Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

magdan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om magdan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Jag har renoverat min Volvo Penta 2001 i min segelbåt men lyckas inte få tätt vid anslutning av bränsleledningarna vid finfiltret (bränslefiltret vid motorn). Det läcker både när jag kör och när den står stilla vid anslutningarna uppe på filtret och luftningsskruven fastän jag bytt till nya packningsbrickor och spänt vad jag vågar. Någon som har något tips på vad man kan göra? /Magnus
  2. Hej, Har nyligen satt tillbaka min VP 2001 i min segelbåt och fått igång den men den går inte helt 100...? När jag varvar upp den lite så misständer/går ner i varv en kort stund för att sedan hämta sig igen och så håller den på kanske var 20-30 sekund. Det läcker lite vid toppen på finfiltret (trycksidan), troligen från skruven man luftar. har inga skadade rör eller något annat ändrat mer än att jag satt på ytterligare ett förfilter innan koppen/grovfiltret. Ett filter sålt av Penta som skulle "slå sönder" partiklar så att inte systemet sätts igen?!?!? Några idéer på vad jag bör kolla för att den skall gå rent på alla varvtal? Tacksam för hjälp!
  3. Hej, Jag håller på att montera tillbaka motorn (som en verkstad monterat ur) och undrar ett par saker som jag inte hittar i manualen; Var skall detta fäste sitta och vad skall monteras på det? bild? Var skall + och – från batteriet anslutas?
  4. Hej, Jag har satt ihop bränlsesystemet igen efter att haft problem med alger/bakterier i tanken m.m. Allt är rengjort och tomt på diesel. Motorn är en Penta 2001 från 1989. Den suger ingen Diesel alls när jag försöker starta den. Har kört både handpump och på startmotorn men kommer inte ens diesel till glaskoppen... - Vad måste man göra för att den skall börja suga och få fram bränsle? Mvh/Magnus
  5. Hej, Jag har satt ihop bränlsesystemet igen efter att haft problem med alger/bakterier i tanken m.m. Allt är rengjort och tomt på diesel. Motorn är en Penta 2001 från 1989. Den suger ingen Diesel alls när jag försöker starta den. Har kört både handpump och på startmotorn men kommer inte ens diesel till glaskoppen... - Vad måste man göra för att den skall börja suga och få fram bränsle? Mvh/Magnus
  6. Var nere vid båten igår och jag har diesel fram till finfiltret men dieseln i siktkoppen och i tanken ser mycket grumlig ut! En gul/beige mjölkaktig sörja trots att jag alltid tagit överdos av biocid när jag tankat. Kan det bli tillväxt trots rejäl tillsats av biocid om den får stå?
  7. Hej Jag har inte haft båten i sjön på 2 år och får nu inte igång motorn, en Penta 2001 med segelbåtsdrev i en Maxi Magic från 1989. Motorn går runt men tänder inte ens om jag sprutar startgas rakt in i förgasaren? Vad göra??? Mvh/Magnus
  8. Hej Jag har inte haft båten i sjön på 2 år och får nu inte igång motorn, en Penta 2001 med segelbåtsdrev i en Maxi Magic från 1989. Motorn går runt men tänder inte ens om jag sprutar startgas rakt in i förgasaren? Vad göra??? Mvh/Magnus
  9. Hej! Jag har en Volvo Penta 2001 med ett 120S drev och igår när jag skulle byta olja på motorn så fick jag ej ner slangen till oljebytarpumpen i oljestickans rör. Jag provade att sticka ner den i oljepåfyllningshålet, men där var det för trångt överallt. jag försökte lite var stans och på något ställe så fastnade den lätt och jag fick dra med LITE kraft för att få ut den, men inget våld utan den satt bara lite fast. Efter det så går inte motorn runt. När jag försöker starta så går den ett halvt varv, ibland ett varv sedan så tvärnitar den. - Kan jag ha kommit åt något nere i påfyllningen som hamnat fel så den inte går runt? - Kan jag stukat till reglagen fram/back? - Går det att starta motorn med växel i normalt? Tacksam för alla idéer! /Magnus
  10. Hej! Jag har en Volvo Penta 2001 med ett 120S drev och igår när jag skulle byta olja på motorn så fick jag ej ner slangen till oljebytarpumpen i oljestickans rör. Jag provade att sticka ner den i oljepåfyllningshålet, men där var det för trångt överallt. jag försökte lite var stans och på något ställe så fastnade den lätt och jag fick dra med LITE kraft för att få ut den, men inget våld utan den satt bara lite fast. Efter det så går inte motorn runt. När jag försöker starta så går den ett halvt varv, ibland ett varv sedan så tvärnitar den. - Kan jag ha kommit åt något nere i påfyllningen som hamnat fel så den inte går runt? - Kan jag stukat till reglagen fram/back? - Går det att starta motorn med växel i normalt? Tacksam för alla idéer! /Magnus
  11. Hej! Jag har en Volvo PentaI 2001 med ett 120S drev och går när jag skulle byta olja på motorn så fick jag ej ner slangen till oljebytarpumpen i oljestickans rör. Jag provade att sticka ner den i oljepåfyllningshålet, men där var det för trångt överallt. jag försökte lite var stans och på något ställe så fastnade den lätt och jag fick dra med LITE kraft för att få ut den, men inget våld utan den satt bara lite fast. Efter det så går inte motorn runt. När jag försöker starta så går den ett halvt varv, ibland ett varv sedan så tvärnitar den. - Kan jag ha kommit åt något nere i påfyllningen som hamnat fel så den inte går runt? - Kan jag stukat till reglagen fram/back? - Går det att starta motorn med växel i normalt? Tacksam för alla idéer! /Magnus
  12. Hej Jag har en Maxi Magic med VP2001 diesel inombordare (från1989) med segelbåtsdrev 120s (eller 110s) monterad med fast 2-bladig propeller, och till detta har jag 2 frågor/problem. 1. Jag lägger i växel när jag seglar för att inte propellern skall snurra och påverka växelhuset som jag läst kan ge överhettning och konsekvenser pga. för dålig smörjning. Grejen är att när jag lägger i backen så snurrar inte propellern men när jag lägger i växel framåt så snurrar propellern när jag seglar, vilket jag inte tycker att den borde…? Varför gör den det? Detta utgör inget egentligt problem men är lite märkligt… 2. Mitt egentliga problem är att både när jag legat med backen i och seglat och när jag primärt har backat så är det väldigt trögt att få ur växeln. Det går lite lättare att få ur växeln när jag kört framåt men även här är den väldigt känslig för minsta fart och jag måste stå absolut still för att få ur växeln. Detta går ju bra i vanliga fall men blir ett problem om man skulle få bråttom någon gång och verkligen måste få ur växeln och bromsa t.ex. Kan detta vara ett slitageproblem? Är det en justeringsgrej? Eller oljerelaterat? Någon som har några erfarenheter?
  13. magdan

    Dieselläckage

    Hej! Jag har en Maxi Magic med en VP2001 diesel inombordare som läcker någonstans vid tanken. Jag har sett över påfyllningsslangen och tanken är uttagen och lagad och detta skall inte läcka. Den läcker inget om den ligger still men läcker antingen när man kör med motorn eller när det kränger mycket, vilket vet jag inte säkert. Jag har också varit med om att det runnit diesel ut genom avluftningen vid ett tillfälle...! Jag känner ingen direkt diesel vid någon koppling men det ser fuktigt ut vid den stora anslutningsplattan mitt uppe på tanken. Är det någon som har varit med detta eller har någon idé om vad som kan vara fel? MVH/Magnus
×
×
  • Skapa nytt...