Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

WinWin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    61
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om WinWin

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ett klipp från deras hemsida och deras tjänster.
  2. Norrköping, ingen koll på priser dock men väl värt ett telefonsamtal; http://www.brinkfornickling.se/ Lycka till!
  3. Hej Går att svetsa gör det nog, men kostar därefter. Kolla med Drevia. www.drevia.se
  4. Vi köpte en Bavaria 36 från 2004 i augusti i år. Innan själva köpet blev av läste jag ögonen ur mig på olika forum mm. Jag insåg rätt snart att det fanns många åsikter om dessa båtar och lika många "förståsigpåare" som olika båtmodeller. Jag är själv uppvuxen med segelbåt och på den tiden gick vi från Maxi 77, Fenix, 84 till Maxi 95 innan det var dags att ta över gräsklippandet på den nyärvda stugan i skärgården (RIP farfar). Även Maxi-båtarna är idag omtalade vad beträffar kvalitet och sjöduglighet, i somras hade jag en diskussion med en annan båtägare om just Maxibåtarna, de var skit enligt honom (som ägde en Scampi) men han bar med stolthet Pelle P kläder... Min första egna båt köpte jag när jag var 17år för mina intjänade pengar som jordgubbsförsäljare på dåvarande Matex i Norrköping, en Maxi 68. Att senare på krogen kunna titulera sig båtägare gav utrymme för ett enormt urval av gastar :-) Hur som helst, vi utgick ifrån vad "vi har idag", då en Winga 78 från 1981. Vi hade ägt denna båt problemfritt nästan 6år men var sugna på att byta upp oss av olika anledningar (jag var pådrivande givetvis). Våra prioriteringar var också boende och komfort, vi har två barn, ett till på gång och en stor umgängeskrets. Vi har faktiskt spenderat flera helger med en extra familj om 4 på vår Winga, finns det hjärterum... På båtmässorna fick vi klart för oss att det är en jävulsk volymskillnad på en 7.8meters båt och en på runt 10-11 meter, att mässpriserna faktiskt är lockande men efter alla tillval alldeles för höga. En begagnad båt fick det bli, då alla "barnsjukdomar" är ombesörjda och likaså investeringar i övrig utrustning. Men den den skulle inte vara FÖR gammal var tanken. Upptäckten av de delade lägren vad beträffar kvalitet på dessa tyska båtar gjorde att jag ville bilda mig en egen uppfattning, varpå vi denna säsong beslöt oss för att besöka båtgrannar i bl.a Bavarior i gästhamnar osv under semestern. När vi på Idö, fantastiskt mysig gammal lotshamn för övrigt, klev ombord på en Bavaria 36 blev vi sålda. V i l k e n båt! Vilka utrymmen! Vilken stabilitet! Breda skarnsäck! Ja, allt! Svensk träslöjd för flera miljoner? Nej. Linjer som en nyslipad Globalkniv i vattnet? Nej. Minutiöst handarbete även bakom elskåp eller i stuvfack som ändå hålls stängda? Nej. Volvo Penta? Ja. Seldén rigg? Ja. Elkomponenter från kända tillverkare? Ja. Lewmar vinschar? Ja. Lewmar ankarspel? Ja. Osv. Läckande rufftak? Nej. Behov av att bygga om toan för sugtömning? Nej. (Gjorde det på Wingan... huamej) Gammalt elsystem med en massa lösa tåtar? Nej. I jämförelse med en Winga 78 från 1981... Eller egentligen vilken gammal båt som helst vill jag personligen påstå, vilken skillnad! Som natt och dag! Nu har vi ju inte ägt denna båt så pass länge så att jag har någon direkt erfarenhet till själva frågeställningen. Men mitt sunda förnuft säger mig att så länge vi tar hand om båten så håller hon. Efter besiktningar såväl på land som i sjön fanns inga fel som gjorde mig mindre köpsugen på just det exemplar vi äger idag. Vi gav 685.000:- och tyckte att det var så värt det. Visst, en Najad eller Hallberg Rassy i samma storlek, men då fått lägga till det dubbla och ändå fått en båt som är nästan 20år gammal och dessutom bara med 2 kabiner. Inte en suck. Långt svar men min summering är; Go for it! Ni kommer garanterat inte att bli besvikna! Och skulle jag ha råd med en riktigt fin båt... Så faller min röst på en Regina Af Vindö, men fram tills dess kommer jag att sova mycket gott i min Bavaria. God natt! //Martin
  5. Oh fan!? Men om jag slipar till vårkanten då kanske? Känns som att det är en bättre idé?
  6. Nu lyckades jag! Här är en närbild på skadan:
  7. Förövrigt är det glasfibermatta man skönjar under epoxikanten, det är alltså inte så djupt att någon skumkärna trätt fram. Var ute och tittade på vägen hem från jobbet. Tog en bild men den blev för stor, ska se om jag kan få ner storleken på den o posta här.
  8. Att gräva en grop för att ta ut rodret går fetbort! Dels för att det är en segelbåt och rodret är mer än dryga metern högt och dels för att båten står på en asfaltsplan. Det är inget haveri, utan ett "skrap" på botten som resulterade i denna skada i storleksordningen som en 5-krona. Jag slipar upp skadan någon helg framöver, klipper hål i en plastpåse och trär över och tejpar på ovansidan som väderskydd (så luftar det underifrån). Plastningen tar jag till våren. Kommer jag ihåg så dokumenterar jag mitt verk och postar på forumet efter nästa upptagning, hösten 2017. Jag tror att min reparation kommer att se likadan ut på hösten efter en säsong i vattnet som direkt innan sjösättning.
  9. Eller så väntar jag till våren med detta? Det är ju ingen jätte-reparation så det borde ju gå relativt snabbt, någon helg eller så?
  10. Så det är alltså spackel man ser på den vita kanten!? Jag trodde att det var typ ett epoxilager över glasfiberväven... Nåväl, lagningen kommer att ske till våren enligt panelens rekommendation, men något jag kom att tänka på nu; Vilken temperatur bör råda vid denna reparation? Båten står idag uppställd på land, ute och ska sjösättas innan Valborg 2017.
  11. Jag förstår. Spacklet håller alltså inte för de "bändningar" som uppstår i rodret vid manövrering. Jag reparerar enligt Tommys anvisningar, kan vara kul att testa på! :-) Tack för hjälpen och för förklaring! /Martin
×
×
  • Skapa nytt...