Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

jajo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    259
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

29 Expert

Om jajo

  • Placering
    Kommendörkapten
  1. Få bort ingrodd smuts på skrovet

    Oxalsyra blandat med Yes funkar också bra alternativt citronsyra med yes
  2. Epoxy eller "bara" botenmåla

    Peter har helt rätt, jag läste inte ordentlig. Jag fick för mig att din botten var helt obehandlad.
  3. Epoxy eller "bara" botenmåla

    Du borde ha en smutslinje efter vattenytan att gå efter om du inte hunnit tvätta bort den förstås När det gäller slipningen så borde det räcka med att bara rugga upp ytan innan du målar med epoxin, epoxy har god vidhäftningsförmåga men som alltid så är det viktigt att slipdamm och andra föroreningar är borta
  4. Epoxy eller "bara" botenmåla

    Jag skulle gå "all in" och lägga epoxy direkt på botten efter lite ruggning av ytan sedan bottenfärg som avslut. Det är epoxyn som är tätskiktet, varken grund - eller bottenfärg fungerar som tätskikt.
  5. Solpanelprojekt

    Såg att det kommit en variant av BM som kommunicerar via Blåtand till telefonen, någon som provat. Jag har tittat på en BM men är lite fundersam kring placering av instrumentet och telefonen är ju alltid med.
  6. Solpanelprojekt

    Egentligen så skulle man få ut mer information genom att bara ha en BM och skippa MT. Jag tyckte att det verkade bra att få status på laddning från solcell och se status på batterierna på MT:n samtidigt som det var en enkel installation.
  7. Solpanelprojekt

    Jag har inte märkt att tracern skulle störa blåtanden heller, jag har ändå haft högtalaren i närheten av tracern. Min MT5 är kopplad till förbrukarbatterierna, via regulatorn då, jag har två st 180 Ah batterier som är parallell kopplade och plus går till det ena batteriet och minus går till det andra batteriet. Jag fick att statusen på batterierna skulle ligga på 60% enligt MT 5:an och batterierna är i stort sett fulladdat, vad kan det vara som spökar
  8. Solpanelprojekt

    Jag lyssnar inte speciellt mycket på radio när jag är ute, det är mest Spotify och blåtandshögtalare när jag lyssnar på något. När jag har använt radion har jag inte märkt något men som sagt jag har inte använt den speciellt mycket. Jag ska tänka på det och se om jag har samma problem med störningar från tracern.
  9. Solpanelprojekt

    Georg_Ohm jag har precis monterat en MT-5 till min regulator och blir lite fundersam på visningen av statusen på batteriladdningen, jag har ingen BM mätare, det är bara en MT-5 som är monterad. Jag hade köpt en MT 50 men jag fick inte liv i den så den har blivit liggande men när jag tänkte att nu jäklar så ska jag reda ut varför den inte fungerade så var det en som sa åt mig att 50:an inte fungerade med min regulator - jag skulle ha 5:an. Men åter till frågan visningen av statusen på batterierna. Du nämner att BM instrumentet visar 104% och MT-5 visar mycket mindre, är det fortfarande så och i så fall vad kan det bero på, är det något annat som visas
  10. Flipper 909/999

    Jag har bytt turbo på min kad 300 för den betedde sig lite åt det hållet som du beskrev, fast inte lika mycket. När kompressorn klev ur vid 2600 rpm så "tvekade" motorn någon sekund och varvtalet sjönk och kompressorn gick in. Jag bytte turbon och detta beteende försvann helt, turbon var sliten och byggde inte upp tillräckligt med tryck för att ta över från kompressorn när den klev ur. Det som du beskriver tycker jag att det låter som att "din" turbo är mer sliten än vad den var på min. Jag tror att det är dags för ett turbo byte....
  11. Flipper 909/999

    På min Kad motor går kompressorn in vid 1400 och ur vid 2600 rpm. Jag ligger antingen på 1350 rpm eller så ligger jag över 3000 rpm. Varvtalen emellan dessa undviker jag för att det då som det går som mest oekonomiskt, det är där min båt har planingströskeln. Ibland är det ju så att det inte går att undvika p.g.a. sjögång men då håller jag mig över 2600 rpm.
  12. Byta av turbo Kad 42

    Svårt att svara på när det gäller din båt, det beror på hur motorerna är monterade i förhållande till vattenytan. Du får försöka göra en bedömning men är du osäker så är det bäst att avvakta tills du tar upp båten
  13. Multimarine teakcleaner / olja??

    De har tvättat med såpa och det har blivit bättre men inte bra, tror att de använt gulsåpa. Brun såpa ska vara bra att tvätta teak med men jag vet inte om det hjälper dig att slippa ifrån den kladdande nåten.
  14. Epoxibehandling, vad valde ni?

    Jag har använt International och Lefants epoxy primers vid flera tillfällen på olika åtar och jag har varit nöjd med dessa. Jag har lagt fem - sex lager, det finns två färger så det blir tydligt vad som är målat, det är samma effekt som Peter får när han blandar i en färg. Jag har passat på att köpa i samband med mässorna och fått mässrabatten.
  15. Multimarine teakcleaner / olja??

    Jag har använt både Snappys sealer och GT sealer och ingen av dessa har kladdat, jag tycket dock att GT håller mycket bättre. En bekant oljade det nåtade teakdäcket inne i deras sittbrunn och det kladdade precis som du beskriver. De gjorde inget åt det så det kladdade resten av säsongen och det blev svarta märken på däcket från nåten, de var ganska irriterade på detta.
×