Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

johan_paz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om johan_paz

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hoppar på denna tråden. Jag har en liten 2m gummibåt, som jag tænkt anvænda min elmotor på. Dock så ær min batterilåda med 60ah fritidsbatteri all før tung. Ett life-p04 batteri vore perfekt., Golfbatteriet ovan ser vældigt bra ut, men hur funkar en sådan væska på durken i en gummibåt? Blir bløtt antar jag. Vidare så behøver man sækring på ca 60ah? har en automatisk på min nuvartande batterilåda men den har aldrig løst så det borde vara ok med en vanlig glassækring direkt på kabeln. Har någon hittat en færdig løsning før ett litet, vattenskyddat batteri som funkar fint i gummibåt utan fast durk? Behøver man balansera batteriet manuellt om det inte har inbyggd balansering? Ber om ursækt før norska æ och ø. /Johan
  2. För att väcka liv i en gammal skittråd.. Hade stop i tanken i veckan, visade sig att både toaletten och en ospecificerad roterande manick efter tanken var dåliga så dessa byttes ut. Var rejält stopp i slang efter tanken men detta löstes med transclean 65. Dock så är denna ganska dyr, biltemas variant "rengöring för avfalstank" ser ut att ha 1-5% fosforsyra medans transclean har 10-20% fosforsyra. Finns det något annat alternativ för både förebyggande och propplösande kemikalie? Tänkte testa Hessa Kalkbort, undrar om någon använd det som problemlösare i septitankar?
  3. Motorn är en 2000 årsmodell, men jag tror inte den såldes i USA. Hittade en nästan identiska på nätet, enda skillnaden är att den har manuell start. På en av bilderna syns spaken på framsidan, det var denna jag hoppades skulle kunna ge mig möjlighet till grundsmyg. https://ssimarine.co.uk/products/yamaha-40-hp-2-stroke-manual-start-remote-outboard-oil-injection-long-shaft?variant=4078157266975 Mvh Johan
  4. Jag har ingen sådan dämpande cylinder, utan ännu enklare. Kommer inte åt manualen på den länken då jag inte har eller kan installera flashplayer :/. Försöker hitta någon manual på nätet men hittar bara den amerikanska och där står det ej beskrivet. Någon som har en länk eller en pdf fil till en internationell/europeisk manual till denna? mvh Johan
  5. Hemsidan fick hicka när jag skulle posta detta så därav två inlägg.. hittar inte var man tar bort de. Edit: fick till de. "Dölj inlägg"
  6. Köpte för något år sedan en liten styrpulpetare, cresent 432, med en Yamaha 40 tvåtaktare från 2000. Motorn har elstart men inte så mycket mer, enkelt och problemfritt. Dock har jag ett problem med grunt vatten, lyckas inte få in grundsmygläget, det skall finnas ett sådan om jag läst manualen rätt, men får inte till de. De manöverspakar som finns är en på framsidan som man låser motorn i nerfällt läge, och en längs riggen som låser den i uppfält. Har försökt med de mesta, att dra motorn upp och ner medans jag drar den främre spärren fram och tillbaka, men får den aldrig att stanna annat än i nedersta läget. Är det något som skall smörjas upp? Har försökt hitta när jag haft båten på land men ingen framgång. Eller kan det vara så att jag har en motor helt utan grundsmyg? Det är den 3-cyldriga så den är inte helt lätt att tilta manuellt heller. Tack på förhand Johan
  7. Som sagt, kallgarage Ska testa detta med att luta ner motorn mer efter ett tag, men då de är minusgrader nu så väntar jag med det till det är lite mer plus, och mer blå himmel.
  8. Hej, precis, kan ej få ner motorn helt när båten är på trailern, är inte mycket som fattas dock, antar att jag har en vinkel på kanske 10 grader kvar när skäddan vilar mot garagegolvet. Att backa upp på uppkörningsramper lär nog inte bli av jag skall få på större hjul på trailern till våren tänkte jag, men tills dess så får den stå ut med 10 graders tilt. Rinner vattnet ut lika bra med den tilten? Eller måste den hänga helt vertikalt för att allt ska rinna ut?
  9. Jag har en liten styrpulpetare med en lite nyare yamaha 2t 40hp (runt 2002, nyare för att vara 2t). Har denna på trailer i ett kallgarage. Börjar dock bli mer och mer sugen på att lägga i den vid behov nu på vintern, svårslagen upplevelse med högtryck, kallt och vindstilla, på ett sätt som inte existerar på sommaren. Funderar dock om man riskerar frysa sönder motorn då jag inte kommer ha tid att konservera den efter var körning. Trailern är dessutom en liten sjösättningsvagn så det går ej att få motorn helt vertikal när båten är på trailern, lite för nära till marken. Kan ej heller ha båten vid brygga för den är upptagen för vintern. Någon som vet om yamaha´s slitvargar till tvåtaktare tål denna behandling? Något tips o trix?
  10. Har nu köpt en 2600 och frågan börjar bli allt mer akut. Har fortfarande inte sett en 2600 eller 27:a på en båtvagn liknande MD/Tjörntrailern. Är det någon som har en vagn som dessa som kan visa hur det ser ut när båten står på vagnen?, med kölen, skäddan osv. Vill inte lägga ut tämligen mycket pengar på en vagn som inte passar båten. mvh Johan
  11. Varför skulle inte "jordkabel" vara godkänd? Den får förläggas överallt annars, finns inga särkrav för fritidsbåt vad jag kan hitta.
  12. Att handla utan att veta varför är jag allergisk mot, därav frågorna men ja, felkopplat i landcentralen kan ju leda till nolla som ledare och tvärt om. Med max 10A säkring så räcker 1,5mm2 kabel gott, "jordkabel" N1XV eller liknande. Godkänd för förläggning överallt förutom nära värmekälla. Själva kopplandet får en elektriker i släkten göra, mest för att det blir snyggare, då de inte är krav på att vara elinstallatör för att koppla/förlägga el på fritidsbåt.
  13. Batterierna är av exakt samma status, märke, modell, årsmodell och skick. Så det är två olika stora banker jag tänker ha, med 1 batteri i en bank, 3 i den andra. Två separata system som ej är sammankopplade någonstans utom möjligen i en solpanelsregulator. Där mindes jag något som jag lärt mig för längesedan, givetvis fungerar jfb så, fick för mig att den mätte om ström läckte från nolla till jord, men givetvis är det så som du säger. Så jordfelsbrytare med tillhörande normcentral kommer det bli. Eftersom jorden ej kommer gå ut ur min normcentral så borde även i det fallet risken för galvanisk korrosion vara obefintlig. Men tvåpolig säkring, skall man bryta nolla om säkringen för ledaren går? Eller vad är meningen med just en tvåpolig säkring? Inget större problem att koppla in en, men den måste ju även ha ett syfte?
  14. Anledningen att jag vill ta bort skiljerelät är för att göra ett totalt idiotsäkert system. Motorn sköter sitt och solpanel+landströmsladdare sköter förbrukningsbatterier. Behöver ej tänka på någon problematik att ladda olika stora banker då de är helt olika system. Förbrukningsbatteriet är alltid fulladdat när man ger sig ut och bra väder (varmt) bör kunna hålla de nära fullt laddat dagtid, nattetid går det ner en natts kylskåpskörning. Vad är det för fördel med en egen jfb då man ej har några jordade uttag ombord? Den skyddar ju inget, utan sitter bara och är en möjlig felkälla. Skulle jag installera jordat uttag så behöver jag givetvis en jfb, men då det ej är planen så anser jag att den inte har någon funktion ombord. Induktionsplattan kan den aldrig skydda då den ej har en jordad kontakt (IKEA Tillreda). I naturhamn använder jag spritkök, för att slippa risken med gasol. Även tvåpolig säkring ställer jag mig frågande till, det jag får från kajen är: Nolla, ledare och jord. Jorden används ej. Säkring sitter enbart på ledare, nollan kopplas på en nollskena i en normcentral, så varför skall jag ha en säkring till som ej heller används? Ofta har man i sin egen normcentral en 10A säkring, medans det på kajen kan finnas allt från 10 ner till 6ah. En säkring ombord gör därför i en del fall ingen större nytta. En huvudströmbrytare ombord är givetvis bra att ha, och det har man i och med att man har en kabel kopplad i intagskontakten, som man kan dra ut.
  15. Ny båt införskaffad. Enkelt men fungerande elsystem med 2x80Ah till motor och 2x80Ah förbrukningsbatteri. Ingen laddare mer än en liten ctek per bank (3,6A) för vinterunderhåll. Ingen landström. Jag tänkte för att underlätta, låta bli att skaffa vvb, och kommer därför inte ha behov av något jordat uttag ombord. Både laddare och induktionsplatta har ojordade kontakter, över detta kommer jag endast ladda telefoner osv, allt detta utan jord. Säkring finns som oftast iland, så enligt så som jag tänker så är egen jfb, säkring och egen normcentral bara onödigt (då det ej kommer gå någon jord ut ur denna). Tänkte sätta 3-4 ojordade uttag ombord, detta kan då kopplas i vanliga ip65 kopplingsdosor till ett landströmsintag. Problemet med galvanisk ström borde då vara totalt eliminerat. Vidare så tänkte jag föra över ett batteri från motorbanken till fritidsbanken så att resultatet blir 1x80 motor och 3x80 förbruknings. Har funderat på att helt separera dem, bara ladda motorbatteriet med generatorn, och resten av batterierna med laddare och 100-130w solpanel. Ta bort skiljerelät och ha två helt skilda system. Finns det några nackdelar med detta? Annat än att man inte kan ladda med motorn vid längre uppehåll i naturhamn. En 120w solpanel och ett nyare kylskåp borde göra att 3x80a räcker ganska länge, om jag nu kan ta ut närmare 240/2= 120 ah ur dem. Skall jag satsa på en laddare med två kanaler om jag har två separata system? eller kommer inte de funka då jag har olika kapacitet i bankerna? Eller är en vanlig enkanals laddare till förbrukningsbank och en av de befintliga 3,6A laddarna till motorbatteriet en bättre ide? Vidare så undrar jag samma när det gäller regulatorn för solpanelen, klarar någon av dem som finns på marknaden olika storlekar av banker? Eller ska jag nöja mig att använda ström från solen där det behövs, dvs till förbrukningsbatterierna. Kan enkelt koppla om alla batterierna till en bank för vinterförvaring om jag förvarar utomhus och kan använda solpanelen. Någon som har någon kommentar om direkt feltänk, eller tips hur man kan göra det ännu enklare? mvh Johan
×
×
  • Skapa nytt...