Gå till innehåll
lördag 23 september 2017

Georg_Ohm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3 654
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    62

Georg_Ohm senast vann den dag 5 September

Georg_Ohm hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

520 Expert

1 följare

Om Georg_Ohm

  • Placering
    Hedersmedlem
  1. Köpa båt UTAN CE-märkning

    Du har väl redan läst vad Transportstyrelsen skriver på sin websida om CE-märkning av fritidsbåtar. Några av dina frågor kan ju få svar där. Som jag tolkar det är det inte dig som privat båtägare som kan råka illa ut, utan mer producent eller importör och försäljande båtfirma. man jag jan ju ha tolka fel. Som jag ser det är väl en CE-märkning rätt huvudlös, när det gäller säkerhetstekniska brister. Om det skulle ske någon uppföljning att båten, när den är några år, verkligen uppfyller kraven skulle ju motsvarigheten till bilprovningen införas även för fritidsbåtar.
  2. Köpa båt UTAN CE-märkning

    Det säljs ju massvis med båtar som är äldre än det datumet då CE-märkningen infördes. Det kan nog bli diskussion i denna fråga, din fråga är inte enkel att svara på. Jag skulle nog våga säga att det finns båtar jag absolut inte skulle köpa även om de är CE-märkta. Det finns ju flera båtbyggarfirmor som satsar på volym och lägre priser än på kvalitet, och så finns det ju de som gör tvärtom, hög pris, korta serier och bra kvalitet. Om du tittar på Blocket förutsätter jag att det är en begagnad båt du är intresserad av. Och då beror det ju i mångt och mycket i hur förre ägaren tagit hand om den båten och hur den använts. Du kan finna två identiska CE-märkta båtar där den ena är ett veritabelt vrak, och den andra är en älskad ögonsten som pysslats om ordentligt. Det är ju naturligtvs bra med en CE-märkning, men man vet ju aldrig om förre ägaren behållt de kravspecificerade installationerna ombord, eller dragit nya billiga slangar, elkablar eller bytt ut gasolisnstallationer eller bytt till billiga skrovgenomföringar... Min nya båt byggd 2003 som jag köpte 2015, reflerkterade jag över CE-märkningen först då jag fick den levererad av förre ägaren, först då såg jag den välpolerade skylten med namn på konstruktör, varv, max antal personer ombord och em massa siffror... "Jasså den är CE-märkt, vad bra!" Konstaterade jag då....
  3. Tjuvström när båten inte används?

    Vis av erfarenhet och negativt vardagstänkande, har jag vid såväl engna begagnade båtköp, som när jag assisterat goda båtvänner vid båtköp kommit fram till följande: Det är "normalt" att batterierna i båtar som är till salu, är dåliga eller ibland även förbrukade. Jag har "nyligen" köpt tre motorbåtar, sensommaren 2015 köptes nuvarande båt, endast ett av fyra batterier var i god kondition, iofs var säljaren uppriktig och berättade att batterierna var gamla och litet trötta. Dottern köpte i våras en HT båt, utrustad med två(!) rätt nya men misskötta batterier som fick bytas omgående. Så hjälpte jag till vid någon slags amatörmässig besiktning av en väldigt fin styrpulpetbåt, med två säsonger gammal fyrtaktare och en Benderuptrailer, allt var i tip-top, förutom batteriet.... (Och en baklykta på trailern, det hade backats på någon stolpe) säljaren surfade in på Biltemas sida och drog genast av kostnaden för två baklyktor och ett batteri och avrundade uppåt till närmaste femhundring, en seriös säljare! Även vid mina tidigare båtköp för många år sedan har det första jag fått göra var att köpa nytt eller nya batterier, känns surt. Men jag tror att många båtägare, och båtsäljare, har dålig koll, eller snarare 0-koll på batteristatus.
  4. Drömpryl till båten

    Du menar 47 dagar före påsk? Nä, semlor är så himla goda och näringsrika att de kan ätas alla årets dagar, även till sjöss!
  5. Hur lång ankarlina har du?

    Ibland undrar jag om det finns ironi i svaren eller något annat. Var är smilysarna? Kätting väsnas ju inte om den ligger stilla, och det gör den för det mesta. Av sin egen tyngd ligger den nog stilla i ankarboxen även under sjögång. Men jag har vaknat tidiga mornar i naturhamn när någon vinchar upp sin kätting, tjacka-tjacka-tjacka-tjacka.... Eller ryckt till sent på kvällen när någon låter kärting med lina löpa ut i ett metalliskt rassel, rrrrrrrrrrrrrrr... Jag anser att man skall undvika oljud i naturen, men litet väsen blir det ju ändå. Jag skall ha tio meter kortlänkad 8mm kätting längst ut på linan, varken mer eller mindre. Ankarspelet med ankarbox står längst vak på båtens sb-sida, där vill jag inte ha mer barlast. Till skillnad från andra farvatten här vi här i Bohuslän för det mesta gynnsamma ankarbottnar, även om undantag förekommer. Om jag under 21 säsonger klarat mig med 10kg brucekopia och endast 60 meter ankarband, även om ankringen ibland fått göras om, tror jag nog att jag nu fixar ankringen med likadant ankare, tio meter kätting och femtio meter lina och där jag vet att botten består av vällinglera, vara beredd att ro ut ett extra ankare. På senare tid har gästhamnarna oftast olika fasta akterförtöjningar och ankor får inte bilda i ring. Efter kontakt med ankarspelets generalagent vet jag nu också att det är 16mm treslagen lina och 8mm korlänkad kätting som spelets kablarer klarar av, om jag vill ha blyad lina får jag byta kablarerna (linhjulen).
  6. Drömpryl till båten

    Jag har en sådan här, eller snarlik, liggandes i källaren. Sparad av nostalgiskäl. Det mina med dessa är att dom suger i ena ändan och blåser i den andra, en finess som försvann på 60-70 talet. Farsan använde denna för sprutmålning, i dammsugarens tillbehörskatalog fanns det en isektsspruta, att spraya malmedel med fint DDT i. Sprutan modifierades för att klara billack. Alla fyra skärmarna till min VW 1302 från 1971 lackades ned den instekssprutan och dammsugaren, jag det blev ju i den där origilankulören, babyblå. Resultatet.... apelsinskal! Damamsugaren kan jag tänka mig att avyttra, om någon vill ha den ombord. Jo den var med i garaget då jag slipade optimistjolle på 1960-talet, många kubikmeter slipdamm från en hård lack som hette 707 har den sugit i sig.
  7. Hur lång ankarlina har du?

    Det kan man kanske göra nu också. Problemet var väl att jag använde fel sökörd, "ankarlina" på de olika webbutikerna, då kom de korta färdigsplitsade linorna upp på skärmen. Men det finns ju linor att köpa per löpmeter också, och att splitsa i en kaus i ena ändan och en ankarkätting i den andra är ju inga problem, den senare splisningen är dessutom beskriven i anakrspelats bruksanvisning.
  8. Drömpryl till båten

    Dammsugare vill jag ha ombord. Sällan några problem då standardmodeller säljs på Coop och Ica. Men de bästa finns på konditorierna. Och då menar jag bakverket som egentligen heter "Punschrulle". Dom skall vara stora och feta och lagom saftiga, skall innehålla rätt sorts bageriavfall.
  9. Hur lång ankarlina har du?

    Det har kommit annat emellan, och jag behöver inte linan förän nästa säsong. Men jag följer ditt tips och går till Hjertmans, kanske dom har någon prispressarhelg framåt jul. Tack för tipset iallafall!
  10. Bildgåta

    Fasiken, där har jag ju varit en gång... Det finns (eller iallafall fanns) ett järnvägsmuseum på den ön!
  11. Bildgåta

    Får man fundera högt? Tjörn, Orust, Hisingen och Köpstadsö är det inte. Öland, Visningsö, Frösön och Gotland är det inte. Slottsruinen känns skotsk eller iallafall brittisk. Det går inte att se på bilderna om bilarna är högerstyrda eller vänsterstyrda, ej heller är reg.nummerskyltarna synliga men bilarna har vita skyltar både bak och fram. Och man kan inte lista ut om det är vänster eller högertrafik, med dessa japanska och europeiska bilar känns det mer svenskt än brittiskt. En Maxi på hamnplan... Men där står en annan båt framför maxin som känns rätt så brittisk. Å andra sidan känns sopkärlen väldigt svenska. Borgen, ruinen, kan det vara Tyco Brahes sommarresidens? Jag har aldrig varit på Ven (ännu) men gissar ändå på den ön! Ven alltså.
  12. Liten utombordare för fiske på större båt?

    Jag har ju aldrig sett den lösningen i verkligheten, men enligt beskrivningen skulle det fungera med uppfälld motor och/eller tiltat drev, om jag nu inte missuppdattade helt och hållet. Om du har hydraulstyrning, kan det ju kanske fungera med ytterligare en styrcylinder till extrasnurran, och sedan koppla hydraulcylindrarna i serie. Men jag tror på de enkla lösningarna, billigast, lättast att montera och serva. Med några rostfria rörbitar och kulleder och stora slangklämmor, och litet rörmakeriverktyg och kanske en svets, så borde man ju kunna tillverna ett eget parallellstag.
  13. Liten utombordare för fiske på större båt?

    Ser nu på Älmhults Marins sida att det finns elektriska styrningar också, rätt så dyra.
  14. Liten utombordare för fiske på större båt?

    EZ-steer skall tydligen kunna användas även till drev. Läs här! Även till segelbåt, mellan roder och utombordaren.
  15. Liten utombordare för fiske på större båt?

    Klart jag sparar webaressen om jag nu skulle finna något sådant parallellstag, men faktum är att jag sällan letar båtdelar på amerikanska sajter. Om man finner lämpligt engelskt uttryck eller ord, på detta parallellstag kanske man kan googla fram något..? Men det parallellstaget jag såg var nog på en båtmässa bland sportfiskebåtarna, kanske är det den marknaden man skall söka på. Detta parallellstag hade var sin konsol på varje rigg fästade med jättelika slangklämmor, sedan var det kullänkar till staget. Det verkar som om du redan övergivit elmotoralternativet, annars finns det elmotorer att skruva fast på trimplanen, men med sådana återstår ju problemet med styrningen, samt då batterikapaciteten. Edit, bild, du kan ju kanske kontakta Älmhults marinprodukter för att kunna få tips att söka vidare.
×