Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Torparn61

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    127
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Torparn61

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ett jättestort Tack för dessa tips & idéer! Jag inbillade mig att detta skulle vara en enkel lösning, naiv som man är. Ska läsa igenom (och förstå) vad ni skriver när jag får tid. Ska försöka rita om tankarna efter era förslag, men kan ta ett litet tag. Måste tyvärr lägga 100% på avloppet här hemma nu, gjutjärnsrör som pajat, förbereder nu inför relining av några av rören. Åter igen, Tack! Kommer ni på fler idéer, så skriv.....
  2. Har en äldre avloppstank i båten (utan anslutning för sugtömning). Den känns lite liten ibland, så av en händelse fick jag tag på ytterligare en avloppstank, nu med anslutning för sugtömning. Tänkte därför koppla ihop dessa tankar så får vi 80-100 liter, perfekt! Men då undrar jag hur man bäst kopplar ihop dem. Ska den ena tanken placeras högre än den andra, finns inte jättemycket utrymme (max 30cm). Vore tacksam om någon/några kan komma med förslag hur jag gör det bäst!
  3. Tack för svaren. Linlott, som jag skrev så är jag skapligt okunnig på detta område. Så måste fråga vad Järnmönja är för något, och var kan man få tag på det? Den Ståltrådskopp som du beskriver, är det den som hos Jula, har artikelnummer: 256052? /Tomas
  4. Sorry, men här kommer ett sent svar på vad felet var. Det var generalkortis i startmotorn. Så det blev en snabbsväng till TK Traktordelar AB strax utanför Linköping. Och efter letande på lagret så hittade vi en som suttit på en traktor. 1500 kr och sedan var det klart. Var lite tveksam först för jag hade ju tagit hem startmotorn och kört den utan belastning, och då snurrade den runt jättefin. Ett jättestort TACK till alla som kom med förslag och idéer. /Tomas
  5. Hej alla kunniga. Har en fråga ang. min stålbåt. Har blivit några mindre skavmärken under vattenytan på båten (hade bryggplats med nära till botten, och i somras varierade vattenståndet mycket). Så nu vill jag blästra dessa ställen, men vad ska jag använda sedan? Ska man använda någon Rostskyddsfärg (2-komp.?), Primer, Epoxi eller vad? Är tyvärr totalt okunnig på detta område. Så mottager tacksamt riktiga förslag. Önskar alla en varm/skön båtsommar /Tomas
  6. Usch! Sådant här arbete tycker jag inte om. Då testar jag att lossa muttrarna några varv och ser vad som händer. Hur löste du problemet? Ny limpa förmodar jag....
  7. Jaha, nu är jag tillbaka. Båten är uppe, men kom inte till upptagningen för egen maskin, utan blev bogserade. Och givetvis så får man massor "goda" råd av gud och alla människor. De flesta var eniga att det är någon vätska i en eller fler cylindrar, allt från vatten till diesel. Vad tror ni? Fick tipset att lyfta spridare och köra lite snabbt på starten, för att se vilken cylinder och vilken vätska. Vad anser ni, ska man lyfta en spridare i taget eller alla på en gång. Kan det räcka att skruva upp muttrarna några varv, kan spridaren "ploppa" ut, så det är risk för bränslerören? Har aldrig lossat en spridare tidigare........ Så gärna lite tips hur jag gör smidigast. /TACK!!
  8. Förresten, någon som har några idéer på andra mätningar? Kan en Batteri-separator ställa till med liknande problem? (Har en BSR-52 från Dick Leonard AB, gammal modell.) Likaså om Kontroll-lampan från generatorn kan strula till det? Funderar så pass, så det börjar väl snart ryka från skallen...
  9. Okej, tack för info bhemac. Tar med mig ett par extra batterier i morgon, och testar med startkablar. Om jag får dem att sitta ordentligt på startmotorn, diggar inte gnistbildning och elsmällar om klämman släpper från startmotorn och lägger sig mot skrovet (plåt). Är tyvärr ensam i morgon också.
  10. Jaha, har varit och mätt lite vid båten idag. Tyvärr glömde jag utskriften från forumet så fick gissa lite vad jag skulle mäta. Blev följande i alla fall: Batteri + till Startmotor + : 1,2VDC vid startförsök Batteri - till Startmotor - : 0,8VDC vid startförsök Batteri - till Startmotor + : 7 - 9VDC vid startförsök, annars 12,8VDC Batteri - till Startmotor + med huvudbrytare i OFF-läge : 1,3VDC (bakspänning ?) Batteri + till Huvudbrytare utgång : OFF-läge : 12,2VDC / ON-läge : 0V / Startförsök : 0,1VDC Någon som kan tyda bättre än vad mitt huvud klarar just nu? Och torsdagen kommer givetvis närmare med stormsteg.......... Ska ner och fortsätta i morgon. /Tomas Ps. Så bra det blev med 4 meter långa kablar till mätinstrumentet 😄
  11. Hej och ett stort tack för tipsen. Hade tänkt att utföra dessa mätningar, ska bara hitta någon som kan följa med, för är svårt att vara i maskinrummet och styrplatsen samtidigt. Kan väl förvisso försöka att förlänga kablaget till instrumenten. Har även en Tångampermätare, men såg precis att den endast mäter ström på AC, shiiitt!!! Skrev inlägget mest för att, som Mackey skriver, "om det är ett elfel vill säga". Är mest rädd att det kan vara något annat, men har inte en susning vad det skulle kunna vara. Blir nog att åka till Kjell & Co. i morgon bitti och köpa Banankontakter och Krokodilklämmor, för att göra nya långa kablar till mätinstrumenten. Det värsta är att jag ska ta upp båten på Torsdag, och måste flytta den några hundra meter först. Än en gång, TACK! Och återkom gärna. Jag återkommer med info om mina mätningar.
  12. Har haft alldeles för mycket problem i år, och nu i elfte timmen kom ett till. Skulle ta upp båten härom dagen, men när vi skulle starta så gick inte det, motorn gick runt väldigt sakta och bara några varv. Var 100% säker på att startbatterierna hade gjort sitt, 2 stycken 60Ah Biltemabatterier som är 8 år gamla. Så åkte in härom dagen och köpte 2 nya, laddade på hemma och sedan ner och bytte dem, ingen skillnad!!!! Va f...n är det som hänt? Motorn är en Perkins 6354, emotser tips och idéer på vad som kan ha hänt....
  13. Testade ett av programmen, fattade inte ett av dem (min okunnighet). Körde 'GPS Visualizer' och var bara att lägga in resultatet i Word, kanon!! MEN SeaClear skriver ut WGS84 (DD) alltså typ 58.479166700 / 16.419700000 Så vill jag ju inte ha det. Någon som vet ifall det är något man kan ändra i SeaClear, eller om det går att lösa på något annat sätt?
  14. Tackar så mycket. Jag ska testa programmet(-en) så kanske jag får fram alla Positioner.
  15. Skulle vara tacksam om någon kan berätta hur man kan läsa .srw filer, används bl.a. av Positioner i Seaclear. Anledningen är att jag vill kunna få ut alla Positionsplatser, och t.ex. lägga in i Word. Har googlat lite men blir inte riktigt klok på det, står på många ställen att det är en Samsung bildfil, vilket jag betvivlar. Någon som har en lösning på detta?
×
×
  • Skapa nytt...