Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

netsplit

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    191
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om netsplit

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag hittade en utombordare i mormors gamla källare. Det har visat sig vara en Johnson 4hk från -69. Jag kan inte så nycket om motorer så det här är mest en kul grej för att lära mig mer. Tanken är att renovera upp denna motor (om det inte enbart är skrot). Det får inte dra iväg i pengar heller. Så det jag gjort hittills är att skruva loss topplocket för att inspektera det samt kolvarna. Min spontana tanke är shit det är kört. Det är galet mycket sot och annat juck i topplocket, på kolvarna osv. Kan ni titta på bilderna och hjälpa mig avgöra om det i huvudtaget är värt att försöka fortsätta?
  2. Hej, Här finner du ännu fler bilder på min alukin 650 sp: http://www.grossguidar.se/alukin-650-pro-fishing/
  3. Hej, Ledsen att svar dröjt lite. Ja, jag har en solcellsregulator så laddningen från solpanelerna bör bli korrekt. Laddaren jag har är en modern Sterling flerstegs-laddare som ska kunna ladda 15A om jag inte minns fel. Jag har inte testat batterierna individuellt mer än försökt mäta volten. Volten är ju bra i viloläge så det gav mig inte så mycket. Problemet är ju när batterierna belastas. Jag har ingen bra förbrukare på 12v för att testa batterierna ordentligt. Nu har jag i alla fall precis lämnat in batterierna för reklamation så får vi se vad de säger om dem.
  4. jag försöker minnas om jag åtgärdade det när jag upptäckte det (efter ca 2h) eller om det var så att jag åtgärdade det nästa gång jag var i båten (en vecka senare). Men jag kan tyvärr inte komma ihåg hur det var. Batterierna bör ha varit nära fulladdade om inte fulladdade. Det som är lite märkligt är att allt gick så fort. Man kan tycka att batterierna gradvis borde försämras? Nu gick de från att ha hållt en hel dag till att hålla 5-10 minuter bara över någon dag. Det är väl lite märkligt ändå?
  5. Jag kan också nämna en liten incident som jag inte TROR kan ha påverkat något men det vet ni säkert bättre än mig. En av solcellerna gick sönder. Vilket innebär att min 24v-laddning från solcellerna endast blev 12v. Jag tycker solcellsregulatorn ska hantera detta men kanske har det skadat batterierna? Det var bara ett par dagar efter detta som jag började få problem. Vad tror ni?
  6. det är AGM batterier, Det glömde jag skriva. De ska tålas att ladda ur ner till 10% av kapaciteten. Det är inte bara spänningsfallet som är problemet. Som du ser så när jag stänger av elmotorn så kryper spänningen upp endast till drygt 23 volt. Visst den hinner säkert gå upp lite till om batterierna får vila lite men jag startade på 25,1 som ni kunde se i videon. Den korta stund borde knappt laddat ur något alls av batterierna. Det kan vara så att jag laddat ur för mycket för många ggr men är det inte lite det den här typen av batterier ska vara till för?
  7. Hej, Nu har jag problem med min nästan nya batteribank. Det är två stycken Global 90AH batterier som är seriekopplade till 24v. Dessa batterier används för att driva en elmotor för fiske. Jag har använt batterierna i några månader. Batterierna laddas via en Sterling battery-to-battery-laddare. Med andra gång varje gång jag kör med min utombordare laddas batterierna. Jag har även haft två solpaneler (seriekopplade till 24v) som underhållsladdning. Okej, så det som händer är att min voltmätare visar att batterierna är fulladdade när de fått vila (25,4v). Men så fort jag anstränger dem genom att köra med elmotorn så blir det ett enormt spänningsfall. Ända ner till 21v. Vad har hänt? Har de gått sönder? Kortslutna? Jag har spelat in en liten video för att demonstrera ungefär vad som händer när batterierna får jobba lite. Se filmen här: http://www.youtube.com/watch?v=g4X0UZYGqoU Batterierna kostade 5000 kr och det känns väl sådär om de redan är slut? Jättetacksam för all hjälp jag kan få av er.
  8. Ja exakt. Jag har ett 95AH AGM. Min förbrukare är i dagsläget kopplad direkt på batteriet. Anledningen till att jag vill koppla via regulatorn är för att få ett lågspänningsskydd då jag är rädd att förstöra batteriet. Ett alternativ skulle vara att koppla på ett just sådant skydd mellan förbrukare och batteri som slår av förbrukaren om spänningen blir för låg men har inte hittat någon sådan produkt. Tips?
  9. Jag var kanske otydlig. Att regulatorn pallar min solcell vet jag. Men frågan är om den grejar min förbrukare som jag vill koppla in via regulatorn. Förbrukaren är på 65A
  10. Hej, Det här kanske är en dum fråga men om jag har en mindre solcell (50w) och en laddningsregulator på 10A. Innebär det då även att min förbrukare inte får dra mer än 10A? Eller är det bara solcellen som inte får ge mer än 10A? Jag har nämligen en förbrukare som drar 65A och det är inte så vanligt med så kraftiga laddningsregulatorer. Mvh David
  11. Jag arbetar som fiskeguide 50% så det blir några hundra timmar på motorn varje år. Det är en tre-bladig rostfri som satandard. Jag har också tänkt om en 4-bladig skulle göra susen. Båten är ofta tungt lastad med 4-5 pers + fiskeutrustning. En mindre 4-bladare kanske vore något? Kan man räkna på det på något sätt? Jag har helt enkelt inte tiden att experimentera med propellrar
  12. Okej de flesta verkar inte tro det blir någon större skillnad. Jag hade hoppats på att få 5 knop till men då är det klart inte värt det. Får satsa på att hitta en bättre propeller till min nuvarande motor Misstänker jag har för stor propeller för det händer knappt nånting med farten när jag ökar från 4900 till 5600 varv. 5600 är också maxvarv vilket känns lite för lågt. Tror en mindre propeller med större kuppning skulle göra susen. Den har en tendens att suga luft när jag går upp lite med motorn.
  13. 50.000 för 25 hk och en NY motor. Min har ju ändå gått snart 500h. Men ja, det kanske inte är någon vidare affär? Enligt Suzukis hemsida så har DF150 Rek. fullgasvarvtal rpm 5000-6000 och DF175 Rek. fullgasvarvtal rpm 5500-6100. DF150 och DF175 är ju mer eller mindre samma motor gissar jag. Med skillnaden att 150 är strypt? Så jag misstänker det är samma propeller på dem båda också.
  14. Hej, Jag funderar på att byta motor i hopp om att få upp min marschfart lite. Nu har jag en Suzuki DF150 4t från 2011. Idag när jag ligger på 3900 varv så gör båten ca 25 knop. Jag funderar på att byta till en sprillans ny Suzuki DF175. Hur många extra knop kan jag förvänta mig att få på samma varvtal? Jag antar att det är gissningsleken nu men någon kanske har erfarenhet av ett liknande byte? Sen undrar jag också om ni anser att jag gör en bra affär. Jag har som sagt en DF150 från 2011 med ca 475 gångtimmar. Jag har fått erbjudande om att byta till en sprillans 175hk inkls nermontering av min gamla motor samt montering av den nya. För detta ska de ha 50.000 kr i mellanskillnad. Vad tror ni? Se länkar för bilder på min båt: http://storafiskar.se/photo?photoid=412 http://www.storafiskar.se/photo?photoid=341
  15. 10% förlust med en omvandlare låter ju inte så farligt med tanke på att jag har 50% förlust mot vad jag borde få ut i horizontellt oskuggat läge
×
×
  • Skapa nytt...