Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Flippermannen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    250
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Flippermannen senast vann den dag 13 Juli 2020

Flippermannen hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

26 Expert

Om Flippermannen

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

1 263 profilvisningar
  1. Hej, och tack för en väl genomförd kalkyl och en mycket intressant tankeställare! Särskilt för oss som har en Aq 26 HT om än med CMD 4,2ES 320 som motor. Jag kan tycka att posterna för service och transport är orimligt höga, men det mesta är billigare här uppe i norra Sverige. All vanlig service klarar du själv. Det klarar t.o.m. jag. Det är bara bra att lära sig mer om motorn. I Luleå tankar vi på vanlig OK-mack t.ex. och inte dyra sjömackar. Hur som helt gör alla dessa variabler ingen större skillnad. Vi har flera somrar kommit upp i omkring 800 nm då vi varit på långfärd och skulle du råka ut för något fel så är reservdelar inte direkt gratis. Det kostar kort sagt en del att ha motorbåt. Det är ju ingen större skillnad mot segelbåt heller då ett segelställ fort kostar omkring 100 tkr. Frågan är ju då om det är värt det? Jag tycker definitivt det. Det finns inget som går upp mot att sticka ut på sjön och uppleva frihetskänslan. Det är definitivt ett av våra största intressen och har man möjlighet så tycker jag man ska unna sig det. Jag ser inte själv att hyra båt skulle vara något alternativ mitt i sommaren då intresset är som störst. Särskilt inte här i norra Sverige. Aq 26:an är en smart planerad båt även om den givetvis också har brister. Annars skulle den väl knappast vara så populär med begpriser som knappt gått ner de senaste 10 åren? Lämplig marschfart är 25-27 knop och då drar vår båt ca 1,6 l/nm. Som framgår av testrapporterna ovan är Volvomotorerna lite snålare. Taxiluckan på fördäcket är smart eftersom den gör det lätt att lasta både grejer, djur och landkrabbor. Känns tryggt att stå i "gropen" då man pysslar med fendrar, linor och annat vid till- och utläggning. Det är synd att uppföljarna 27 HT och nya 28 HT har traditionellt fördäck med liten lucka. Nej, nu är det snart dags att åka ut för en helgtur. Det blir lite grillat, leta kantareller imorgon, rycka en abborre, ta en bastu med dopp i sjön och gagga lite med båtkompisarna. Det är värt varenda krona!
  2. Provkör med en separat dunk/tank med diesel så kan du utesluta problem med dåligt flöde eller annat problem med bränslesystemet.
  3. Hej, nuförtiden använder väl inte proffsen längre polerande/slipande medel för att få bort oxid av denna kaliber. Som jag förstår det är det väl numera medel med kemisk verkan som gäller, typ Buffer 2000.
  4. Här uppe i Bottenviken är magnesium perfekt. Måste visserligen bytas varje år, men innebär att drevet inte drabbas av någon oxid/korrosion överhuvudtaget. Vi har dock väldigt lite salt i vårt bräckvatten. Det är väl klart saltare nere omkring Stockholms skärgård.
  5. Vi har en CMD 320 ES från 2006 som gått 900 timmar, d.v.s. utan de digitala reglagen. Vi har inte haft några tekniska problem med motorn förutom några kringinstallationer som tjorvat lite; strömmatningen till startmotorn hade en slarvig pressning; banjokopplingen till bränslepumpen gängade upp sig och sög luft samt att en bränsleslang blev dålig och släppte igenom för lite bränsle. Men inget av detta kan man väl beskylla själva motorn för. En trevlig motor i allt väsentligt!
  6. Om du skulle kunna tänka dig katamaranskrov istället så är Takacat en annorlunda och lättdriven gummibåt.
  7. Jag tycker att drevet angripits även då vi provat aluminiumanoder. Till saken hör kanske att vi ligger uppe i Bottenviken där salthalten är mycket låg. Jag tar gärna kostnaden för nya magnesiumanoder varje år när jag vet att drevet klarar sig helt från angrepp.
  8. Vi ligger också i bräckt vatten och använder anoder av magnesium. De är förbrukade på några månader och måste bytas inför varje säsong. Tidigare använde vi zink. Då behövde aldrig anoderna bytas, men drevet angreps istället...
  9. Vi har stått i varmhall många år och tycker det är toppen: - Båten torkar ur helt. - Inga fryssprickor. - Elkontakt precis vid båten. - Inga temperaturväxlingar som ger kondens i tanken m.m. - Inga dynor eller annat behöver plockas bort. - Man behöver inte svära med att försöka tömma varmvattenberedaren. - Inga presenningar som släpper en regnig fredagskväll i november. - Under vintern kan man fixa med båten i lugn och ro. - Till våren behöver man inte bry sig om sol, väder och vind när det är dags för puts.
  10. Är båten ny-ny eller bara ny för dig? Om du köpt begagnat och pumpen till spisen tickar på när du försöker starta, så skulle jag byta det lilla specialfiltret som sitter på bränsleledningen från tanken till spisen. Vårt filter såg efter många år fortfarande rent ut, men funktionen på grejerna var dålig. Efter byte till ett nytt filter funkade dieselvärmare - och spis från Wallas åter felfritt. Jag kan dock varna för att de är duktiga på att ta betalt för det lilla originalfiltret.
  11. Min egen uppfattning är att det är ganska vanligt med lukt av bränd plast vid högre effekt. Detta gäller den vanliga dieselvärmaren i vår egen båt. Under förra helgen var det bara några plusgrader nattetid då vi var ute och man fick elda på lite med värmaren. Jag talade då med två andra båtägare och de hade också upplevt samma lukt under natten.
  12. Kolla de grova matarkablarna från batteri till motor. Jag var med en gång då pressningen av den kontakt som anslöt till motorn hade börjat släppa. Detta gav just dessa symptom. Motorn slocknade någon sekund, men startade i det fallet om i nästa ögonblick. Hände särskilt vid hög belastning som stort gaspådrag och/eller trimning av drevet.
  13. Nautic 900 turbo var en rymlig familjebåt som tillverkades i Piteå under 80-talet. Vill minnas att det var några avhoppare från Orrskär som startade produktionen. Såvitt jag kan förstå finns det ingen koppling mellan det företaget och nuvarande Nautic .
  14. Här kommer aktuell information från RAJA (Finska gränsövervakningsväsendet) fr.o.m. den 7 juni 2021: 2.1 Trafik över de inre gränserna: Island och Malta fritidsbåtstrafiken mellan Schengenländer Trafik mellan Finland och Island eller Finland och Malta, och inte heller i trafiken med fritidsbåtstrafiken mellan Schengenländerna omfattas inte av kontroll vid de inre gränserna. När det gäller gränsövervakningen är fritidsbåtstrafiken mellan Schengenländerna obegränsad och fritidsbåtar har ingen skyldighet att inställa sig för gränskontroll. Utöver havsområdet är det även möjligt att komma till Finland med fritidsbåt över flodgränsen mellan Finland och Sverige (Torne älv, Muonio älv).
×
×
  • Skapa nytt...