Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

bhemac

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    8 289
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    144

bhemac senast vann den dag 13 September

bhemac hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 066 Expert

3 följare

Om bhemac

  • Placering
    Silvermedlem
  1. Köpa båt UTAN CE-märkning

    "Båtar som är särskilt avsedda för att ha besättning och befordra passagerare kommersiellt" är undantagna från kraven om CE-märkning. "För dessa båtar gäller andra krav, bland annat individuell myndighetskontroll." Medför vissa kostnader. Vil man ha de absolut riktiga svaren ska man kontakta Transportstyrelsen
  2. Köpa båt UTAN CE-märkning

    Detta anges vid förtullningen. Den ska också mycket riktigt alltid in i skeppsregistret. Är det en båt som faller under reglerna för CE-märkning så får den inte användas privat. Samma gäller ju även tex båtar som tagits in för tävlingsbruk. Säljer man till en privatperson så måste båten CE-märkas. Sen kanske det är svårt för Transportstyrelsen att kontrollera efterlevnaden. Bekanta tog in en båt som gått som polisbåt i New York(!). De hade ett antal kontakter med både Transportstyrelsen och Tullverket för att allt skulle bli rätt.
  3. Den vattensamlare som sitter i många båtar är en ganska rudimentär konstruktion där det samlas flera flera liter vatten som spär ut glykolen vid återvinning. Det kanske finns men jag saknar en dränering. Då kan man tömma innan man kör in glykolen och sen kan man ta tillvara glykolen. Förr, ofta i snipor för fiske (som användes året runt) hade man ofta en ventil som, när den öppnades, släppte ut kylvattnet FÖRE det sprutades in i avgaskröken. Man öppnade den någon/några minuter innan motorn stoppades. Avgasrör blev ganska torrt. sen behövde man bara släppa ut vattnet vid pumpen så fanns det inget kvar som kunde frysa. Samma lösning fungerar bra när man vill återvinna glykolen, i synnerhet om man kombinerar med en trevägsventil på intaget. Men, vattensamlare bör nog dräneras! Vetus har ganska bra prylar för avgassystemet. På sikt vill jag byta ut, ialla fall, vattensamlaren. Som har dränering! Vetus vattensamlare (finns flera olika typer)
  4. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Lite delar i inredning, hål för luckor mm har jag sågat upp. Det gick enkelt och tigersågen var betydligt bättre än bättre än en sticksåg. Väldigt bra gick det med vinkelslip/diamantskiva men den är tyngre att jobba med och skapar mera damm. Det kommer att behöva skrotas en massa båtar framöver, här tror jag det finns en utmärkt möjlighet att tjäna pengar för den som vill.
  5. Regler för lanternor

    Inte sist jag kollade men de har ett certifikat som gör dem lagliga på en svensk båt. Fungerar fö bra och kostar typ hälften av vad andra godkäda gör. Ja, bara certifierade lanternor får användas. De gamla har troligen certifikat, mina gamla från 70-talet hade det.
  6. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Helt riktigt. Men det kan vara lockande för vissa. -- Gräva ner den i trädgården kan ju vara kul. Min hustru gillade dock inte den tanken. Ibland passerar jag ett ställe på landet där man har en stor damm. Jag tycker det skulle passa med en segelbåt där ute i skogen!
  7. Regler för lanternor

    Texten fick jag från Transportstyrelsen. Vid gång i mörker ska båten ha godkända lanternor dvs de ska ett certifikat från Sjöfartsverket, med all sannolikhet hade lanternan i sjöboden det. Nu ska de gamla certifikaten ersättas med MED/Wheelmark (ratt, inte ankare som jag skrev). I dagsläget är det dock få som har detta, i Sverige är det bla Hella och Lopolight. Biltema har sitt certifikat. De flesta övriga lanternor är inte godkända och absolut inte vanliga lanternor där man inte använder föreskriven glödlampa utan kör LED. Det kanske inte har så stor betydelse, KBV åker inte omkring och bötfäller de som har ej godkända lanternor (men de kan göra det). Problemet uppstår vid tex kollision, då kan följden bli att jag måste bevisa att min, ej godkända lanterna, syns lika bra som en godkänd. Sådant kan Statens Provningsanstalt hjälpa till med men det kostar!
  8. Varmvatten

    Den är inte stor, plattvärmeväxlaren på 44kW.
  9. Köpa båt UTAN CE-märkning

    I de flesta länder stoppar tullen icke CE-märkta båtar, dock inte i Sverige. Moms kräver de direkt. Men visst får man he båten men inte använda den. Hade man haft koll på läget så hade man sett till att klassa den som "yrkesfartyg" vilket ju var tanken att den skulle vara. Fast då kan den inte säljas till en privatperson. Men har man inte koll på att en så stor båt ska skrivas in i skeppsregistret så har man inte mycket koll.
  10. Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

    Samt en bra försäkring. Men, nej tack, dels pga miljöskäl, dels pga försäkringsbedrägerit, de är griniga, försäkringsbolgen, kommer de på en med att fuska så är man rökt när det gäller försäkringar. Utan försäkringsersättning förlorar man ju pengar som man hade fått om man sålt delar.
  11. Regler för lanternor

    Internationella sjövägsreglerna, ja. Men du har inte med Sjötrafikkungörelsen som bla handlar om undantagen på inre vatte. CE-märkningen är ersatt med "ankarsymbol". Kravet är att lanternorna ska vara godkända av sjöfartsverket. För det absolut korrekta svaret, ställ frågan till Transportstyrelsen, Fartygstekniska enheten. Detta svar fick jag men det är ett tag sedan så en uppdatering kan vara på plats. "Alla lanternor ska ha ett certifikat som visar att de är godkända och uppfyller kraven enligt de Internationella sjövägsreglerna bilaga 1 vilket i Sverige motsvarar Sjöfartsverkets föreskrifter SJÖFS 1989:15, Bilaga 1 (fr.o.m. 1 juli 2009 är det Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2009:44 i detta fall som gäller)"
  12. 110 volt

    Självklart är CE delvis ett handelshinder, det kan ju kännas bra att båtarna byggs tex i Sverige med svensk arbetskraft med justa villkor och bra arbetsmiljö. Men den största anledningen med CE var att få harmoniserande regler för hela EU området och med hänsyn till de förhållanden vi har här, tex 230V. Flera amerikanska tillverkare CE-märker sin båtar, dels för att kunna exportera till EU men CE-märkningen fungerar också som kvalitetsgaranti.
  13. Regler för lanternor

    Nej, den är ersatt. Nu måste man köpa eller sno av någon som gått Kustskepparen nyligen... https://www.adlibris.com/se/bok/sjotrafikforeskrifter-mm-2016-internationella-sjovagsreglerna-sjotrafikforordningen-foreskrifter-om-sjovagsregler-och-sjotrafik-mm-med-kommentarer-av--9789172236356
  14. Regler för lanternor

    Så här står det i kapitel A, Regel 1 i Internationella sjövägsreglerna: Vissa inom Sveriges sjöterritorium tillämpliga undantag från och tillägg till de internationella sjövägsreglerna finns i sjötrafikkungörelsen (SjöTK). Särskilda bestämmelser för trafiken i hamnar och kanaler meddelas dessutom i hamn- och kanalföreskrifter. – Inre vatten definieras i Lag om Sveriges sjöterritorium. Se kommentar under 1 kap. 2§ SjöTF. Gränserna för svenskt inre vat- ten och Sveriges sjöterritorium finns utlagda i svenska kust- och skärgårdskort. En bra källa är Sjötrafikföreskrifter m.m. Ges ut av Jure förlag.
  15. Köpa båt UTAN CE-märkning

    Exakt. Ej CE-märkta båtar som importerats efter 1998 får inte användas. Undantagen är båtar för experiment, tävling eller skrotning men de får bara säljas till samma verksamhet. -- Svenska Sjö: Försäkringen gäller inte: Skada pga. att båten eller utrustning till den inte är CE märkt eller inte uppfyller krav enligt gällande CE certiering.
×