Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

LadyAnnila

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    584
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om LadyAnnila

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vi har en SilentWind 400 och den är tyst eller så tyst man nu kan få dem. Vi har ett litet vinande ljud emellanåt men tror att det är när det blir för stor turbolens mellan vårt soltak och generatorn. Vi hade I början lite problem med vibrationsljud men det löste vi genom att peta ner rörisolering i stolpen som vindgeneratorn är monterad på. Elkabeln går då i hålet I rörisoleringen. Nackdelen med Silent Wind 400 är att den kräver ganska mycket vind innan den börjar generera ström. Detta löste vi av misstag. Vi stod på land, på en grusplan och luften som virvlade runt innehåll ganska mycket sanddamm vilket trängde in i vindgeneratorns lager. Vi byte lager men kunde inte få tag på originalen, utan tog ett som skeppshandeln rekommenderade. Detta lager snurrade mycket lättare och vår vindgenerator startar nu mcyket tidigare än tidigare..
  2. Ber om ursäkt för mina multipla inlägg, crappy uppkoppling och MG på en iPad var ingen bra kombination. Anledningen till min fråga var att det är så lätt att stirra sig blind på priset och lätt glömmer var man skall använda utrustningen. Stor skillnad om man "bara" ska ner till Medelhavet eller om man skall over till Karibien och kanske fortsätta ännu längre.
  3. Vi har en fleetbroadband satellit mottagare med telefon och modem. Funkade perfekt vid vår översegling till Atlanten. Hårdvaran kostar ca 80 tkr sedan måste du ha ett abonnemang. Vi har det billigaste och det ligger på 800-1000 SEK/månad beroende på kursen (kommer inte ihåg USD beloppet). I det abonnemanget ingår 5Mb surf, därutöver kostar varje Mb 20-25 kr. Ringer gör man för ca 7 kr/min överallt i världen. Blir alltså bra mycket billigare än att använda mobilen för att ringa hem. SMS finns det med är en datavariant som knaprar på din 5Mb. Har man inte lyckats stänga av ALLA automatiska uppdateringar på sin dator blir det kostsamt. Vår segling över Atlanten tog 15 dygn och vi plockade ner väderrapporter på 7-10 Mb, totalt under resan. Den första veckan var Grib-filerna ganska stora då vi ville få helheten men ju närmare vi kom Karibien desto mindre blev filerna. Vi utökade vårt abonemang under den månaden som vi beräknade vara till havs, så vi hade 15Mb fritt och betalade runt 18kr/överstigande Mb. Vi köpte hela utrustningen via Cordland som har mycket kunskaper i ämnet.
  4. Tyvärr är det ju så att hamnpriserna ute I Europa är bra mycket högre än hemma i Sverige. Men å andra sidan, så kan hamnarna/marinorna vara förhandlingsbara när det gäller långtidskontrakt. Att komma ner till södra Portugal på 4 veckor, om nu det är en vanlig semester , verkar inte orimligt, men du hinner inte se så mycket på vägen vilket är lite synd. Att gå via kanalerna ner kan kanske vara ett alternative. Då kan du säkert lämna båten i någon by längs vägen medan du åker hem och jobbar. Beror ju lite på vad din båt har för djupgående. Ett annat tips är att skaffa Pilots för den sträckan du kan tänka dig att segla, där är hamnarna väl beskrivna och med kontakt uppgifter. Annars är det ju bara att segla på, och när man hittar ett vettigt ställe så stannar man där. Då behöver man inte detaljplanera så mycket ut man kommer så långt man kommer och hinner se en massa på vägen. Behöver inte heller bli stressad över att man blir inblåst några dagar här och där.
  5. Spanien är mycket speciellt när det gäller gasol. Vi lyckades varken fylla eller byta våra Campinggas varken på spanska fastlandet eller på Kanarieöarna. Inte ens i Las Palmas gick det.
  6. Gasol kan vara hur svårt och krångligt som helst ena gången och hur enkelt som helst andra gånger. I Europa (som vi lämnade dec -13) är det i dag snudd på omöjligt att få svenska t.ex P6 påfyllda. Har du en nyare flaska i komposit ska det gå bra. För att vara på den helt säkra sidan, använd Campingas flaskor, de byter du tom mot full. I Karibien (där vi är nu) måste du se till att ha en övergångsnippel med dig. Oftast så har gasolställena en nippel, men det är bra att vara förberedd med en egen. På Trinidad hade t.ex nippel till en svensk P6 men inte till campinggas flaskorna. Det finn info på www.fogas.se, Tips och Råd och Gasol utomlands.
  7. Om du "bara" har tänkt dig ner till Medelhavet så är det helt OK med en motorbåt. Enklast genom kanalerna, tänk bara på att nere vid Canal Midi så har du en maxHÖJD, genom en tunnel att tänka på. Vet inte vad den är men det kan du ta reda på. Alternativt så går du den ostliga kanalrutten via Donau och kommer fram i Svarta Havet. Att gå utsidan med motorbåt, tror jag inte riktigt på, kan vara för mycket sjö för att det skall bli bekvämt. Du har en lång passage och det är tvärs over Biscaya ca 500 sjömil vet inte om det är möjligt i vanliga motorbåtar att göra en så lång passage, bränslemässigt. Men det är ju bara att kontrollera om utsides alternativet ändå är intressant. Alla andra sträckor går att dag eller dygns segla. (använder ordet segla i betydelsen transportera sig till sjöss) Att ha en motorbåt i Medelhavet kan vara ganska så smart då det väldigt ofta ändå inte är segelbart väder, dvs stiltje eller svaga vindar. Under våra 3 år i Medelhavet hade vi 50/50 motorgång/segling. Det var en familj som motorbåtade en eller två säsonger i Medelhavet, det var en artikel om det i SXK Medelhavs medlemstidning Odyssen. Om du blir medlem så har du tillgång till tidningsarkivet. Om du vill ha info om den östra kanalvägen via Donau, så har minst två båtar gått den vägen och skrivit om det, Hilda och Kvasthilda, du hittar länkarna på min blog www.sailinglife.se. Lars Hässler, en av våra mer berömda lång- och längeseglare har skrivit en bok, På kanalerna genom Europa, också väldigt läsvärd och informativ. Boken finns på biblioteket och hans hemsida Jennifer någonting, hittar du också lank till på min blog. Om du seglar med barn och tanker vara borta under skoltid, kontrollera med skolan att det är OK, finns några inlägg här på MG om att det kan vara besvärligt. Men om nu barnen inte får ledigt så är ju sommarlovet långt, och man kan alltid lämna båten i en marina under terminerna och åka hem till skolan.
  8. Vi seglade over till Karibien I December 2013, efter ca 8 års förberedelser, ändå kändes det pirrigt att kasta loss och segla over. Naturens krafter är kraftiga och man kan inte bemästra dem, bara acceptera och göra det bästa av situationen. Att vara ödmjuk i sin litenhet på havet så vinner man mycket. När man så laser en sådan fråga som TS ställt så blir man rent förbluffad. Har man nu tagit sig till andra sidan av Atlanten så borde man ju ha förberett sig även för hemseglingen. Är det så att man köpt en båt på andra sidan och skall segla hem den, så borde man ju har förberett sig. Allt man behöver kunna vad gäller segling går liksom inte att förmedla här. Det har med övning och erfarenhet att göra. Det är stor skillnad på Atlantsegling och kustnära segling. Vad gäller vind och vågor så finns det beskrivet i de piloter som handlar om Atlant korsning, t.ex Imrays Handbook in Atlantic Crossing (eller ngt liknande) Där kan du hitta allt om förhärskande vindriktningar och vilket väder ni kan förvänta er vid olika tider på året. Att ha bra väderprognoser och att kunna plocka ner väderprognoser under överfarten är också bra. Kolla på måna siter och titta inte bara på det området där du är, du måste titta på ett större område och fundera over vad låg och högtrycken kan göra för bra eller mindre bra för din segling. Prata med övriga som är på väg over, de har förhoppningsvis mer kunskaper. Hoppas ni får en trevlig och lugn överfart.
  9. SXK Medelhav ska du nog vända dig för att få "personlig" kontakt och info om kanalresorna. Jag utgår från att du last en massa bloggar/seglingssidor skrivna av personer som tagit kanalerna till Medelhavet. Tag direkt kontakt med dem, kontaktuppgifter brukar finnas på deras hemsidor. Det är alltid kul att få mail från läsare av en blog/seglingssida.
  10. Om ni lyfter i flytvästen, tänk på att banden ofta är ganska smala och kan skära in och göra ont. En landgång med tvär-ribbor så att vovven kan gå själv är det enklaste om man har en vovve modell lite större.
  11. Grymt - verkar ju finnas rätt så många som gör detta i en vega ser jag nu! Jo, men en båt på 53 fot för någon som seglar själv - aldrig i livet dels så har jag som inte är född med diamanter och guld i överflöd inte råd samt att detta är enbart som en längre resa, dvs något jag sparar ihop till själv och då är det tyvärr inga miljoner som kommer på tal. Tusen tack för kostnader Har funderat lite på detta med motor och jag personligen ska väl försöka använda det så lite som möjligt, just för att hålla inne på en rätt onödig kostnad som just bränsle. Hur är det med att segla hem sådan? Tänk att jag seglar från sverige i December och kommer vidare till karibien vid kanske, februari (?) - är det kört att ta sig hem då eller? Har hört väldigt lite om folk som tar sig hem igen och ja, tanken är ju att göra det. Just vår typ av båt funkar alldeles utmärkt att segla själv. Så det hade nog inte varit några problem. Men jag menade inte att du skulle segla en 53 fotare, bara att du inte ska gå ner alltför mycket i storlek. En 10 metersbåt är inte speciellt stor. Om du seglar själv ska du bara se till att segelsättning och annan hantering kan göras av en person. Dvs dra ner så många tampar som möjligt till sittbrunnen. Enkelt sätt att reva. Enkelt sätt att sätta spribommen osv. Satsa på ett elektriskt ankarspel med fjärrkontroll. Du kommer att svära ve och förbannelse över att behöva använda muskelkraft varje gång du ska ha upp ankaret. Har du otur så måste du ankra om några gånger innan båten ligger där den ska och inte stör/är i vägen för andra på ankarplatsen. Fjärrkontrollen gör att du kan vara kvar i sittbrunnen och styra båten och slipper springa fram och tillbaka och missa stället du skulle lägga ankaret på. Här i Prickly Bay på Grenada ligger det en finsk båt, som har haft otur och tur. Den är till salu. Du måste fixa ny rigg, nya segel och en massa annat på utsidan. Så om du inte nödvändigtvis måste segla TILL Karibien och om du vill ha ett arbetsprojekt i solen kan det kanske vara något. Båten flyter har ingen slagsida och enligt bilderna på ägarens blogg verkar innandömet helt OK. Dock att hon ser för hemsk ut på utsidan. http://www.noonsite.com/Countries/Finland/finnish-yacht-serena-abandoned-crew-tell-their-story När det gäller att segla till och från Karibien så är slutet på november - februari bra att segla till Karibien returen gör du maj-juni så tar du ett sabbats år så får du 3-4 månaders segling i Karibien innan det är dags att styra kosan hemåt igen.
  12. Vi korsade Atlanten i dec 2013. Vår båt räknas till de större, (53 fot) men jag har aldrig känt mig så liten som ute på Atlanten. Att korsa i en som då skulle vara hälften så stor. Nej aldrig i livet. Men det är jag det. När du väl kommer över till Karibien så är det ankaret som gäller. Det finns marinor, både stora och små. De små är kanske bara 2 bryggor. Priset för vår båt ligger runt 300 SEK/natt ungefär. Maten är relativt dyr här tycker jag. Inte alls så billig som många har påstått. Dieseln ligger runt 10 SEK/liter lite beroende på var man bunkrar. Öl - i affären 1 33 cl burk 5.5% kostar 8-9 kronor en flaska med 27 cl kostar ungefär lika mycket. Köper du öl i en bar/restaurang så får du räkna med runt 25 kr/ 27 cl/flaska. Levnads omkostnaden i östra Medelhavet, är faktiskt lägre än här, även om dieseln är dyrare och man "måste" ligga i marina under vintern 4-6 månader. Om du tittar på vår blogg, under Länkar och Seglingssidor så hittar du länkar till många seglingssidor. T.ex Isidora och SusieQ är två mindre båtar som seglade över 2013/2014. I bloggen under December 2013 så hittar du bloggar från överfarten, bilderna finns i januari 2014.
×
×
  • Skapa nytt...