Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

grisslan2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    95
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om grisslan2

  • Placering
    Kapten

Contact Methods

  • Webb
    http://www.soltek.se

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har stor erfarenhet av att använda Tablets och telefoner vid navigering med rastersjökort och vektorkort. En inspelning av en tur i Sankt Anna skärgård (30 Knop) kan du se här. Hur överlägsen Hydrographicas sjökort fungerar i rasterformat är ingen som helst tvekan. Jag har haft tillgång även till andra typer av sjökort men inget är så användarvänligt och tydligt som rastersjökorten. Hälsningar Göran J
  2. För den intresserade användaren av Open CPN finns nu även alla Solteknik rastersjökort som nedladdning från X-traverse https://fugawi.com/charts?hide_physical_product=true Således kan du nu få även Hydrographicas sjökort in ditt Open CPN program. Vid köp erhåller du två licenser vilket betyder att du kan använda en licens för din dator med t.ex. programvaran Open CPN,för Windows, Mac eller Linux. Den andra licensen kan användas i t.ex. ipad med iNavX eller i Open CPN för Android. Plug-in för Open CPN för Android för våra rastersjökort kommer att släppas inom kort. Licensköpet innebär att användaren under första året kan laddar ner alla uppgraderingar gratis. När året gått kan ytterligare ett år köpas med 50% rabatt. Den som väljer att inte köpa uppgraderingen kan naturligtvis använda de nedladdade sjökorten i obegränsad tid. ☺️ Bästa hälsningar Göran Johansson
  3. Rastersjökorten finns till plottrarna Raymarine och Humminbird. Du kan nu också ladda ner alla våra rastersjökort inklusive Hydrographica från Servern X-traverse som finns hos http//:Fugawi.com. Korten finns nu även att ladda ner till gratisprogrammet Open CPN för Windows, Mac och Linux. Korten som passar till Appen OpenCPN för Android komerr senare i år. Har du Ipad kan du använda korten i Appen iNavX. Göran
  4. Här är facit i Open CPN med Hydrygraphica kortet. Med vänlig hälsning Göran Johansson
  5. Det är så vi människor fungerar. Den som inte har sett och använt Hydrographicas sjökort som rasterdata i en läsplatta är ofta nöjd med att se sjökorten i en plotter med vektordata. Men när dom sett hur tydligt och bra rastersjökorten presenteras i en läsplatta med en upplösning mera än det dubbla mot en plotter i samma storlek kommer aha upplevelsen. Rastersjökorten har all information som finns på pappersförlagan och inget försvinner hur man än zoomar. Vi kan tydligt se hur rastersjökorten är på väg tillbaka. Jag själv har tillgång till både S57 data och Navionics sjökort förutom rastersjökorten och använder uteslutande raster vid navigering. Göran
  6. Hej Mackey Håller med dig i ditt inlägg ovan utom punkt 1. "Sjökorten (oavsett om de är i papper, raster eller vektorer) är bristfälliga så tillvida att de baseras på gamla"felmätningar". "Gammal information om hur många kilometers felmätning man kan förvänta sig syns/finns inte." Låt oss ta exemplet Hydrograpicas sjökort som som skapats med hjälp av senaste tekniken. Där finns alltid ett flygfoto som grund och noggrannheten ligger väl under 10 meter oftast under 3 meter. Sjöfartsverkets sjökort har inom kort samtliga sjökort anpassade till den nymätta kustlinjen och även där ligger flygfotografering och laserscanning som grund. Jag påstår inte att det inte kan finnas fel i sjökortet men jag tror att de svenska sjökorten av idag är det mycket ovanligt med fel och brister som tidigare var fallet. Uppgrundningar, vrak, flyttade prickar och andra sjömärken, ny bryggor, m.m. kommer nog att finnas men generellt är våra svenska sjökort i topp.
  7. Hej bhemac Jag håller med dig om att många inte har kunskap om hur plottrar och annan elektronisk navigationsutrustning skall användas. Tyvärr har utbildningen i navigation inte följt med i utvecklingen av utvecklingen av elektronisk navigation. Man envisas fortfarande att använda lägga störst vikt vid transportör och gradskiva i utbildningen till förarbevis och andra nautiska utbildningar. Naturligtvis behövs det grundutbildning om hur sjökorten är uppbyggda och hur man anger en position, referenssystem m.m. Men vikten av utbildningen bör gå mot att använda GNSS vid positionsbestämmning. En säker positionsbestämmning är ju grunden för all navigering. Det absolut säkraste sättet är att alltid ha minst dubbla positionsbestämmare se tidigare film. med det sytemet har jag stenkoll på hur mina synliga observationer stämmer överens med elektroniken. Jag har testat med både Raymarine, Humminbird plottrar och har då haft min telefon som extra positionsbestämmare. Dessutom har telefonen eller plattan eget batteri och vid nödsituation och totalt strömavbrott kan du navigera i många timmar på telefonens eller plattans batteri. Både Samsung och Sony har telefoner och plattor som är IP68 klassade (vattentäta).
  8. Hej Undrande Både utzoomat och inzoomat är rastersjökort i filmen. I det här fallet Hydrographicas rastersjökort i skala 1:10 000. Att blanda raster och vektorkort är inte lyckat eftersom vektorkorten ofta i utzoomat läge visar för lite information. Dessutom är färger och layout helt olika mellan vektor och raster. Göran
  9. Ja Mackey det finns en utredning om VOR båten som gick rakt upp på revet. Den expertpanel som gjort utredningen skyller på dåliga sjökort och brister i programvaran i navigatorn. 1. Vad är ett dåligt sjökort? 2. Vilka brister fanns i programvaran. 3. Hur kan en Volvo Ocean tävlingsbåt använda dåliga sjökort? Var det så att den grundstötning som skedde utanför Göteborg häromåret också hade "dåliga" sjökort och brister i programvaran i navigatorn? Om Båten hade använt sig av systemet som du kan se på den här videon så hade olyckan aldrig behövt hända. Problemt med elektronisk navigation är just det förhållandet att man inte på en skärm kan se både detaljer i närmaste omgivningen, samtidigt som man måste ha en översikt för att planera nästa lägg. Göran Johansson Solteknik HB f.d. Flygnavigatör
  10. Vad jag känner till får alla som har avtal med Sjöfartsverket originaldata. Vem har påstått något annat?
  11. Vilka är det alternativa sjökortstillverkarna, och i så fall vilka av dom alternativa sjökortstillverkarna skannar sjökort? Hydrographica, Solteknik HB....? Att alla svenska sjökort har sitt ursprung från pappersoriginal som skannats och sedan överförts som digital media är en sanning som är väl känd, men att detta inte skulle vara optimalt och ge fel är nog väl magstark att påstå. I en skannad bild försvinner inga fyrar eller för den skull ingen annan information heller. Göran Johansson Solteknik HB
  12. Detta var nog inget sjökort som kom ut. I varje fall har jag under de mera än 30 år jobbat med Sjöfartsverket får ett sådant kort i min hand. Eftersom vi kalibrerar BSB korten skulle ett sådant fel uppmärksammats omedelbart. Att "fixa" till sjökorten snabbt är naturligtvis bra men varje förändring kräver kontroll och analys och det gör man knappast på en dag om inte felet är uppenbart som i fallet med missade fyren. /Göran
  13. Vilket sjökort på Östersjön avser du i ditt inlägg? /Göran
  14. Hej Ruskpricken Du är välkommen till mässan vårt monternummer är 17:01. Mässan öppnar klockan 10.00 /Göran
  15. Hej raol Open CPN är en fantastisk mjukvara till många typer av enheter, Windows, Mac, Linux, Android och ytterligare någon mera. Men Plottrarna har sina egna operativsystem. Fördelen med Open CPN och nedladdning från X-Traverse är att du även får tillgång till Hydrographicas sjökort och numera även alla deras hamnspecialer. För närvarande ca 800 st hamnar i Stockholm och Ostkusten söderut till Påskallavik. Open CPN är ju dessutom gratis med möjligheter som många andra mjukvaror saknar, koppling till Radar, AIS m.m. Bifogar en bild från Open CPN hur Hydrographicas sjökort ser ut i programmat. Göran
×
×
  • Skapa nytt...