Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

nafen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    129
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nafen

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu vid inlämnandet för motorservice, hittades felet till varför bränslemätaren inte fungerat. Tydligen så var det en jordkabel som var av... Nu väntar inkoppling av en sep. tilt och en sep. bränsletanksmätare, så jag slipper bläddra fram detta i displayerna på tach- och spedometer. Förhoppningsvis kommer allt att fungera när det blir dags för sjösättning om ca. 6 månader...
  2. Swedol, Hydroscand samt Dunlop Hiflex är alla exempel på firmor som kan pressa sådana här slangar. Har själv arbetat på en av dem i 12 år med detta... Dock så kan det, som någon tidigare skrev, fungera minst lika bra med en slangklämma. (Så länge det inte handlar om hydraulslang förstås). Fördelen med en slangklämma är att man själv som lekman fixar med det, samt att man minimerar risken för att pressa en hylsa för hårt, vilket en ovan slangmontör ofta gör. Pressas hylsan för hårt, så kläms slangen sönder mellan koppling och hylsa. En pressad slang ser å andra sidan trevligare ut...
  3. Här kommer annars förslag på en hel del fiffiga förvaringstips :
  4. Det är väl bara att lyfta av motorkåpan, så hittar du en anslutning i änden av en slang, där du kan koppla på din trädgårsslang? Har för mig att det är 3/4 inv. gänga på kopplingen.
  5. Jag såg den där videon också, men den motorn är en äldre modell. På den nyare versionen ska man kunna ansluta slangen på undre kåpan baktill på motorn. Problemet är att jag ej kan läsa mig till hur anslutningen ser ut.
  6. Har en ny motor på båten, en Mercury F115. I instruktionsboken står att man kan ansluta en trädgårdsslang baktill på motorn för att slippa behöva använda spolmuff. Däremot står det inget om hur anslutningen är utformad. Är det någon som har koll på hur anslutningen ser ut (inv./utv gänga, storlek mm.)? Jag har inte motorn nära hemmet, och har glömt att titta på detta.
  7. Jag får försöka kolla eldragningen, men enl. teknikern som jag pratade med på firman, så hade han dragit en ny kabel mellan tankgivaren och motorn, så det borde ju vara rätt gjort. Det jag kan göra är ju att kolla upp så att kabeln verkar sitta fast ordentligt i bägge ändar, annars vet jag inte riktigt vad jag ska kolla...
  8. Har precis bytt till en Mercury F115 EFI på min RYDS 568 och har nu problem med att få fram bränslemängden i tanken genom de nya Smartcraftinstrumenten .Tycker mig ha följt instruktionsboken punkt för punkt, när jag kalibrerar inställningarna(angett tankvolym mm.) men får ingen minskning av mängden bränsle i displayen när jag kör. Däremot får jag info om hur mycket bränsle som motorn har gjort av med, så flödesmätningen verkar ju fungera Bränsletanksmätaren i tanken är originalmonterad från RYDS (Vet ej modell), och ska enl. serviceteknikern fungera utmärkt ihop med Smartcraftinstrument. Finns det någon som har tips på vad som kan vara galet? Båtfirman som installerade instrumenten vet ej vad som kan vara felet, och jag har för närvarande ingen möjlighet att få in båten på verkstaden igen.
  9. Tack. Trots att det knappast var nån munter läsning när det gäller Mercury f115
  10. Ok. Tack för svaren. Har lite svårt att hitta varken test av motorn, eller info ang. när olika uppgraderingar gjorts, på nätet. Såg att Mercurys 150 hk fyrtakt kom med ny modell i år, och blev förstås nyfiken på ifall det var en ny modell på gång av 115 hk.
  11. Ingen som har koll på när nuvarande version av denna motor kom? Vad jag förstått så kom f100 i ny version förra året, men jag hittar ingen info ang. F115.
  12. Är på gång att skaffa ny Mercury f115 EFI, men har svårt att hitta info ang. när denna version (2012) kom ut . (Har just denna version funnits ett antal år. Är det så att en ny modell är på gång mm. ?)Vill ju förstås inte ha en äldre konstruktion, ifall det t.ex. skulle vara så att det kommer en ny version nästa år... Hittar ingen bra sida med info om när olika versioner med uppgraderingar kommit ut på marknaden. Ingår det smartcraftinstrument som standard (och i så fall vilken modell? Verkar finnas flera olika varianter.
  13. Har tidigare haft en Garmin 420S som fungerat klockrent. Nu har jag bytt till en Garmin 526S, (bara bytt mont.bygel, men behållt gamla givaren samt strömförsörjningskabeln). Problemet som nu uppstått är att varje gång jag stannar i en vik (för att fiska) och stänger av motorn, så startar den nya Garmin 526S om varje gång jag vrider på nyckeln och startar motorn igen. Den tidigare Garmin 420S startade inte om, utan höll sig igång hela tiden. Väldigt irriterande, då jag kanske gör 30 stopp på en normal fisketur, och det tar ca en minut innan Garmin 526S är igång efter att ha startat om. Dessutom hamnar jag i startläge igen, där jag måste godkänna villkor, samt göra de kart /ekolodsinställningar jag vill ha igen. Vad kan detta bero på? Batteriet är fulladdat, och den tidigare 420S hade ju inte detta problemet. Är den nya 526S känsligare för spänningsfall, och kräver ett sep. batteri för att den inte klarar att hålla spänningen uppe när startmotorn (på min optimax 90) drar igång? Jag vet inte hur jag ska komma vidare med detta. Garmins representant på mässan Allt för sjön trodde att en uppdatering av mjukvaran skulle göra susen, men det funkade alltså inte. Finns det någon som har något tips till mig?
  14. Jag antar att det är samma uppdatering av motorn som jag gjorde på min databox i min 75hk optimax till min RYDS 568 för några år sedan. Du får (efter mina egna beräkningar) då ut ca 100 hk. Jag behöll min original 19-tums propeller, som efter denna uppgradering varvade optimalt (ca 5700 rpm) Innan uppgraderingen så varavade motorn endast ca. 5200 rpm. Accelerationen blev betydligt bättre, samt toppfarten ökade några knop.
×
×
  • Skapa nytt...