Gå till innehåll
lördag 21 oktober 2017

zippit

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    75
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om zippit

  • Placering
    Kapten
  1. Oj snubblade till det lite kylvattnet tar sig inte igenom avgaserna flödar fint...
  2. Du måste ta bort den varma limpan och knät. Detta är igensatt som får tillföljd att avgaserna inte kommer ut. Motorn blir på så vis överhettad och stryps. Dessa går ofta att göra iordning med hjälp av trädgårdsslangen och något att peta med i alla kylkanalerna. Det skall vara helt rent när detta är klart. Är det för jävligt är det bara att köpa nya ca 10 - 15000kr för ett par.
  3. Alfa stämmer och den har stått med drevet lyft i vinter. Inga verkade slangar vad jag kunnat hitta. Men borde kanske gå att kolla tillförseln genom att förlänga slangen ut över relingen köra 15 Sekunder och se vad som händer? Uppenbarligen kommer det en del då den håller temperaturen utan termostat. Som jag skrev byttes impellern ut.
  4. Bayliner 2455 -00 med Mercruiser 5,0l sjövattenkyld. Allt var väl och fungerade som det skulle när vi lyfte båten i höstas. I våras startade jag upp maskinen på land i ett stort badkar i ca 5 min. Tyckte redan då att tempen hade väl bråttom upp men tänkte att det berodde på vatten volymen och karet som skvalpade. Sen kom båten i sjön och som lastbils chaufför har man stenkoll på instrumenten och det stämde inte. Det blev snabbt 80*c på ca 2000 rpm tryckte till lite och det passerade 90*c omgående. Slog av och då sjönk det tillbaka till 80*c Nu till mekket. Lyfte termostathuset och då visade det sig att Termostaten satt på sne men detta ökade ju vatten tillförseln så motorn borde ju blivit kallare av detta? Kokade denna och den fungerade som den skulle. Men men upp med skiten på land igen och isär med drevet. Impellern bytte jag i fjol så det borde inte vara något fel på denna men tänkte att jag kanske brände den vid provstarten på land? Enl mitt tycke så var hus och impeller som nytt men bytte ändå och när jag ändå beställde ny impeller så tog jag en ny termostat också 160 F (är detta rätt?) Provstartade nu på land igen men med muffar dock visade sig att den stack iväg till 85*c Kontrolerade instrumentet med hjälp av en ir mätare och temperaturen på instrumentet stämde då jag sköt strax under termostathuset. Läste någonstans här om en sil i oljekylen så jag trasslade mig bakom och plockade isär denna, jag hade ingen sil det var bara ett ihåligt rör. Kollade flödet igenom varmvatten beredaren, lossade båda slangarna på motorn och körde igenom med trädgårdsslangen, inget att anmärka på. Plockade loss vattenpumpen men fann inget fel på denna allt såg fint ut och den slirade inte. Nu till det de flesta tänker på direkt när det gäller överhettade inombordare. Den ena knät var faktiskt 20*c varmare än den andra 48*c vs 27*c men det är väl inget onormalt i sig? Vattnet har väl lättare att ta sig på ett håll? Men slut på idéer så jag plockade undan kröken på den varmare sidan då jag inte hade någon packning till limpan. Såg helt nytt ut. Bytte till nya alu knän för 5 år sedan och har sedan dess endast gått i sötvatten. Ihop med allt igen och hoppades att jag lagat något utan att veta om det. På med muffarna och motor temperaturen visade åter ca 85*c men det knä som tidigare var 48*c var nu istället nära 70*c och det andra 30*c. Nu började det bli lite okristligt nere i motorrummet..... Beställde en packning (givetvis restat men kom efter en vecka) och rev bort knät (gick iallafall fall lätt då jag redan lirkat upp det en gång). Ve o fasa allt som nytt inte ens en liten flaga. Tillbaka med knäet igen! Lossade dräneringarna en efter en och spolade med trädgårdsslangen några gånger och petade med en skruvmejsel och vist kom det ut lite skit men inga mängder. Nu vet jag inte mer!!! Slängde båten i sjön nu ikväll och efter 5-10 min tomgångskörning (den tid det tar att göra iordning allt för avfärd och köra undan och parkera bilen) körde jag ut 500 meter från hamnen och då var den uppe i 90 - 95*c. Dock höll knäna enl mina händer ungefär samma temp så det var troligtvis brist på vatten i trädgårdsslangen. (Om det var okristligt förut så) i frustration sökte jag upp lite lä bakom en liten ö och ankrade. Satt och glodde på motorjäveln i 10 minuter sen plockade jag bort termostathuset och petade bort termostaten. Körde ca 30 minuter på olika varvtal bl.a. 4700 rpm ca 30 knop i 10 min och den fastnade på 61*c. Har läst mig till att den skall ligga på 65 - 70*c så det är ju ganska nära. Men det är ju så att det är något som inte stämmer? Detta är väl mer den beryktade huvudvärkstabletter mot tumören! Idéer???? borra ett gäng håll i termostaten.
  5. Få bort fläckar på kapell?

    http://www.dopguiden.se/gordetsjalv/husmorstips.html? Finns botemedel det mesta på de minst tänkbara sätt.
  6. Johnson mystiskt fel, kom med idéer

    Kolla så inga bränsle slangar blivit mjuka. I samband med värme blir de ännu mjukare och drar lätt ihop sig och blir platta vid pådrag.
  7. 2 eller 3 bladig propeller.

    Vad är det som avgör vad som är bäst för motorn. Till min 6 hk Evinrude sitter det en 2 bladig propeller och det känns inte riktigt rätt. Tror inte båten (3,70 eka) klarar mer än 5 knop och lägger man i backen har den samma bromssträcka som Stenaline. Har tittat runt lite men det verkar vara svårt att hitta en annan propp till en äldre motor. Någon som vet vart jag skall vända mig?
  8. Hoppas på lite snabba infallsvinklar. Jag har en Evinrude 6hk av äldre model på min lilla Eka. Startar lätt och går en stund innan den stannar och då känns det som att det saknas bränsle. Man får böka lite ut och in med choken dra typ 10 gånger sen går den en stund igen Ibland 20 sek ibland 5 min det enda man kan vara säker på är att den stannar. Läser i annonser på andra liknande motorer att tändspolarna är utbyta. Hur vet man att de är dåliga? Jag har noterat att plasten på dessa har ett antal sprickor. Tacksam för lite hjälp då jag inte riktigt vet var jag skall börja Med vänlig hälsning, J.S
  9. Propellern går åt fel håll

    För att enklare kunna ta mig ut till min båt som ligger på svaj köpte jag mig en lite 4 hk evinrude av äldre modell typ -80. Förra ägaren hade slagit sönder original propellern och ersatt denna med en 2 bladig med tveksam passform. Denna motor har ingen växelförare utan man vrider hela motorn om man vill backa. Mitt problem är att det snurrar åt fel håll, jag får vända på motorn för att komma framåt. Axeln snurrar motsols är detta ovanligt? Dessutom är det knappt någon stegring på propellern så man kommer knappt framåt. Med andra ord, Jag behöver en ny propeller! Men när jag surfar runt på detta så verkar nästan alla proppar vara vända på detta håll. Någon som har ett hett tips på hur jag skall bete mig nu?
  10. Protestera mot båtkörkortet..

    Det blir inte många utländska turister. Det finns inget annat land i världen som skulle komma på tanken att lägga fram en sådan reform. De måste för övrigt ha väldigt roligt åt oss utomlands.
  11. Protestera mot båtkörkortet..

    Detta är bara dumheter. Ett nytt sätt att suga ur allmänheten på en stor hög pengar, Inbila er inte att det blir vare sig billigt eller enkelt att skaffa. Kommer desutom inte att hjälpa ett smack emot något. Olyckor och vansinnes körningar orsakas av vansinesbåtar och dess förare. Dessa kommer inte att bli förre eller köra lugnare bara för att de har ett båtkörkort som för övrigt juridiskt aldrig kommer att kunna samman länkas med ett vanligt bil körkort. Politiker trams som uppkommit pga någon dåre i riksdagen kände sig tvingad att lägga fram en motion. Fantasi eller avund?
  12. Hur få bort all smuts på skrovet

    Fälgrengörning. Går som smort
  13. Trailer problem

    Näe det gör det inte. Enda sättet att bli av med körkortet i 30 fordon är att framföra det i berusat tillstånd. Däremot så kan man nog bli parkerad men jag är tveksam till det med. Se på traktorerna på våra vägar, Dom går under samma regler som i det här fallet. Sällan dom ens har belysning än mindre rätt dragbalk på de rostiga kärrorna dom drar runt på.
  14. Trailer problem

    Stads amatörer undanbedes i fortsättningen. Polisen!!! vem f-n hinner bekymra sig för polisen. Bli av med körkort i ett 30 fordon! Godag yxskaft. Dragets dimension är inget problem och givetvis sätter jag på ett externt kullås eller alt tillverkar jag en egen historia som låser handsken på kullan. Ser inte detta som ett problem då jag arbetat med fordon i 20 år. Som jag sagt tidigare så är det trailern som är problemet. Har aldrig varit med om något liknande betende innan. Funderar nu på att kroka till ett nytt stag och bulta dit mellan alu balkarna längre fram på trailern så att den inte kan vika sig. Kanske även flytta ner draghandsken under dragbalken för att på så vis höja trailern i framkant. Blir lite lurigt att bulta bara då ett fyrkantsjärn måste användas för dimensionens skull.
  15. Trailer problem

    Nja jag är inte så mycket för regler, Det viktiga är bara att det ser någorlunda rätt ut och att grejorna håller. Vad gäller husbilen så tror jag inte att det är några problem, Vanlig kula som är bultad i chassit. Mer orolig för trailern, Hade tänkt ge mig på ett försök ikväll men det rengnar som f-n här så det får vara tills i morgon.
×