Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

J_axl

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    77
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om J_axl

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Vi satte när kring sittbrunnen förra året, mest för att fånga grejer. Det räddade nog ett och annat, dock ej nappar som kunde slinka igenom maskerna... Jag drog mantåget igenom och spände ett snöre mellan mantågsstöttorna längs med däck. Det som talar mot är att det är jobbigt att sätta dit och att det är lätt att fastna i något vid kritiska manövrar. Dessutom kom jag på efter att det var monterat att vinschhandtaget tog i. /j
  2. Läst tråden? Jag fick inte intrycket att det var ett alternativ. Men det är ju givetvis så det bör se ut. Det föreligger ju dessutom en kvävningsrisk om man ligger lågt och sover.
  3. Om du vill känna dig hel trygg kan du ju ställa ut tuben på ett dränerat ställe på däck om natten.
  4. Kanske inte hjälper dig så mycket men var med om omvänd situation förra året. Bytte motor själv och köpte prop av Rodahl, fast 16x9 som de räknat fram. Vid garantiprovkörning med VPs representant gick båten för sakta och varvade för högt. Enligt VP ska stigningen vara 11 eller 12. Rodahl står på sig och hävdar att VP inte vet vad som passar deras motor... Har ny prop nu med rätt stigning och det funkar utmärkt, Rodahl kommer jag aldrig ha att göra med igen. /j
  5. Jag kör på vind, tänkte fortsätta med det, det känns hållbart på nått vis.
  6. Segelbåtsförsäkring är ganska prisvärd tycker jag. Premien är ca 1/5 av bilförsäkringen trots att båten är värderad till ca det dubbla. Där vi har båten på vintern måste man dessutom ha försäkring.
  7. Jag har haft samma beteende, då var det oxid på batteripoler/kabelskor.
  8. Hej, Jag har bytt motor i en HR31 Monsun i vinter och tänkte dela med mig av dagboken jag skrev när jag var i båten och jobbade för den som planerar dylikt. Jag bytte MD2an mot en VP D1-30. Mitt upplägg var att köra 1-2 kvällar i veckan och någon heldag när tillfälle gavs. När det var som kallast blev det lite paus. Sammantaget fungerade det mesta bra. Jag lade ned ganska mycket tid på att identifiera alla moment och lista dem under planeringen vilket var en stor nytta vid kvällsjobb. När man kom ner för att jobba 2 timmar en kväll behövde man inte lägga tid på att fundera på vad man skulle göra. Det var bara att titta på listan och köra. /j Dagbok motorbyte.pdf
  9. Om pumpen inte tickar kan man ta isär den och skrapa bort oxid från kontakterna som sluter och bryter till spolen. Det räckte på min. /j
  10. Jag skippade också tändningslås men har huvudbrytare med löstagbar "nyckel". Eftersom jag har för vana att stänga kylvattenkranen när jag lämnar båten brukar jag hänga huvudbrytarens nyckel på kranen för att inte starta utan kylvatten. Jag har nu också kört motorn i sjön, allt funkade fint utan en liten pinsam detalj. Växelföraren går åt motsatt håll mot MD2, båten gick åt fel håll... Dock enkelt åtgärdat på en halvtimme. /joakim
  11. Hur går det med bytet utöver isoleringsvalet? Idag var det premiärstart för min maskin, allt gick fint. Landade på ca 73h. Kan tilläggas att jag behöll det mests av den gamla isoleringen då jag tyckte den var i ok skick. /j
  12. Hej, Ja 90h var ursprunglig uppskattning men nu pekar prognosen snarare mot 75-80. Ska dock inte säga för mycket innan allt är klart... Jag har inte erfarenhet av motorbyte sen innan men har mekat lite med motorer innan. Bra support från varvet som sålde motorn har varit till stor hjälp. /j
  13. Hej, Jag håller på att byter MD2 till D1-30 på vår Monsun, är ca 2/3 igenom enligt min tidplan. Jag la lite tid innan på att planera och det har gett mycket utdelning. Jag jobbar med båten ca 2-3 kvällar i veckan och då gäller det att inte slösa tid på att fundera på vad man ska göras när man väl är där. Det är också viktigt att ha rätt delar och verktyg på plats när de behövs. Bifogar min planering, den kanske kan vara till lite hjälp även om jag har axel och inte drev. Kolumnerna är: arbetsmoment, uppskattat tidsbehov, specialverktyg som krävs och material som krävs. Givetvis har det blivit lite ändringar i listan men över lag har den varit till stor hjälp. /j motobyte.pdf
  14. Original motorkuddar skiljer mellan MD2 och MD11 konstaterade jag . Tror det är samma här MD3 har lägre runda med en bult i motor och en i bädden. MD17 har högre sitter med två bult i bädden.
  15. Den är inplastad så det slipper du, tror det var bly på de tidigaste men likväl inplastad.
×
×
  • Skapa nytt...