Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

Braempa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    86
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Braempa senast vann den dag 15 September

Braempa hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Braempa

  • Placering
    Kapten

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  1. Sätta sjövattenpump på kylvattenintaget?

    Aha jaha ok. Ja då är det nog lite skillnad...
  2. Sätta sjövattenpump på kylvattenintaget?

    Vaddå seglar du i badkaret eller? ;-)
  3. Sätta sjövattenpump på kylvattenintaget?

    Bild på kranen nedan. Fungerar väldigt bra. Ffa att kunna skölja disk under hur mycket rinnande vatten som helst.
  4. Sätta sjövattenpump på kylvattenintaget?

    I min förra båt hade jag också sjövattenpump där tog vatten från kylslangen till motorn. Pumpen satt precis utanför motorutrymmet. Första litern var ju då alltid varm eftersom slangen gick genom motorrummet och även pumpen blev lite varm från motor. Efter ett tag började något uppenbarligen trivas bra i slangen eller pumpen för det stank alltid ruttna ägg de första litrarna man spolade. Så jag skulle nog avråda från att varmhålla sjövatten...
  5. Bästa LiFePO4 för båten

    Min tanke där var att alltid kunna starta motorn. LiFePO4-systemet (BMS) kopplar ju bort batterierna helt om man skulle råka dra ur dem för mycket och det skulle jag inte vilja råka ut för i fel läge.
  6. Bästa LiFePO4 för båten

    Aha nu närmar vi oss pudelns kärna här... :-) Jag trodde att man körde in full kräm tills BMS säger att fullt och stänger av. Så vad innebär då 'reglera laddningen' i detta fall? Ursäkta om detta är en dum fråga, men jag försöker förstå...
  7. Bästa LiFePO4 för båten

    Sorry fattar inte. Varför behövs en regulator? Startbatteriet får man väl anta att generatorn klarar av ok, och laddningskontrollen av LiFePO4-banken hanteras väl av BMS?
  8. Sätta sjövattenpump på kylvattenintaget?

    Återkommer... Fanns på Båtmagneten men inte längre vad jag kan se..
  9. Bästa LiFePO4 för båten

    Intressant. Varför behövs Sterling Pro Alt C? Ett enkelt skiljerelä sköter väl splitten mellan start och förbrukning, och den där 'boost-funktionen' behövs den verkligen för LiFePO4-banken (som väl manageras av BMSen)?
  10. Sätta sjövattenpump på kylvattenintaget?

    Det blev en T-koppling på sjövattenintaget till motorn. Funkar perfekt, inga problem. Tack för alla bra inspel! Hittade förresten en pentrykran som kombinerar varm- och kallvatten OCH sjövatten i samma armatur. Snyggt
  11. Bygga septiktank i epoxi

    Kan meddela att epoxitanken funkat strålande första sommaren. Ingen lukt, och skitmycket volym ;-)
  12. Bästa LiFePO4 för båten

    Bhemac tack för det, ser ut som det prismässigt vettigaste jag sett hittills! 200Ah som kan utnyttjas till 80% = 160Ah effektivt. Skulle motsvara 460Ah blybatterier (då kan utnyttjas till max 35%). Skulle vara intressant att klura ut ett komplett 'recept' för att byta till detta paket. Vad göra med laddströmsladdaren och solcellsregulatorn? Hur säkerställa att generatorn pallar den högre belastningen? Hur göra med startbatteri, har man det fortfarande separat och isåfall behålla gamla blybatteriet? Tänker såhär: Behåller gamla startbatteriet som ju laddas först av generatorn och sedan kopplar skiljerelät om laddningen om till LiFePO4-banken. Är det så enkelt att bara riva bort förbrukningsbanken och ersätta med LiFePO4-bank via en BMS som sköter om laddningen? Behövs ngn form av spänningsregulator för att få rätt inspänning till BMS, eller sköter den om detta själv? För att komplicera det lite mer. Har idag tre separata 'blybanker' för förbrukning, bogis och ankarspel. Laddningen (från skiljerelät) fördelas mellan dessa med en laddningsfördelare (Quick ECS163). Men BMS+LiFePO4-banken beter sig väl inte som ett blybatteri, så hur blir det då med fördelningen mellan de tre bankerna om jag ersätter förbrukningsblyisarna med BMS+LiFePO4?
  13. Hur tänka med batterierna?

    Om man vänder på det lite då för att maxa utnyttjandet av batterierna. Jag har (förutom startbatteriet) tre 'grupper' av batteri: 1. Förbrukningsbatterier 2 x 170 Ah för kyl, lyse, instrument mm 2. Batteri för bogpropeller samt ankarspel, 170 Ah monterat under förpiken (onödigt mycket) 3. Batteri för winsch, 170 Ah monterat under akterruffen (onödigt mycket?) Dessa tre grupper laddas efter startbatteriet via skiljerelä, men grupperna är sinsemellan separerade av en laddningsfördelare. Det betyder att jag släpar runt på två extra batterier som bara används några minuter per dag medan förbrukningsbatterierna ständigt sjunker för snabbt. Så då verkar det ju smart att göra som Skyllermark föreslår i sin Elguide att koppla ihop dessa två batterierna (ankarspel och winsch) med förbrukningsbanken så - voila - så har jag dubbelt så stor förbrukningsbank :-) Och fortfarande har jag tillräckligt med pulver för ankarspel mm utan jättekablar eftersom de har batterier nära. MEN, då undrar jag två saker: - Kommer instrument som GPS, autopilot etc tycka illa om spänningsfall och ev spikar som kan uppstå när ankarspel, winsch, bogpropeller slås på och av? Eller kommer det inte fortplanta sig till instrumenten eftersom de matas av de centrala förbrukningsbatterierna som kanske klarar att hålla emot detta? - Matningskablar till dessa batterier (bogis / spel / winsch) är ju dimensionerade för laddning. Kan strömmen genom dem bli för stor när drar igång tex bogpropellern? Den matas ju ffa av det lokala batteriet därframme men om dess spänning saggar under belastningen så kommer det ju rusa ström från de andra bankarna via laddningskabeln.
  14. Skall sätta in en tryckvattenpump för dels sjövattenkran i pentryt och dels till spolslang på däck. Nu är frågan var ta vattnet. Vill inte ta upp en ny genomföring, och vill inte ta från toainloppet (eftersom utloppet är precis bredvid). Återstår att sätta en T-koppling på kylvattenslangen till motorn. Kanske med en backventil för att inte suga ur vattnet från motorn. Motorn är en 50 hk Yanmar i en segelbåt om det nu har ngn betydelse. Finns det något skäl att inte göra det?
  15. Bygga septiktank i epoxi

    Hittade en på mässan. RF plåt diam 160 med en ring med fastsvetsade bultar från insidan. Skall se om kan hitta vad den heter. Lyckades hitta den på nätet så du kan se http://www.kf-maritim.se/shop/product/manlucka-i-rostfritt-150-mm?tm=natbutik Funkade väldigt bra, men rätt dyr :-( Innan jag hittade denna så hade jag tänkt göra en på samma sätt fast av polykarbonat.
×