Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Mackey

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    13 888
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    226

Mackey senast vann den dag 11 November 2023

Mackey hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

4 196 Expert

Om Mackey

  • Placering
    Guldmedlem

Profile Information

  • Plats
    Stockholm

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag testade några räknare och nomogram och skulle ha valt 1,5 mm2. Du får ändå bara ett spänningsfall på 0,2 V vid 3 A belastning. Vid 5 A blir spänningsfallet 0,4 V vilket också är acceptabelt.
  2. Mäter du 0,7 A vid batteriet med en vanlig multimeter också? Det är ju rätt mycket.
  3. Det är väl lite tveksamt att använda metoden på motorbåt om man inte är väldigt noga med längden på linorna och hanteringen. Inte kul att få in en massa snören i propellern. Vi ser det som att vi inte förgiftar Östersjön i onödan och sedan är det ju skönt att slippa bottenmåla, och även billigare för oss som har bra pris på klubbens båtbottentvätt. När man blir äldre gäller det att slippa då mycket arbete med båten som möjligt.
  4. På något sätt känns det ju som att stora tygstycken brukar fånga mycket vind. En variant är att köpa en billig vit presenning och klippa till ett solsegel och testa hur det känns. En sådan här tex. 70:- kronor och lite arbete kan det ju vara värt för att testa hur det funkar på din båt. Vi har sedan många år två prototyper av vit tunn presenning, ett ankarsegel och en "sprayhoodförlängare". Båda har tyvärr (eller är det kanske ett bra betyg) stannat vid prototyp.
  5. Klassen är viktig såtillvida att en lägre klass enligt API, tex. SB, inte ska användas i en motor som ska ha SD. Däremot är alla oljor bakåtkompatibla, så en motor där det står att SB olja ska användas kan även använda en SD olja. Dessvärre har flera biltillverkare valt att skapa egna klasser på oljan vilket krånglar till det ytterligare. Till en VW måste du köpa VW-olja och till en BMW måste du köpa en BMW-olja för att göra helt rätt. Klassen anger oljans förmåga att inte brytas ned eller förstöra något (tex. katalysatorn) under de driftförhållanden motorn är konstruerad för.
  6. Ekolodsfrågan gav mig lite feeling att lyfta denna tråd nu inför säsongen. Lägg gärna till egna tips som underlättar ert båtliv till låg kostnad.
  7. Det bästa är väl att pröva. Vi fäste givaren på en käpp och prövade oss fram till ett läge på akterspegeln som funkade. Där har vi inga strömmar från rodret, men en massa virvlar från propellern. Här är en tråd i ämnet.
  8. Min var svart och målades på en snurrbåt 1974 och 1975 (och aldrig mera) och fungerade bra fram till slutet på 80-talet när båten såldes.
  9. SAOB använder förtent när de beskriver vad andra ord är för något, men förtent finns inte som uppslagsord.
  10. Jag har experimenterat lite med att ha tampar hängande under båten vid segling. Det funkar rätt bra faktiskt, men kan ju vara lite utmanande om man har motorbåt. Man börjar att ha anordningen längst fram i fören och flyttar den bakåt hela vägen ner till där kölen är som djupast. Blåa billiga "snören" från macken med en knut i varje bakände har jag använt som släplinor. Lite varning är att det blir ett enormt motstånd så man ska inte lägga i anordningen när det går allt för fort. Nu minns jag inte, men testa vid 2 - 3 knop till att börja med. Det ersätter ju inte en borsttvätt, men om det är akut illa med beväxningen så får man bort en hel del. Vi seglar helt utan bottenfärg och det funkar bra i Stockholms skärgård om man tvättar efter midsommar, när havstulpanerna har settlat och en gång till som kan vara före eller efter havstulpanerna lite beroende på. Sista tvätten brukar vi göra dagen före upptagning. Detta bygger ju på att klubben har en egen tvätt som inte kostar skjortan att använda.
  11. Kabelskofett eller vaselin på kablarna innan de de pressas skyddar mycket bra mot korrosion och om man sedan lägger på krympslang med lim utanpå så klarar man nog 100 år. Jag har börjat använda kopplingsplintar med spak, typ Wago, fast någon billigare sort, som jag fyller med fett innan jag kopplar. Tyvärr är nog de jag köpte tillverkade i Kina.
  12. Som jag har förstått det så har dessa kommuner inom Stockholms län bestämt att koppar och andra biocider ska vara borta från båtbottnarna redan nu oavsett om de ligger på kommunal mark, privat mark eller vid egen brygga. Ekerö Huddinge Järfälla, Solna Stockholm Sundbyberg Södertälje Upplands-Bro Botkyrka, Sigtuna och Upplands Väsby jobbar på, men utan slutdatum. Sedan vet jag inte hur det ser ut längre västerut i Mälaren.
  13. Bra förslag och initiativ tycker jag, så jag lyfter tråden lite och hoppas att någon nappar.
  14. Sådant som konkurrerar med det lokala näringslivet tycker jag mest förstör. Däremot är det jättemysigt med svartjobbande ungdomar som säljer jordgubbar, glass och bröd som de köpt i den lokala butiken eller om de bakat hemma. Jag förstår att det är dyrt i en affär som ska jobba in 90 % av pengarna på tre månader och för mig är det viktigare att det finns affärer om jag behöver handla än att det är billigt. Vi har tidigare klarat att cykelsemestra i en vecka utan att behöva handla annat än bröd och glass, så med båt och kylskåp är det lätt som en plätt att klara en vecka om man vill.
×
×
  • Skapa nytt...