Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

AndreasAn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    242
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av AndreasAn

  1. På min förra båt använde jag fästet till laguna-bordet och tillverkade en platta i teak som jag satte fast autopilotens mässingshylsa i. Kanske inte jättesmidigt att anordna när autopiloten skulle användas men jag hittade ingen annan bra lösning.
  2. Det är inte många ställen på båten jag inte donat med. Ljuddämparen av den typen har vi i båten och det är en långlivad rackare ta i trä. Vet du hur vattenlåset fungerar? Borde det inte vara nåt luftrör eller så som sticker ut? Ja den gamla, tillverkad av Trelleborgs gummifabrik 1981 var i utmärkt skick, sålde den till och med på Blocket. Nej jag vet inte det tyvärr, jag bytte bara ut det gamla avgassystemet mot ett likadant nytt i större dimension enligt följande bild: Behövde inte installera vakuumventil eftersom motorn sitter så pass högt.
  3. Jag bytte nyligen avgassystem i samband med motorbyte och köpte en sån här ljuddämpare/vattenlås: http://lidingomarin.bai.nu/default.asp?lProductId=34195
  4. Med risk för att jag inte har koll riktigt på vad jag pratar om men kan det inte vara så att skiljerelät gör att startbatteriet är skilt från förbrukarkretsen innan generatorn börjat ladda? Ska kolla om instrumentet visar på urladdning när startmotorn går. Håller med dig om att det borde vara en brytare i startkretsen ur felsökningssynpunkt.
  5. Snyggt så jag måste ju hitta lite att gnälla på Sätt shunten enbart på förbr. batterierna, som det är nu kommer startströmmen att räknas som förbrukning. Sen tycker jag att huvudbrytaren ska vara batterifrånskiljare dvs bryta allt, bra om det kommer rök ur elsystemet! Men framförallt om man ska greja med systemet, då vet man att det är strömlöst när man bryter. På många solcellsregulatorer kan man trycka på en knapp och då brytas all förbrukning, använd den funktionen för att stänga av allt. Ofta sitter ju regulatorn lite mer praktiskt till också. Angående shunten så följde jag Skyllermarks instruktion för hur deras instrument skall kopplas in: Vad gäller brytare så är deras rekommendation, och jag håller med, att man inte skall ha någon brytare i startkretsen för att alltid kunna starta motorn. Skall tillägga att jag inte på något sätt är någon expert på el utan går enbart på rekommendationer
  6. Så här tänkte jag ansluta regulatorn i mitt elsystem
  7. Jag har en likadan motor som är ny för säsongen. Fyllde bara på med destillerat vatten och kontrollerade nivån i värmeväxlaren och extratanken vid sjösättning och tänkte nu byta mot glykolblandning. Men hur tappar man egentligen ur färskvattendelen? Hittade en kran men den var uppenbarligen för att tömma sjövattendelen.. är det lättare att bara suga ur glykolvattnet med nån form av pump direkt via värmeväxlarens lock? Misstänker att slanga med munnen inte är så smart med tanke på glykolen.. Det sitter en urtappningskran för färskvattnet på motorns babordssida, alldeles bakom oljefiltret! Man kan ha den öppen o låta det rinna nytt färskvatten från en slang o spola på det viset tills vattnet inte är skitigt längre. Så har jag gjort. Sen har jag dessutom varmkört med enbart färskvatten, stoppat motorn, o när den svalnat tappat ur vattnet igen, flera ggr... Jag ska upprepa detta tills det inte är nåt smutsigt vatten som kommer ur motorn. Man vill ju att det ska se ut som glykol när man kollar vattnet... På de här motorerna sitter ju sjövattenpumpen på ett eget fäste o drivs med en egen liten kilrem. Det är viktigt att kolla så inte den remmen blir slack. O det är lite meckigt att sträcka den om man är ovan. Jag brukar använda det gummerade skaftet på en vanlig snickarhammare för att kunna spänna o samtidigt dra åt de två bultarna. Kolla remmen ofta! Hittade en bild i en verkstadshandbok, är det följande kran du menar? Från en slang, menar du in via påfyllningslocket då? /Andreas
  8. Jag har en likadan motor som är ny för säsongen. Fyllde bara på med destillerat vatten och kontrollerade nivån i värmeväxlaren och extratanken vid sjösättning och tänkte nu byta mot glykolblandning. Men hur tappar man egentligen ur färskvattendelen? Hittade en kran men den var uppenbarligen för att tömma sjövattendelen.. är det lättare att bara suga ur glykolvattnet med nån form av pump direkt via värmeväxlarens lock? Misstänker att slanga med munnen inte är så smart med tanke på glykolen..
  9. Jag slog till på både solpanel och regulator ifrån eBay. Kan man bara tänka sig att vänta några veckor på leverans ifrån China så är det galet mycket billigare än att köpa i båtaffären här hemma i Sverige!
  10. Har du ett exempel på en sådan regulator? Är ganska grön på området och skall också skaffa solpanel inom kort. Hade varit perfekt att även låta regulatorn kontrollera förbrukningen så man inte riskerar att dra ur förbrukningsbatterierna. Startbatteriet är avskiljt med ett relä så ingen risk att inte kunna starta motorn..
  11. I vanlig ordning så skyller jag allt på förra ägaren! Nej men allvarligt så tankade jag RME-fri, apdyr diesel hos sjötapparna som jag blandade i en massa bakteriedödande medel i men vad hjälpte det. Efter att jag upptäckte att tanken var ganska enkel att montera ur så rengjorde jag den grundligt varje säsong, tankade vanlig soppa på macken och hade inga problem med motorstopp.
  12. Intressant läsning! Hade liknande problem i förra båten men där var det nippeln i själva tanken som blev igensatt av de där otäcka djuren. Samma symptom som beskrivits i tråden. Bifogar en liten bild på hur det kan se ut när man tömt sin tank på "ohyra"..
  13. Bytte bälg i min förra båt efter att en kille på marinfirman påpekat att klämringen var helt förfärligt rostig. Bälgen visade sig vara från 1985, inga sprickor eller ens tendens till att vara sliten, det var bara klämringen som behövde bytas eftersom den var i järn och rostat sönder med åren. Jag kommer inte att lägga tid på att byta bälg någon mer gång..
  14. Ska kolla vart den bruna tar vägen nästa gång jag är i båten.
  15. Hittade en annan bild på min generator där "59" verkar markera den anslutning där den bruna kabeln är ansluten. Kan det vara till någon hjälp? Hittar inte just 59 i någon tabell över anslutningar..
  16. Ja det är just ett skiljerelä jag skall installera mellan start och förbrukarbatter. /Andreas
  17. Ok så jag har hittat följande bild som visar "Field" och "Sense" på en Hitachi-generator. Den bruna är mycket riktigt sense och den röda field. Tack för hjälpen!
  18. Skulle behöva lite hjälp med att förstå vad som är vad på min 55A Hitachi-generator, den enda märkningen jag kan hitta är BAT som jag har förstått är B+. Är även rätt säker på att B- är den som jag ritat ut i bilden men vart hittar jag D+ ?
  19. Skulle behöva lite hjälp med att förstå vad som är vad på min 55A Hitachi-generator, den enda märkningen jag kan hitta är BAT som jag har förstått är B+. Är även rätt säker på att B- är den som jag ritat ut i bilden men vart hittar jag D+ ?
  20. Har inte sjösatt ännu men jag återkommer med kommentarer! Byter just nu både motor och propeller så det kanske blir svårt att urskilja vad som gör vad när man går ifrån 13 hk till 28
  21. Har inte sjösatt ännu men jag återkommer med kommentarer! Byter just nu både motor och propeller så det kanske blir svårt att urskilja vad som gör vad när man går ifrån 13 hk till 28
  22. Mailade företaget och fick svar bara några timmar senare! Mellan propellernav och anod skall det vara en 10mm:s distans som är standard på Yanmar-drevet (artkelnummer 196420-09250). /Andreas
  23. AndreasAn

    Kiwiprop

    Är det någon som har en kiwiprop propeller monterad på ett s-drev? Har köpt en men saknar en distansring/linavskärare som skall sitta på axeln mellan zinkringen och proppelerns nav. Är det någon som har koll på denna och vart man kan få tag på en? Finisterra som säljer propellern refererar till den i sin monteringsinstruktion men jag hittar den inte någonstans. Företaget har upphört i Sverige och deras Norska representant verkar omöjlig att få tag på.
  24. Ok, jag är med på att den skall monteras på kylvattenintagssidan. Men har Yanmar fel i sin bild ovan då eller är det jag som fattar fel för dom tycker ju att den skall monteras: "i kröken på kylvattenröret"?
  25. Ok, så om båda fallen ovan infaller, borde man då inte ha dubbla vakuumventiler, en på utblåssidan och en på insugssidan enligt principen för hävertverkan??
×
×
  • Skapa nytt...