Gå till innehåll
torsdag 17 augusti 2017

Thomas-1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4 746
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    11

Thomas-1 senast vann den dag 1 Maj

Thomas-1 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

175 Expert

3 följare

Om Thomas-1

  • Placering
    Hedersmedlem
  1. Behöver hjälp med motortrassel

    Hej, tyvärr så finns det inte mycket dokumentation om såpass gamla Suzuki-utbordare. Åtminstone inte fritt länkbara manualer - användbara i foruminlägg. Din beskrivning av motormodell "Suzuki DT 28 hk -81:a" tror jag nog istället gäller DT30? (Exempelvis brownspoint.com har dock reservdelsskisser från 1983 och framåt för DT30.) Liten brasklapp: Tja, att renovera en gammal utbordare kan vara lärorikt om du vill få god motorkännedom, men rent ekonomiskt kan nog utbyte till nån modernare snurra vara klokare? (Man kan annars lätt slänga goda pengar efter dåliga, hamna i situationen att redan köpta reservdelar liksom höjer insatsen alltefter. Alltså på ett sådant sätt att man till slut efterklokt inser att man faktiskt redan från början borde ha skrotat motorn och kommit billigare undan? Typ tågtunneln under hallandsåsen om man så vill. Vi är nog alla professorer i efterklokhetens universitet.) Nå, du frågade: Stod bakom snurran skruvade drivaxlen medurs när jag monterade impellern så den ska väl sitta rätt? Vilket håll den vertikala motoraxeln normalt snurrar vid framåtdrift kan lätt säkerställas genom att titta/känna på propellern med framåtväxeln ilagd. Här en videosnutt med tre metoder. (Finns nog i och för sig andra tänkbara pumpfel men men.)
  2. Nån form av solbädd?

    Solbädd?? Finns väl bara den klassiska bädden enligt bilden!? Denna sägs för övrigt - av vissa elakt konstkritiska uttolkare - bestå av nån sorts spagetti-rullar, men men? F´låt, kunde bara inte låta bli. ;-) Bildkälla: svt solfilm
  3. Motorstopp

    @ George Ohm: "No Name" är nog ett gott val! :-) [Fanns/finns andra billigare "NoNamnes" där man slapp undan billigare genom att behålla sin gamla och kanske glappiga strömfördelare, i sådant fall pillar man in detaljer som endast ersätter själva brytarspetarna inuti strömfördelaren. (En billighets-lösning men en bra sådan kan jag tycka, dumt att byta hela strömfördelaren om axelglappet bara är runt 0,2 mm. Med borttagna mekaniska brytare - ersatta med "vinkelkännande" snarare än "axelglapp-kännande" - så kan man gott fortsätta att köra med sin gamla slitna original-strömfördelare!?)] Finns f.ö. bra videor sökbara på nätet för bilder/film kan ibland enligt talesättet säga mer än tusen ord. Sådana uppsökta filmsnuttar är naturligtvis av olika kvalitet, tydlighet och djupgående angående detaljer beroende på "youtube-källan". Nå, MITT FILMTIPS angående skickligt hopkomna(*) serier av "koncentrerad" motorkunskap! Vi forumsvarare får ofta "tjata" om precis samma grejor år efter år, här kan alla liksom se/uppleva varför. (Inte bara elektriska grejor som bensinares tändgnista, även förgasares funktioner inre funktioner visas.) Liksom mycket annat, allt helt gratis!! I det länkade filmklippet ovan startas klippet strax innan rubriken "dwell angle", den är viktig för motorns funktion men även för tändspolens "trivsel o hälsa". Kan lätt överhettas ifall detta med "dwell angle" (läs: att typ bristande frekvens av bladmåtts-justeringar mellan de slitbenäga brytarspetsarna med tiden ändrar tändspolens "livs/trivelmiljö", att den kort sagt kan överhettas!? [ *) Ständigt ytterst skickligt utformade animationer kombinerade med filmbilder, vad mer kan man egentligen begära av en internetsajt? Sajten innehåller alltså många filmsnuttar av samma pedagogiska toppkvalitet, djupdyks i många av motorers funktioner. Haha, säger rent av ... Just enjoy! A masterpiece filmseries in the field off making boatmotors understandable!? Vete fan, nåt ditåt? :-)]
  4. Motorstopp

    Skulle övervägt byte till "brytarlöst" istället!? Finns nog en del prisvärda alternativ fortfarande? [Strömfördelarens lager på gamla motorer börjar oundvikligen glappa med tidens tand, kan lätt omöjliggöra inställning av korrekt brytaravstånd. Detta med brytaravstånd (vanligen 0,4 mm) är mycket känsligt för glapp hos utslitna strömfördelare (eng "distributor").] Kompletta strömfördelare är dyra, förmodligen omöjliga att ens hitta "original" i nyskick längre? Bland annat därför finns "brytarlösa" tändsystem som eftermarknad. (Finns nog många exempel på bra fabrikat om du googlar?) För även slitna strömfördelare kan bli som nya ifall brytarna ersätts med modernare vinkel-avkännande detektorer. Funkar nog sedan alldeles utmärkt i rejält många år framåt, detta utan den gamla onda tidens klassiska "ställ in tändningen". Försöker i bilden nedan visa varför axialglapp påverkar gamla mekaniska brytarspetsar (men knappast moderna vinkelavkännande detektorer)... Bildkälla: denna UTMÄRKTA YOUTUBE-FILM.
  5. Startproblem Johnson 55 hk 2-takt 1977

    Kul att det funkar! :-) I riktigt gamla utbordar-tändsystem kunde man koppla polariteten fel. Tändstiftsgnistan slog då felaktigt från mittstiftet till sidostiftet (eller om det var tvärtom?). Följden av sådan fel-polarisering var att tändstiftets mittelektrod (eller tvärtom sidoelektrod?) blev utslitet i förtid, kort sagt dålig tändstifts-ekonomi. (Detta med tändstiftets polaritet kunde man f.ö. testa med en blyertspenna som hölls mitt i gnistgapet enligt bilden nedan.) Vete katten, men om vi tänker oss förväxlad gul respektive gulsvart så uppkommer nog detta slitageproblem? CDI:n skickar måhända strömpulsen från svänghjuls-generatorn vidare utan bry sig om polaritet?? I så fall kan nog tändstiftens onormala slitage spökat för dig tidigare, men nu med rätt polaritet så slipper du förhoppningsvis problemet i framtiden. Bara en lös fundering, googla gärna själv detta med felpolariserad tändstiftsgnista. Exemplets bildkälla; här smått slumpvis utvalt för samma blyerts-trix förekommer i många verkstadsmanualer: boatinfo.no vänsterupplagets sid 5-4.
  6. Kul att du är nöjd! Finns nog inte några realistiska trix eller modifieringar för att påverka just enkom detta med "accet" hos din motor, allt hänger ihop och fokus ligger väl alltid stenhårt på maxeffekt och bränslesnålhet? Möjligen att kolla att gasreglagets länkstyrning av tändplattans vridning verkligen stämmer, men det gör den förmodligen. Din motor från 1979 verkar ha fått CDI-tändsystem (TYPE II i manualen) till skillnad mot 78:orna. (I och med att CDI infördes så försvann de mekaniska "brytarspetsarna" - vars slitage medförde ständiga justeringar av förtändning. Så fabrikens tändförinställning är väl därmed och numera i princip outslitligt permanent, men men.) Möjligen, möjligen kan man också klura på förgasningen. Men med - i ditt fall - alltigenom fasta munstycken så finns inga sådana" klassiska skruvjusteringar" att göra, de är av fabriken känsligt uttestade och optimerade för bra effekt och bränslesnålhet för varje motorvarvtal. BYT ALDRIG FASTA MUNSTYCKEN mot nya med icke-original hålstorlek!! (Justerbara skruvspets-munstycken funkar bäst i motorfall med endast EN förgasare. Då kan man lyssna o justera, men med flera cylindrar o förgasare så vet man snart inte längre vilken cylinder/förgasare som faktiskt påverkar motorgången när man skruvar. Ganska nördigt i min text ovan, men sådan detaljkunskap är väl aldrig fel för det underlättar varje felsökning. Nå, ha det gött i sommarvärmen! :-) Återkom gärna ifall du har nya funderingar.
  7. Inblåst

    Haha, eller så reflekterar nummerplåtarna tillräckligt med ljus så att de med orena mjölpåsar fått syn på hundens glänsande vassa tänder? (Ser i din avartar ut som din "schäfer-vovve" just ätit upp sin senaste tjuv med hull o hår, rent av slickar sig om läpparna - efter nån ny tjuv till efterrätt? :-) Nå, tråkig utveckling, båtrelaterade stölder tycks faktiskt ha ökat kraftigt just i år jämfört med föregående år, åtminstone här på västkusten!? Schäferhundar, bevakning, fler bevakningskameror, larmsystem i all ära men... är det inte litet 1940-tals "gestapo" över allt detta? Tänker att vi nu lever i 2010-talet med internets alla möjligheter? Och därför inte nödvändigtvis längre måste göra om sådana "fädrens vålds-misstag" i varje ny generation? Kanske kan ni unga av idag tänka helt nytt - helt utanför boxen?? Bara en fundering och stilla förhoppning.
  8. Hur transportera hem båt?

    Problemet att släpa hem en nyköpt båt på ett "lagligt sätt" kan ha sina frestelser. Nu har ju du även 30-kärra ingående i köpet - som skall med i landtransporten - men jag länkar ändå en gammal forumtråd där problemet var än svårare. (Fanns nämligen ingen transportkärra alls. TS där svetsade förtjänstfullt ihop en egen och landade sen tryggt och säkert hemma i ladan - visserligen på kanske misstänkt kort tid sett ur "polisiär synpunkt"? :-) Möjligen en smått OT-länkning, men kanske hittar du själv nån matnyttig teknisk upplysning i den som du inte visste förut? [Och som inloggad forummedlem kan man alltid PM:a vem man vill, exempelvis länkens skicklige kärr-byggare "Calle D". (Kanske kan du rent av förmå honom att ha synpunkter i denna forumtråd, vore antagligen intressant?)]
  9. Lastbilslogistik, hur gör man?

    Jo, varje transportör-firma har nog superkoll på sin egna logistik. (Större firmor inom branchen har nog råd med avancerad datorkalkyl vid varje affärstillfälle, typ gå tom/obetald hem i en returresa - eller ifrån början arrangera/ planera en sorts triangelresa där kortast/bäst ekonomi uppnås.) Detta brukar kallas "handelsresandes problem", en matematisk ännu olöst ekvation. Bra youtube-film. (Hmm, ifall matte/logik/logistik faktiskt hade haft ett entydigt svar på detta klassiska "handelsresandes problem" så vore detta redan sedan länge inbakat i varje dator? Alltså tagit datortypiska <0,2 sekunder att lösa.) Så är uppenbarligen inte fallet, varje speditör famlar med sitt eget favo-program?) För så länge inte "handelsresandes problem" lösts ordentligt i grunden matematiskt - ens i sina enklaste former - så förblir detta med "logistik" mest ett sorts teoretiskt allmänt skryt?? Välkommen att fundera på varför detta med matematikernas klassiska "handelsresandes problem" är så viktigt, inte minst miljö/ekonomi-mässigt.
  10. Ljudisolera utombordare?

    Tyvärr, nya forumplattformen verkar vara gjord för att orsaka felaktiga inlägg. Babbla är tidens melodi och noga utarbetade inlägg motarbetas. Arrgggh, tar några dagars paus!
  11. Ljudisolera utombordare?

    Jo, att rikta ljudet bakåt - istället för att kväva/dämpa - kan som sagt vara en bra princip. I forumtråden har ordet "parabol" inte nämnts tidigare så det kanske är dags. Ljud kan i sådana studsa enligt vissa matematiska regler. Förmodligen har alla läsare av detta inlägg någon gång testat lekplatsers märkligt tydliga ljud-överföring? Typ vanligt prat hörs tydligt på 40 meters avstånd, "sändarparabolen" riktar ljudet i en hyfsat smal stråle i en viss riktning. (Mottagarparabolen finns exakt i den riktningen och samlar sedan ihop den ändå litet spridda ljud-energin och förstärker ytterligare, men men.) Nå, hade jag själv haft en bullrig utombordare så skulle jag övervägt "parabol-principen" vid konstruktion av en bakåtriktad kåpa. För varje "bortsänt" buller innehåller naturligtvis sin energi, följaktligen blir det vid bortsändande en smula mindre ljudenergi kvar "ombord"!? (Att försöka dämpa bort bullerenergi ombord på båten med fiffiga dyra och tunga dämpmaterial blir rimligen lättare ifall en viss del redan "sänts bort".) Mitt tips: fundera på "parabolprincipen", och inte bara på kväv/dämpning, ifall du skall fixa en egen motorkåpa. Parabolens yta skall reflektera maximalt, inget dämpande material där inte. (En bra motorkåpa öppen i aktern borde därför ha parabolform framtill utan dämpmaterial, på trattens bakåtriktade sidoväggar kan sådant ljuddämpande material vara bra?)
  12. Se där ja, kul att du fått snurr på den igen! Finns vad jag begriper inga "ställbara munstycken" på förgasarna. Tror du har "TYPE I" enligt saxbilden nedan, men dina foton gör mig som sagt litet smått konfys. (Ser inget lock med gummitätning, inte heller så ser det förmodat underliggande "fasta munstycket" ut som det avbildas nedan?) Kanske kan du skingra dimmorna genom att svara på frågan... Hur såg det ut när du skruvade ut "jet 1" i din bildserie ovan?? Fanns där en spets i ändan på skruven eller vad?? Möjligen har du nån annan variant av förgasare. Tack på förhand om du besvarar denna fråga. Att motorn inte svarar normalt vid plötsligt gaspådrag kan ha flera orsaker. Klen bränsle/luft-blandning, felaktig tändförställning mm.
  13. Angående bensinslangar mellan dina förgasare så finns det gott om sådana i metervara. [Använd alltid godkänd slang för bensin och inget annat! Och tänk på att sådana raka slangar sålda som metervara inte kan böjas särskilt skarpt utan risk för knickar. (Menar med "knickar" utplattad och förträngd slang.) Om det är trångt och skarpa böjar med kort böjradie behövs så finns slangar med färdiga böjar, dess gummi har liksom gjutits från början som en skarp böj. (Du ser två exempel i din första bild ovan.)] Vad gäller tändfel à la Guestsson ovan så är jag skeptiskt, att choka hjälpte ju? Men osvuret är alltid bäst. Blir litet smått konfys inför dina bilder ovan. Tolkar dessa som att de föreställer ett klassiskt huvudmunstycke i flottörhusets botten men... någonting verkar fattas? (Har nog missförstått, men i saxbilden nedan syns hur jag tänker mig.) Bildkälla (delvis) ovanstående länkad manual HÄR.
  14. Windows Vista krånglar

    Liten epilog! :-) Har nyss fixat en ny HP laptop av enklare slag med (blodtryckshöjande?) Windows 10. Det som gjorde att jag till slut fick ändan ur vagnen var en säkerhetsuppdatering som krånglade. Plus att det började poppa upp stressande spark-i-baken-skyltar från min "antivirusfirma" typ: "Om 20 dagar upphör ditt avtal med oss, förnya... blabla". Mejlade firman (AVG Norman) och fick raskt reda på att Windows Vista saknar de certifikat som krävs och att det var därför som uppdateringen krånglade. Men eftersom tydligen fler med Vista än jag hade hört av sig så hade deras tekniker nyss färdigställt en liten "fix", prova omstart imorgon så bör uppdateringen funka, skrev de. (Vilket det också gjorde.) Men de skrev också att "vi avråder från att använda det gamla operativsystemet Vista, går inte att garantera säkerheten längre utan rätt certifikat". Kanske finns det nån mer där ute med Windows Vista som råkar läsa detta? Rådet i så fall är alltså: Byt operativsystem eller kanske hela datorn!

×