Gå till innehåll
lördag 23 september 2017

bhemac

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    8 279
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    144

bhemac senast vann den dag 13 September

bhemac hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 066 Expert

3 följare

Om bhemac

  1. Regler för lanternor

    Internationella sjövägsreglerna, ja. Men du har inte med Sjötrafikkungörelsen som bla handlar om undantagen på inre vatte. CE-märkningen är ersatt med "ankarsymbol". Kravet är att lanternorna ska vara godkända av sjöfartsverket. För det absolut korrekta svaret, ställ frågan till Transportstyrelsen, Fartygstekniska enheten. Detta svar fick jag men det är ett tag sedan så en uppdatering kan vara på plats. "Alla lanternor ska ha ett certifikat som visar att de är godkända och uppfyller kraven enligt de Internationella sjövägsreglerna bilaga 1 vilket i Sverige motsvarar Sjöfartsverkets föreskrifter SJÖFS 1989:15, Bilaga 1 (fr.o.m. 1 juli 2009 är det Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2009:44 i detta fall som gäller)"
  2. 110 volt

    Självklart är CE delvis ett handelshinder, det kan ju kännas bra att båtarna byggs tex i Sverige med svensk arbetskraft med justa villkor och bra arbetsmiljö. Men den största anledningen med CE var att få harmoniserande regler för hela EU området och med hänsyn till de förhållanden vi har här, tex 230V. Flera amerikanska tillverkare CE-märker sin båtar, dels för att kunna exportera till EU men CE-märkningen fungerar också som kvalitetsgaranti.
  3. Regler för lanternor

    Nej, den är ersatt. Nu måste man köpa eller sno av någon som gått Kustskepparen nyligen... https://www.adlibris.com/se/bok/sjotrafikforeskrifter-mm-2016-internationella-sjovagsreglerna-sjotrafikforordningen-foreskrifter-om-sjovagsregler-och-sjotrafik-mm-med-kommentarer-av--9789172236356
  4. Regler för lanternor

    Så här står det i kapitel A, Regel 1 i Internationella sjövägsreglerna: Vissa inom Sveriges sjöterritorium tillämpliga undantag från och tillägg till de internationella sjövägsreglerna finns i sjötrafikkungörelsen (SjöTK). Särskilda bestämmelser för trafiken i hamnar och kanaler meddelas dessutom i hamn- och kanalföreskrifter. – Inre vatten definieras i Lag om Sveriges sjöterritorium. Se kommentar under 1 kap. 2§ SjöTF. Gränserna för svenskt inre vat- ten och Sveriges sjöterritorium finns utlagda i svenska kust- och skärgårdskort. En bra källa är Sjötrafikföreskrifter m.m. Ges ut av Jure förlag.
  5. Köpa båt UTAN CE-märkning

    Exakt. Ej CE-märkta båtar som importerats efter 1998 får inte användas. Undantagen är båtar för experiment, tävling eller skrotning men de får bara säljas till samma verksamhet. -- Svenska Sjö: Försäkringen gäller inte: Skada pga. att båten eller utrustning till den inte är CE märkt eller inte uppfyller krav enligt gällande CE certiering.
  6. Köpa båt UTAN CE-märkning

    Det finns väldigt mycket folktro om CE-märkningen. Kolla istället med de som kan, försäkringsbolagen och inte minst, de på Transportstyrelsen som sysslar med dylika frågor. Jag har varit på ett möte med bla Transportstyrelsens folk. En sak var väldigt klart: Håll dig borta från ej CE-märkta båtar, det kan gå ändå men om inte så hamnar man i jätteproblem, dyra sådana. Det funkar inte att hävda att "De sa på ett forum att det var ok"
  7. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Det finns naturligvis flera vägar att gå. Det jag kommit fram till är att det ofta finns en massa delar som har ett visst värde, motor, rigg, kärra, tankar, vinschar mm. I mitt fall är det fullt möjligt att sälja dem för dubbelt så mycket som man i bästa fall kan få för båten.
  8. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    De verkar lysa med sin frånvaro.
  9. Köpa båt UTAN CE-märkning

    Både detta och bristen på CE var skäl att neka ersättning mne CE var det första man slog ned på. Nja, tanken är att man som tex konsument bara ska behöva gå till den man köpt av. Sen kan denne gå vidare i sin tur. Tanken är att ingen ska slippa ansvar. Skulle man hamna hos den ursprungliga importören och denna har lämnat det jordiska så övergår ansvaret till nästa i kjedjan. Det är ett ganska bra system för att skydda konsumenten.
  10. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Inte då! Ev har jag en kille som ska såga ner båten. Han har sågat sönder några oljetanker och tycker det verkar enkelt. Tigersåg och en massa blad eller vinkelslip med diamantklinga. Det ska bli bitar på ca 200x50cm.
  11. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Prata med återvinningscentralen, jag har gjort det och fått beskedet att är båten nedsågad i lagom stora plastbitar samt rensad på metall så tar de emot den, troligen mot en symbolisk summa. Hörde om en som skrotade en träbåt, virket kostade inget att bli av med men blykölen fick han en fet summa för på skroten.
  12. Troligen det bästa sättet, vad jag hört så blir det ganska billigt. Mesta jobbet är att sprätta bort den gamla rutan och det kan man gör själv. Prata med kapellmakaren!
  13. Amigo 27

    Om luften kan komma in mellan skiva och tak, ja. Men det kan bara handla om väldigt små mängder fuktig luft som kan komma in där. Men, det är nog bra att limma upp en isolering om man inte har det i däcket. Det försvårar inte monteringen av den skummade PVCn.
  14. Amigo 27

    Här tex: http://www.plexiglasbutiken.se/webshop/plastskivor/skummad-pvc
  15. Köpa båt UTAN CE-märkning

    1. Visst kan du försäkra båten, problemet är att försäkringsbolaget kan neka/minska ersättningen vid skada eftersom båten inte uppfyller "gällande regler och lagar". Prata med försäkringsbolaget eller bättre maila så får det på papper. Ett fall dök upp här på MG, en ej CE-märkt båt som brann, troligen pga en ej CE-märkt stömbrytare. Ingen ersättning. 2. Teoretiskt, ja. De som hyr ut båtplatserna brukar kräva att båten är försäkrad och det är den inte om den inte uppfyller försäkringsvilkoren. 3. Nej, det som kan hända är att myndigheterna vill se papper på att båten är CE-märkt. Kan man inte det så får båten inte användas. 4. Nej det är inte brottsligt för dig som privatperson, för näringsidkare är det olagligt att handla med ej CE-märkta båtar. Man kan inte friskriva sig från kravet på CE-märkning. Säljer du båten och den nya ägaren får krav på sig att ordna CE-märkning så behöver han bara kräva dig. Sen kan du försöka kräva tidigare ägare.
×