Gå till innehåll
måndag 21 augusti 2017

Thomas-1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4 748
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    11

Thomas-1 senast vann den dag 1 Maj

Thomas-1 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

176 Expert

3 följare

Om Thomas-1

  • Placering
    Hedersmedlem
  1. MPPT-regulatornstör ut tadion.

    Kanske Tema Elektronik i Masthugget? Faktiskt som en sorts trevlig "lanthandel" med miljarders elektronikprylar som jag minns det. Var nog 10 år sedan jag besökte den så den kan ha upphört trots att hemsidan lever kvar? Synd i så fall för expediten/ägaren hade bra koll och verkade kunna sina saker. (Ungefär som "Lundvalls" nära Linnéplatsen på 70-talet som hade det mesta - om någon minns den "hål i väggen-butiken"? :- )
  2. Vad betyder begreppet "Motorn spikar"

    Intressant läsning ovan. Tror att ytterligare en orsak till spik-/knackande kan vara hög belastning på kolven? (Jämför exempelvis att köra sin bil i en brant uppförsbacke utan att växla ned, visst kallas det osköna motorljud som då uppstår också spik-/knackning. Tänker mig att i båtfallet kan nog en felvald propeller på liknande sätt öka den risken. Att kombinationen lågt oktantal, hög kolvbelastning är liksom allra sämst?) Enligt lokalt skaller här i Göteborg använder fortfarande raffenaderierna en mycket speciell encylindrig testmotor för att prova oktantalet. Motorn har variabel kompression och är riggad med mikrofoner. (Haha, gillar den direkta provmetoden utan krångligt kemiskt analyserande. Typ... fan, soppan saknar fortfarande oktan (motstånd mot förtida antändning), häll i litet mer av den dyra lätta oljefraktionen. Men ta för tusan inte mer än nödvändigt! Testmotor-metoden är mer än lokalt skvaller, den kallas t.ex. RON enligt wikipedia (se avsnitt provmetoder). [Fasen vet f.ö. hur man varierar kompressionen på en sådan testmotor på ett kontrollerat sätt, pysventiler i cylindern eller flyttbar vevaxel??] Nå, jag tänker... 1. Onödigt hög oktantal i en given motor förbättrar INTE dess prestanda. Alltså bortslängda pengar för högt oktantal blir ju raskt dyrare. (Däremot kan den ta skada av de spik-/knackningar som uppstår vid för lågt värde.) 2. Detta med alkylatbensin är ett lyxbränsle utvunnet ur raffets dyrbara gasfraktioner. (Underst vid fraktioneringen hamnar tunga kolväten som asfalt, sedan lättare som exempelvis rå-/bränn-/diesel-oljor. Sedan kanske fotogen följt av bensin? Överst de lätta gaserna. Alkylatbensinens sammansättning av olika kolväten blir mer likvärdigt för ett givet oktantal (95), den består nästan helt igenom av samma "tyngd" hos kolvätena. Klart bättre lagringsegenskaper, vid avdunstning förändras inte sammansättningen lika mycket eftersom alla kolväten är lika lättflyktiga. 3. Alkylat är miljövänligt och nästan luktfritt (ingen cancerogen bensen?). Men tillgången blir begränsad så användning främst hos gamla tvåtaktare är prioriterad. Sådana släpper ut bortåt 30% av bränslet oförbränt i sjön. Har man en fyrtaktare, eller en modern tvåtaktare utan förgasare så blir nog inte miljövinsten särskilt hög.
  3. Behöver hjälp med motortrassel

    Hej, tyvärr så finns det inte mycket dokumentation om såpass gamla Suzuki-utbordare. Åtminstone inte fritt länkbara manualer - användbara i foruminlägg. Din beskrivning av motormodell "Suzuki DT 28 hk -81:a" tror jag nog istället gäller DT30? (Exempelvis brownspoint.com har dock reservdelsskisser från 1983 och framåt för DT30.) Liten brasklapp: Tja, att renovera en gammal utbordare kan vara lärorikt om du vill få god motorkännedom, men rent ekonomiskt kan nog utbyte till nån modernare snurra vara klokare? (Man kan annars lätt slänga goda pengar efter dåliga, hamna i situationen att redan köpta reservdelar liksom höjer insatsen alltefter. Alltså på ett sådant sätt att man till slut efterklokt inser att man faktiskt redan från början borde ha skrotat motorn och kommit billigare undan? Typ tågtunneln under hallandsåsen om man så vill. Vi är nog alla professorer i efterklokhetens universitet.) Nå, du frågade: Stod bakom snurran skruvade drivaxlen medurs när jag monterade impellern så den ska väl sitta rätt? Vilket håll den vertikala motoraxeln normalt snurrar vid framåtdrift kan lätt säkerställas genom att titta/känna på propellern med framåtväxeln ilagd. Här en videosnutt med tre metoder. (Finns nog i och för sig andra tänkbara pumpfel men men.)
  4. Nån form av solbädd?

    Solbädd?? Finns väl bara den klassiska bädden enligt bilden!? Denna sägs för övrigt - av vissa elakt konstkritiska uttolkare - bestå av nån sorts spagetti-rullar, men men? F´låt, kunde bara inte låta bli. ;-) Bildkälla: svt solfilm
  5. Motorstopp

    @ George Ohm: "No Name" är nog ett gott val! :-) [Fanns/finns andra billigare "NoNamnes" där man slapp undan billigare genom att behålla sin gamla och kanske glappiga strömfördelare, i sådant fall pillar man in detaljer som endast ersätter själva brytarspetarna inuti strömfördelaren. (En billighets-lösning men en bra sådan kan jag tycka, dumt att byta hela strömfördelaren om axelglappet bara är runt 0,2 mm. Med borttagna mekaniska brytare - ersatta med "vinkelkännande" snarare än "axelglapp-kännande" - så kan man gott fortsätta att köra med sin gamla slitna original-strömfördelare!?)] Finns f.ö. bra videor sökbara på nätet för bilder/film kan ibland enligt talesättet säga mer än tusen ord. Sådana uppsökta filmsnuttar är naturligtvis av olika kvalitet, tydlighet och djupgående angående detaljer beroende på "youtube-källan". Nå, MITT FILMTIPS angående skickligt hopkomna(*) serier av "koncentrerad" motorkunskap! Vi forumsvarare får ofta "tjata" om precis samma grejor år efter år, här kan alla liksom se/uppleva varför. (Inte bara elektriska grejor som bensinares tändgnista, även förgasares funktioner inre funktioner visas.) Liksom mycket annat, allt helt gratis!! I det länkade filmklippet ovan startas klippet strax innan rubriken "dwell angle", den är viktig för motorns funktion men även för tändspolens "trivsel o hälsa". Kan lätt överhettas ifall detta med "dwell angle" (läs: att typ bristande frekvens av bladmåtts-justeringar mellan de slitbenäga brytarspetsarna med tiden ändrar tändspolens "livs/trivelmiljö", att den kort sagt kan överhettas!? [ *) Ständigt ytterst skickligt utformade animationer kombinerade med filmbilder, vad mer kan man egentligen begära av en internetsajt? Sajten innehåller alltså många filmsnuttar av samma pedagogiska toppkvalitet, djupdyks i många av motorers funktioner. Haha, säger rent av ... Just enjoy! A masterpiece filmseries in the field off making boatmotors understandable!? Vete fan, nåt ditåt? :-)]
  6. Motorstopp

    Skulle övervägt byte till "brytarlöst" istället!? Finns nog en del prisvärda alternativ fortfarande? [Strömfördelarens lager på gamla motorer börjar oundvikligen glappa med tidens tand, kan lätt omöjliggöra inställning av korrekt brytaravstånd. Detta med brytaravstånd (vanligen 0,4 mm) är mycket känsligt för glapp hos utslitna strömfördelare (eng "distributor").] Kompletta strömfördelare är dyra, förmodligen omöjliga att ens hitta "original" i nyskick längre? Bland annat därför finns "brytarlösa" tändsystem som eftermarknad. (Finns nog många exempel på bra fabrikat om du googlar?) För även slitna strömfördelare kan bli som nya ifall brytarna ersätts med modernare vinkel-avkännande detektorer. Funkar nog sedan alldeles utmärkt i rejält många år framåt, detta utan den gamla onda tidens klassiska "ställ in tändningen". Försöker i bilden nedan visa varför axialglapp påverkar gamla mekaniska brytarspetsar (men knappast moderna vinkelavkännande detektorer)... Bildkälla: denna UTMÄRKTA YOUTUBE-FILM.
  7. Startproblem Johnson 55 hk 2-takt 1977

    Kul att det funkar! :-) I riktigt gamla utbordar-tändsystem kunde man koppla polariteten fel. Tändstiftsgnistan slog då felaktigt från mittstiftet till sidostiftet (eller om det var tvärtom?). Följden av sådan fel-polarisering var att tändstiftets mittelektrod (eller tvärtom sidoelektrod?) blev utslitet i förtid, kort sagt dålig tändstifts-ekonomi. (Detta med tändstiftets polaritet kunde man f.ö. testa med en blyertspenna som hölls mitt i gnistgapet enligt bilden nedan.) Vete katten, men om vi tänker oss förväxlad gul respektive gulsvart så uppkommer nog detta slitageproblem? CDI:n skickar måhända strömpulsen från svänghjuls-generatorn vidare utan bry sig om polaritet?? I så fall kan nog tändstiftens onormala slitage spökat för dig tidigare, men nu med rätt polaritet så slipper du förhoppningsvis problemet i framtiden. Bara en lös fundering, googla gärna själv detta med felpolariserad tändstiftsgnista. Exemplets bildkälla; här smått slumpvis utvalt för samma blyerts-trix förekommer i många verkstadsmanualer: boatinfo.no vänsterupplagets sid 5-4.
  8. Kul att du är nöjd! Finns nog inte några realistiska trix eller modifieringar för att påverka just enkom detta med "accet" hos din motor, allt hänger ihop och fokus ligger väl alltid stenhårt på maxeffekt och bränslesnålhet? Möjligen att kolla att gasreglagets länkstyrning av tändplattans vridning verkligen stämmer, men det gör den förmodligen. Din motor från 1979 verkar ha fått CDI-tändsystem (TYPE II i manualen) till skillnad mot 78:orna. (I och med att CDI infördes så försvann de mekaniska "brytarspetsarna" - vars slitage medförde ständiga justeringar av förtändning. Så fabrikens tändförinställning är väl därmed och numera i princip outslitligt permanent, men men.) Möjligen, möjligen kan man också klura på förgasningen. Men med - i ditt fall - alltigenom fasta munstycken så finns inga sådana" klassiska skruvjusteringar" att göra, de är av fabriken känsligt uttestade och optimerade för bra effekt och bränslesnålhet för varje motorvarvtal. BYT ALDRIG FASTA MUNSTYCKEN mot nya med icke-original hålstorlek!! (Justerbara skruvspets-munstycken funkar bäst i motorfall med endast EN förgasare. Då kan man lyssna o justera, men med flera cylindrar o förgasare så vet man snart inte längre vilken cylinder/förgasare som faktiskt påverkar motorgången när man skruvar. Ganska nördigt i min text ovan, men sådan detaljkunskap är väl aldrig fel för det underlättar varje felsökning. Nå, ha det gött i sommarvärmen! :-) Återkom gärna ifall du har nya funderingar.
  9. Inblåst

    Haha, eller så reflekterar nummerplåtarna tillräckligt med ljus så att de med orena mjölpåsar fått syn på hundens glänsande vassa tänder? (Ser i din avartar ut som din "schäfer-vovve" just ätit upp sin senaste tjuv med hull o hår, rent av slickar sig om läpparna - efter nån ny tjuv till efterrätt? :-) Nå, tråkig utveckling, båtrelaterade stölder tycks faktiskt ha ökat kraftigt just i år jämfört med föregående år, åtminstone här på västkusten!? Schäferhundar, bevakning, fler bevakningskameror, larmsystem i all ära men... är det inte litet 1940-tals "gestapo" över allt detta? Tänker att vi nu lever i 2010-talet med internets alla möjligheter? Och därför inte nödvändigtvis längre måste göra om sådana "fädrens vålds-misstag" i varje ny generation? Kanske kan ni unga av idag tänka helt nytt - helt utanför boxen?? Bara en fundering och stilla förhoppning.
  10. Hur transportera hem båt?

    Problemet att släpa hem en nyköpt båt på ett "lagligt sätt" kan ha sina frestelser. Nu har ju du även 30-kärra ingående i köpet - som skall med i landtransporten - men jag länkar ändå en gammal forumtråd där problemet var än svårare. (Fanns nämligen ingen transportkärra alls. TS där svetsade förtjänstfullt ihop en egen och landade sen tryggt och säkert hemma i ladan - visserligen på kanske misstänkt kort tid sett ur "polisiär synpunkt"? :-) Möjligen en smått OT-länkning, men kanske hittar du själv nån matnyttig teknisk upplysning i den som du inte visste förut? [Och som inloggad forummedlem kan man alltid PM:a vem man vill, exempelvis länkens skicklige kärr-byggare "Calle D". (Kanske kan du rent av förmå honom att ha synpunkter i denna forumtråd, vore antagligen intressant?)]
  11. Lastbilslogistik, hur gör man?

    Jo, varje transportör-firma har nog superkoll på sin egna logistik. (Större firmor inom branchen har nog råd med avancerad datorkalkyl vid varje affärstillfälle, typ gå tom/obetald hem i en returresa - eller ifrån början arrangera/ planera en sorts triangelresa där kortast/bäst ekonomi uppnås.) Detta brukar kallas "handelsresandes problem", en matematisk ännu olöst ekvation. Bra youtube-film. (Hmm, ifall matte/logik/logistik faktiskt hade haft ett entydigt svar på detta klassiska "handelsresandes problem" så vore detta redan sedan länge inbakat i varje dator? Alltså tagit datortypiska <0,2 sekunder att lösa.) Så är uppenbarligen inte fallet, varje speditör famlar med sitt eget favo-program?) För så länge inte "handelsresandes problem" lösts ordentligt i grunden matematiskt - ens i sina enklaste former - så förblir detta med "logistik" mest ett sorts teoretiskt allmänt skryt?? Välkommen att fundera på varför detta med matematikernas klassiska "handelsresandes problem" är så viktigt, inte minst miljö/ekonomi-mässigt.
  12. Ljudisolera utombordare?

    Tyvärr, nya forumplattformen verkar vara gjord för att orsaka felaktiga inlägg. Babbla är tidens melodi och noga utarbetade inlägg motarbetas. Arrgggh, tar några dagars paus!
  13. Ljudisolera utombordare?

    Jo, att rikta ljudet bakåt - istället för att kväva/dämpa - kan som sagt vara en bra princip. I forumtråden har ordet "parabol" inte nämnts tidigare så det kanske är dags. Ljud kan i sådana studsa enligt vissa matematiska regler. Förmodligen har alla läsare av detta inlägg någon gång testat lekplatsers märkligt tydliga ljud-överföring? Typ vanligt prat hörs tydligt på 40 meters avstånd, "sändarparabolen" riktar ljudet i en hyfsat smal stråle i en viss riktning. (Mottagarparabolen finns exakt i den riktningen och samlar sedan ihop den ändå litet spridda ljud-energin och förstärker ytterligare, men men.) Nå, hade jag själv haft en bullrig utombordare så skulle jag övervägt "parabol-principen" vid konstruktion av en bakåtriktad kåpa. För varje "bortsänt" buller innehåller naturligtvis sin energi, följaktligen blir det vid bortsändande en smula mindre ljudenergi kvar "ombord"!? (Att försöka dämpa bort bullerenergi ombord på båten med fiffiga dyra och tunga dämpmaterial blir rimligen lättare ifall en viss del redan "sänts bort".) Mitt tips: fundera på "parabolprincipen", och inte bara på kväv/dämpning, ifall du skall fixa en egen motorkåpa. Parabolens yta skall reflektera maximalt, inget dämpande material där inte. (En bra motorkåpa öppen i aktern borde därför ha parabolform framtill utan dämpmaterial, på trattens bakåtriktade sidoväggar kan sådant ljuddämpande material vara bra?)
  14. Se där ja, kul att du fått snurr på den igen! Finns vad jag begriper inga "ställbara munstycken" på förgasarna. Tror du har "TYPE I" enligt saxbilden nedan, men dina foton gör mig som sagt litet smått konfys. (Ser inget lock med gummitätning, inte heller så ser det förmodat underliggande "fasta munstycket" ut som det avbildas nedan?) Kanske kan du skingra dimmorna genom att svara på frågan... Hur såg det ut när du skruvade ut "jet 1" i din bildserie ovan?? Fanns där en spets i ändan på skruven eller vad?? Möjligen har du nån annan variant av förgasare. Tack på förhand om du besvarar denna fråga. Att motorn inte svarar normalt vid plötsligt gaspådrag kan ha flera orsaker. Klen bränsle/luft-blandning, felaktig tändförställning mm.

×