att den inte gjort nytta utan snarare är till skada då den tar fokus från mer väsentliga frågor inom sjörätt. Många inom domstolarna delar denna uppfattning och det kommer inom kort en intressant utvärdering i denna fråga som publiceras i juristtidningen. Jag vet att det finns stor intern kritik mot lagen bland riksdagsmännen. Vi behöver inte uppfostringslagar i en modern demokrati. Vi skall vara försiktiga med att kriminalisera och är det något jag önskar är det just att vi drar ner på takten i allt lagivrande rent generellt. Jag tror i grunden på den goda och ansvarsfulla människan. Det omfattar oss båtägare och givetvis våra politiker. De skulle öka tilltron till de lagar vi verkligen behöver om de slutar med att uppfostra sina väljare.
×
×
  • Skapa nytt...