Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

cinc

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    120
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om cinc

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Det kan nog vara: https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/ekolodsgivare/lowrance-ekolodsgivare/aktergivare-hst-wsu-u-kont Eller: https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/ekolodsgivare/lowrance-ekolodsgivare/akterspegelsgivare/aktergivare-bl-dt-200khz-20 Du får kolla färgen och antalet pinnar på kontakten. Annars borde det kanske gå att limma med epoxi eller annat starkt lim?
  2. Elförzinkning brukar inte fungera så bra "utomhus". Det börjar rosta ganska kvickt. Varmförzinkning vill man nog ha på en detalj som sitter på en båt.
  3. Du kan prova med: https://www.dekaltrim.nu/designer/TextPro?referenceId=888
  4. På en båt jag disponerar sitter det en gammal Johnson 35hk. Den tiltar jag upp utan problem. Jag är inte speciellt stark....
  5. Prova med en annan givare. Dessa har inte en oändlig livslängd. Jag har fått byta på mitt Lowrance 5 HDS då den började vis konstiga värden.
  6. "Bytt "pulse limiter" till vro pumpen ingen skillnad. Bytt membran i vro pumpen då det ena va skadat/lite hål ingen skillnad." VRO-pumpen har väl inte med bränsletillförseln att göra? Den ser ju till att motorn får olja. Det kan nog var ide att rengöra förgasarna som MLind föreslår gärna med ultraljudstvätt. Kolla bränslepumpen och att bränsletankens avluftning är ordentligt öppen. Annars får du nog gå vidare med tändningsfelsökning.
  7. Det var en kompis som reste en del i Sovjetunionen för många år sedan som lärde mig det uttrycket. Jag trodde det var allmänt spritt uttryck. På en del hotell så gick det inte skruva ner värmen på elementen och det blev varmt som tusan i rummen trots att det var -35-40grader ute. När detta påtalades i receptionen så fick han rådet att öppna fönstret och låta det stå lite på glänt hela natten Då blev det bättre. Ok,får kolla på Blocket.
  8. Hur menar du med "Sätt i en låda så att den får 100% uteluft"? Är det den uppvärmda luften eller förbränningsluften som avses? Det som tilltalat mig med Wallas är den enkla konstruktionen så det där med termostat känns som lite överkurs i min lilla hytt som vi närmare eftertanke bara är max 3kvm. och max 1,7m hög. Planen var att köra med "rysk termostat" alltså öppnar man dörren en gnutta så det regleras på det viset. Båten är utrustad med aktersnurra som går på bensin så bränslesorten kan ju vara fotogen eller diesel. Helst fotogen då jag tycker diesel luktar rejält illa. Nån här som har förslag på en begagnad Wallas1300 till rimligt pris?
  9. Min ursprungliga fråga gällde om dessa värmare är känsliga för hoppig sjö. Den saken verkar var utredd nu. Frågan kring hur fartvinden påverkar driften känns väl ganska utredd också. Jag trodde Wallasen skulle vara väldigt tyst men så är det kanske inte? Och detta med service gör mig lite förvånad. Det är ju ganska stor prisskillnad ser jag...
  10. patrikflink! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag börjar känna mig helt övertygad om att det är en Wallas 1300 jag ska ha. Hytten på min båt är väl ca.3-4kvm.och nästan full ståhöjd. Så det är ju inte så mycket som skall värmas upp. Trevlig helg!
  11. Det är väl enkelheten som är det geniala i det här fallet...
  12. Ok, då du har mer koll på detta med Wallasvärmare än jag så jag tackar för input! Trevlig påsk!
  13. bhemac! I mitt fall handlar det om att jag kör ca.22-25 knop och alltid tycks ha motvind. Min plan är att kunna ha värmaren igång under dessa förutsättningar. Vad tror du om det?
×
×
  • Skapa nytt...