Gå till innehåll
Saturday 24 June 2017

Thomas-1

Medlemmar
  • Innehåll Antal

    4,727
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    11

Thomas-1 senast vann den dag 1 Maj

Thomas-1 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

172 Expert

3 följare

Om Thomas-1

  • Placering
    Hedersmedlem
  1. Växel går inte i

    Efter att din rigg blev "påkörd" av en elak undervattenssten så kan många saker ha skadats. Rekommenderar starkt att du själv - som första åtgärd - hissar riggen och tar en närmare koll, undersöker var riggen träffades mer exakt, finns synliga skador etc!? Förmodligen vore det bra med en sådan första inspektion, samt gärna foton på de ytliga skadorna som möjligen låter sig avbildas? (Svårt annars att gissa, du får nog fler goda svar på din forumfråga ifall du lägger in sådana foton.) Växelmekanismen är nog av den traditionella typen med en stång ner till propelleraxelns s.k. "clutch dog". Sådana är icke-roterande men rätt klena, kan den ha gått av eller släppt i sina infästningar eller mittskarv? Eller har kanske växelhus-oljan hos propelleraxeln läckt ut till följd av skadan, sjövatten läckt in med akut rostrisk som följd. Finns alltför många gissnings-alternativ. Mitt tips så här långt får alltså bli: Hissa riggen ur vattnet för att minska rostrisken. Kolla därefter själv, fota yttre skador, återkom därefter i just denna forumtråd med bilderna.
  2. När kom Gm med vortec motorn

    Hittade en bra Wikipedia-artikel, klicka gärna på dess infogade länkar. [För jag ville veta vad tusan detta med "Vortec" kan vara. Tydligen en speciell form på kolven (piston) som skapar "virvelvindar" (vortex) i insugningsgasen främst hos motorer med stora cylindervolymer (bigblocks)? Inget nämns om VolvoPenta men däremot GM och diverse olika US-bilfabrikat. :-)] Vete katten, detta med Vortec tycks ha försvunnit just vid åren innan millenieskiftet så jag förstår din skepsis för en 99:a!? Men varför vill du ha just en vortec-motor, har du kanske reservdelar i garaget för just sådana? [Tänker att detta med Vortec var bra för sin tid, men också att man hos senare motorer hittade andra - och bättre - vägar för utveckling? (Detta med Vortec övergavs därmed, liksom för övrigt många andra fiffigt framgångsrika grejor motorhistoriskt sett??)]
  3. Startmotorn orkar inte dra runt

    Välkommen till forumet! Din startmotor verkar uppenbarligen trött, inte ens nytt batteri kopplat med tjocka och korta kablar tycks hjälpa!? Men har du också bytt solenoiden, det är en billigare sak i startmotor-paketet som minsann kan krångla. Finns väl annars många orsaker till att en startmotor s.a.s. kan "tröttna", men nu tycks du ha "gett järnet" m.a.p. batterikapacitet/kabelspänningsfall. Finns en tidigare länkad och utmärkt youtube-video där "startmotor-paketets" intrikata detaljer förklaras. (Se den gärna många gånger och "kontemplera" efter hand hur fiffigt - men felkänsligt - allt samverkar. Eller vid fel kan motverka!?) Är för mig knappast någon tvekan om att ditt fel ligger hos startmotorpaketet snarare än hos batteriet, du har ju redan - som test -hunnit byta till frächt batteri och därtill korta grova kablar. (Tror alltså likt Georg_Ohm ovan att du bör lämna in startmotorn för test/renovering, alternativt nyinköpa om det blir nästan lika billigt!? Men osvuret är alltid bäst, möjligen är själva startmotorn helt okej och enbart utbyte av solenoiden skulle ge mer "pang för pengen"?)
  4. sommarsolståndet 2017

    Hmm, snubblade över en annan och mer jordnära sajt eftersom jag inte riktigt kunde släppa detta med hur klurit fiffig plåtlagaren ovan måste varit, manicken kan ju skriva både "SOLSTICE" och "EQUINOXE" (dagjämning) vid sammanlagt fyra (hyfsat) rätta tillfällen under året? Men nu plötsligt så kan jag även se skrotgårdar och soptippar i ett annat och bättre ljus. För med exakt rätt "upplysning" så kan det framträda helt oväntade saker, skuggsidor kan ibland verka bättre än de ljusa sidorna? (Vete katten, men fotograferna måste nog ha fixat till modellerna nån miljon gånger eller så? :-) Mus-scrolla ner litet i sajten från abovetopsecret.com för att kolla på dessa super-arrangerat och enastående skickligt tillrättalagda bilder.
  5. sommarsolståndet 2017

    Klockan 06:24 i morse började solen sakta dala neråt igen. Här en avancerad plåt-pryttel för att visa detta. Haha, borde vara ett bra gesällprov för varje plåtslagare. :-)
  6. Välkommen till forumet! Har jag förstått dig rätt att det är ett falsklarm? D.v.s. du har 14,3V över batteriet samtidigt som det larmar? Är det ett falsklarm så ligger väl felet i själva larmkretsen och inte hos generatorn. Hittade en PDF-manual och på sidan 42 & 43 av 48 beskrivs funktionen. Skall tydligen larma om spänningen går över 15V i 10 sekunder eller går under 13V i 10 sekunder. Felsökning kräver tyvärr specialverktyg enligt deras beskrivning men t.ex. vanlig ohm-mätning av kablar och kontakter är ju möjlig.
  7. TMD40 laddar dåligt, sant eller falskt?

    Om kylskåpet klarar sig 2-3 veckor i hamn på bara solpanelens laddning så har du nog en stor panel eller jättestor förbrukarbank (och bor eventuellt på soligare nejder)? Eller kör du - ajabaja - periodvis motorn i hamn för uppladdning? Att startmotorn vevar piggt tolkar jag som att du faktiskt har sedvanligt skiljerelä eller skiljediod som automatiskt kopplat isär startbatteriet från förbrukarbanken? [Sådant arrangemang är ju avsett just för att undvika "startbatteri-punka" efter långvariga laddningslösa hamnlägen. (Ett nära nog nödvändigt arrangemang på stora motorer där man inte kan veva/snörstarta med handkraft.)] I din fråga skriver du att "laddningslampan lyser", tolkar detta som att du menar den klassiska glödlampan för motorns generator. Detaljer kring hur du mätte 12,4V framgår inte. Men... om du nu ligger utan landström i hamn så kvittar det väl ifall motorns generator funkar eller ej (laddlampa lyser eller ej), först under färd kan ju generatorn börja sitt jobb?? Får alltså inte ihop din felbeskrivning riktigt, kanske kan du förtydliga det jag missar ovan?
  8. Kamrem aq171c stämmer ej

    Finns en beskrivning hos boatinfo.no enligt bilden nedan. Den bör väl stämma? (Har själv aldrig utfört detta jobb.) (sid 73)
  9. Svidande ögon nära havet

    Fy katten, har du/ni testat solglasögon? Tänker att något av mina tre alternativ nedan måste vara någon av källorna?... 1. Starkt sol-ljus, närmare bestämt den elektromagnetiska strålning som benämns UV-strålning. 2. Något kemiskt i luften, typ som när man skalar lök. 3. Vete katten, nåt nytt och okänt? Mitt tips så här långt: Till kategori 2 ovan finns en lågoddsare, nämligen spritkök med låg bränslenivå. (Har själv märkt hur sådana kök kan "osa/svida" värre än lökskalning ifall bränslenivån sjunker såpass att själva veken/textilluddet torrläggs och därmed börjar glöda. Intet ont sagt om gamla spritkök, de har i mitt tycke - rätt skötta och påpassligt påfyllda - sitt fulla existensberättigande!) Men... enligt din beskrivning kvarstår "ögonkliandet" ända upp på bryggan. Detta symtom/besvär har - vad jag minns - inte beskrivits tidigare i forumet. Men olika slags allergier verkar bli allt vanligare. Råkar du/ni ha ett spritkök så överväg gärna detta mitt tips med ögonkliande "vek-bränning" p.g.a. låg bränslepåfyllning.
  10. uppgraderat forum dåligt

    Märker nu att mina inlägg ovan - efter nån halvtimme eller så - faktiskt blev som jag ursprungligen tänkte. Man kan fråga sig ifall inlägg numera gör omvägen via nån sorts automat-censur hos NSA eller FRA, med tanke på hotbild avseende terrorattentat??
  11. uppgraderat forum dåligt

    Som sagt bildinläggnings-rappakalja. Har försökt lägga in två bilder, de kom med men felplacerade. För att visa hur detta skett försökte jag med en tredje bild, den finns i editorn/förhandsvisningen (fan vet vilket) men vägrar visa sig i mitt inlägg ovan. Testar igen...
  12. uppgraderat forum dåligt

    Funkar stavningskontrollen, själv skriver jag av gammal vana alltid mina inlägg i windows WordPad och klistrar sedan (eventuellt) in detta i mg:s editor. Gör härmed ett litet experiment, använder funktionen "förhandsgranska" som numera är en knapp uppe till höger i inläggseditorn. Stvar medvätet fel fr att se ifall stavningskontrollen ger sina röda våglinjer, Testar som synes också versal efter kommatecken. Tänkte mig att även lägga in bildfilen till höger nedan, med litet text emellan som man kunde göra förr. Tja, det tar tid och experimenterande för att domptera nya forumplattformar, kanske Adm Stavhammar har nåt tips just om detta?
  13. uppgraderat forum dåligt

    På PC kan man fixa till sin egen filtrerade "topp70", eller rättare sagt bestämma en tidsgräns bakåt. Den HÄR inställningen med sin långa internetadress har jag f.ö. lagt in som favorit, påminner om gamla topp70. (Behöver alltså bara trycka på den "favoknappen" för att starta mitt mg-besök där, inloggad eller ej. Är f.ö. lätt att justera villkoren överst i min länkade startsajt efter dina egna preferenser.)
  14. Profilbilder/ avartarer

    Vad tror ni om min nygamla anonyma profilbild nedan och till vänster om detta inlägg*? Kopierade litet i protest den gamla sextantsymbolen från förr i MG:s forum, för jag gillar inte den standardprofil som råder nu - för oss som valt att inte ha nån särskild avartar/profilbild. [Snälla Admin Stavhammar, återställ den gamla invanda MG standard-profilbilden. Krävs förmodligen bara några knapptryckningar från din sida för att åstadkomma detta välbekanta?] *) Haha, den blev visst litet extra dimmig och sextantens "hörn" klipptes litet för att bilden numera skall vara rund. Tycker själv... fanimej bättre än originalet, kan ju också se ut som nån sorts vikingaskepp i dimma där segelmassan felaktigt revats i topp. Även symbolisera allas våra ibland vagt dimmiga inlägg? :-)
  15. Johnson 70 hk ~80 STRULAR

    Bensinpumpen går tydligen inte att meka med förutom bensinfiltret. Man antas alltså vid fel byta ut hela pumpen. Idén med startsprej är ju lätt utförd så varför inte? [Sprejen är mer lättantändlig än aldrig så perfekt blandad bensingas, ibland kan därför usla tändstifts-gnistor räcka för antändning av sprejen men inte bensingasen. Så, ifall ett test med sprej ger bra motorgång kan det vara t.ex. fel/smuts inuti förgasaren eller - faktiskt - tändfel. (Tänk f.ö. på att inte preja för mycket, håll testet hyfsat kortvarigt eftersom oljeinblandningens procentsiffra åsidosätts.)] Vilket som är "minst osannolikt" vete katten med tanke på hur&när felet uppkom, men men? [Vad gäller test av tändsystem så finns det annars ett lätt utfört knep, nämligen: Spreja med en blomspruta vattendimma på tändkablarna, finns det sprickor i kablar etc så ser du gnistorna tydligt - åtminstone i mörker eller skymningsljus. Youtube.]

×