Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

SeaMaster560wa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    526
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Trovärdig

Om SeaMaster560wa

  • Placering
    Flottiljamiral

Profile Information

  • Location
    Hunnebostrand

Senaste besökare till profilen

205 profilvisningar
  1. Vikt etc båtupptagningsvagn

    Nej det har jag inte men båten var längre fram tidigare när jag köpte båten. Flyttade då båten för att kultrycket var högt. Men har nu googlat lite och det verkar som man kan kompensera det med axeln. Frågan är vilken påverkan det har på allt annat som tex körning och upptagning/sjösättning?
  2. Vikt etc båtupptagningsvagn

    Hej! Jag har en båtupptagningsvagn (boogie) till en Finnmaster 68. Båten 6,8 m lång. Jag har väldigt många justeringsmöjligheter o det är några som jag funderar över. Man ska ju ha ca 80 kg kultryck enligt de flesta. - Som Ni ser på bilden kan jag flytta "tornet" ganska så långt fram, men höjer ju då kultrycket. Men det hade varit väldigt gott o fått flytta fram detta då jag får mer båt på kärran. Nu sticker den ganska så långt utanför kärran bak. Är fullt medveten om att kultrycket blir väsentligt högre men frågan är hur står betydelse det har på ca 1 mils resa? - Jag kan även justera bakaxeln om det kan ha någon betydelse för kultrycket och även stabiliteten? Tacksam för svar då tanken är att jag snart ska ta upp båten
  3. Rätt propeller?

    Hej igen! Ville bara uppdatera hur det har gått med mitt propellertest ifall det kanske kan hjälpa någon annan. Nu idag har jag fått provat Ballistic 19 och den går precis som jag vill. Jag upplever att den har ett bättre grepp vid back och med en gång jag lägger i växeln framåt. Sänkte varvet motsvarande hastighet så nu ligger jag tex vid 900-1000 varv på 4-4.5 knop, där jag tidigare hade 1300 varv. Tyckte även att jag kunde ligga på 3100 varv och bibehålla planing någorlunda. Vid 4000 varv har jag nu va 26-27 knop. Top ca 44,5 knop. Nu vet jag även att botten är rejält påväxt om nu det kan ha någon större betydelse. Så denna har nog bäst resultat så nu lämnar jag provandet och behåller denna Ingen nackdel heller att makrillen ska spegla sig i propellern när motorn är uppfälld
  4. Blåsåret 2017

    Håller bara med! Tycker denna sommar har varit klart den sämsta sedan 2014. Den va super. E efter det har det bara blåst. Och nej jag är inte intresserad av segelbåt Jag vill ha riktig varm och blåsfri sommar med massa bad. Då jag heller inte är intresserad av husbil/husvagn så är jag riktigt trött på detta väder . Men idag ska det bli upp till 22 grader
  5. Seamaster

    Haha pinsamt men visst är det så Bara för att det är vid infarten till Smögen så är det ju inte på Smögen;) Fel av mig :);)
  6. Seamaster

    Hej! Har haft en själv o vi var nöjda med den. Gick bra i havet o fina förvaringsutrymmen. Perfekt båt för dagsturer. Skrovet tillverkas i Polen och görs senare iordning på Smögen.
  7. Rätt propeller?

    Det som jag känner som kanske gör att jag kan höja till 4:e är att när jag trimmar upp motorn kan jag göra det till istort sett max läget utan att den tar luft. Och jag har bestämt för mig att plattan ligger strax ovanför botten. Svårt att kolla nu dock när båten ligger i plurret Edit: Sedan är ju fåfängan ganska så stor också Tyckte ju att det såg betydligt trevligare ut i hamnen när man hade en propeller som blänkte
  8. Rätt propeller?

    Hej igen! Hmm det är svårt detta med att vara nöjd Jag kör fortfarande omkring med min BS 21 men tycker ändå på något sätt att jag vill ha en större skillnad mot originalpropellern. Har haft en del diskussion med ett propellerföretag och de vill att jag ska prova att höja, men när jag nu kollar på min motor så är den på 3:e hålet och plattan ligger strax ovanför lägsta punkten på båten. Kan man verkligen höja mer? Vad skulle det isåfall innebär för nackdelar / fördelar?
  9. Yamaha F115 larmar så fort startmotorn går

    Det kan inte vara så att Du glömt dödmansgrepp? Hände mig vid sjösättningen
  10. Vad drar era båtar per NM

    Finnmaster 68DC Yamaha 225 hk Nästan 2 ton fullastad Vid 4400 varv o 27-28 knop ca 1.3/nm
  11. Trimplanspanel ACSRP AUTO

    Den som det länkas till högst upp i posten. Jag har nämligen ingen indikation på var trimplanen är och tyckte då denna verkade trevlig med auto funktion
  12. Trimplanspanel ACSRP AUTO

    Någon som vet om man bara kan ersätta knappen med en Bennet originalknapp eller måste man byta hela systemet?
  13. Bilder 2017

    Strax efter 19,30 den 19/5 vid stora flatskär. Solnedgång 20170506
  14. Eviga ankarfrågan :)

    Linan jag har är 50 meter.
  15. Eviga ankarfrågan :)

    Har bifogat en bild tidigare i tråden. Syns inte den? Jaha ok så långt innan. Då skiljer det sig väldigt mycket från mitt tidigare tallriksankare för det räckte kanske med 10-15 meter från klippan. Men då ska jag prova och hoppas att det är det som är mitt problem med att ankaret inte fäster
×