Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

gusten1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    281
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av gusten1

  1. Hej Jag tror heller inte att det är värt pengarna att byta generator. Har du inte en väldigt stor batteribank så kommer generatorn sällan att lämna mer än 50 A. Däremot att byta till en "smartare" reglering kan ju vara en idé. Titta på Sterlings olika varianter tex.
  2. Shunten klarar utan problem mer än 100 A, men mätvärdena blir kanske inte korrekta om strömmen blir så hög. Nu tror jag inte att detta kommer att inträffa mycket sällan, kanske aldrig, beroende på hur mycket du laddar ur din bank.
  3. Om du belastar batterierna med några ampere så tror jag att Nasan vaknar till liv.
  4. Jag har en BM-1 som klarar min startström utan problem. (Yamnar 75 hk) Mätningen kanske inte blir så exakt men shunten klarar strömmen utan problem.
  5. Det krävs nog att båten i sig är kursstabil. Har man sådan båt (läs långkölad) och trimmar seglen så kan man segla långt med bara med surrat roder. Så gjorde man alltid förr, behovet av vindroder/autopilot kom med fenkölarna. Gummiband fungerar inte på länga vägar lika bra som ett pendelservo. Även på en långkölad båt behövs ett vindroder om man ska kunna låta båten styra sig själv under varierande förhållanden. Med gummiband kan man nog få båten att hålla kursen bra under stabila förhållanden men det behövs inte mycket för att balansen ska rubbas. Detta klarar ett vindroder mycket bättre. Det är nästan som att jämföra ett hackbräde med en autopilot. Jag tror att de flesta som pratar om vindroder har liten egen erfarenhet av att använda dessa, och vet följaktligen inte hur bra det fungerar.
  6. Att relativ vind ökar är bara bra för kurshållning med vindroder. Däremot på undanvind är det en nackdel, men jag har aldrig upplevt att man behöver minska segelytan förutom för att trimma balansen.
  7. Svag vind och läns är den sämsta kombinationen för vindroder men med en bra installation, liten friktion, går även det.
  8. Är det frågan om veckolånga överseglingar så är det i mina ögon vindroder som gäller. Naturligtvis är det bästa att ha både autopilot och vindroder. De flesta som har åsikter om vindroder verkar ha liten erfarenhet av att använda dylika. På min båt sitter en Aries som är mellan 30 och 40 år gammalt. Visserligen skulle det behöva bytas en del lager nu men det fungerar fortfarande utmärkt. Jag har även haft ett Monitor som fungerade minst lika bra. Monitor var enklare att koppla in så det användes även inomskärs. Det är en speciell känsla att se ett vindroder jobba utan att det surrar och drar ström.
  9. Vad har du för belägg att wire har en livslängd på 15 år? Enligt Selden så är det seglade tid som räknas och inte ålder. Min rigg är 40 år och visar inga tecken på att vara i dåligt skick även om detta är svårt att se.
  10. Det där är en del att undervisningsmaterial och ganska summariskt. Material som ofta behöver kompletteras med annan information för att bli tydlig. Parallelkopplar man tex 2 st 100Ah blir den totala kapaciteten inte 200Ah men kanske 196Ah dvs obetydligt mindre. Självurladdningen kan väne den försämras med någon/några procent. Men det här är mera ett akademiskt problem. Det finns väl knappt en båt som inte har parallellkopplade batterier? Att dubbla kapaciteten gör att man drar ur mindre ur batterierna vilket ger en avsevärt längre livslängd, mellan 50-100%. Dessutom kan batteribanken ta emot dubbelt så mycket laddning vilket gör att laddningstiden nästan halveras. Har man flera batterier så är det ren idioti att inte använda dem! "Att dubbla kapaciteten gör att man drar ur mindre ur batterierna vilket ger en avsevärt längre livslängd, mellan 50-100%. Dessutom kan batteribanken ta emot dubbelt så mycket laddning vilket gör att laddningstiden nästan halveras." Se där ja, så lät det inte när vi diskuterade separat startbatteri eller inte.
  11. Jag har 16,2 m höjd och går under.
  12. http://baatplassen.no/i/topic/116585-urinstein-i-slanger-en-unders%C3%B8kelse/page-1
  13. Gjorde en sån resa i somras men gick till Hebriderna och Orkney innan hemfärd. Tyckte inte att det var ett alternativ att gå kanalen två vägar. Vad gäller tidvatten så fungerade Garminplottern alldeles utmärkt. Vi använde bara tabeller för att kolla om plotterns uppgifter stämde. Pilots med info om lämpliga tider för passage av trängre sund eller andra platser med stark ström är bra att ha. Prata med lokala fiskare, de har ofta bra råd att ge. Enda stället vi låg till kaj som inte hade flytbryggor var McDuff, så ur den aspekten var tidvattnet inget stort bekymmer.
  14. Vindgeneratorns tre kablar kunde jag sätta hur som helst på den regulatorn jag köpte till, det viktiga va plus o minus kablarna satt rätt på regulatorn. Kan det vara en trefas växelspänningsutgång på vindgeneratorn? Vad är det för regulator du pratar om? Kan denna vara en extern likriktare/regulator?
  15. Crown anger att antal cykler ett av deras batteri tål är 750 vid 40% urladdning och 1500 vid 20%. Om man antar att 30% ligger någonstans mitt emellan så ökas livslängden med ca 50%. En startmotor som går 10 sek drar mindre än en halv Ah så det är en försumbar förbrukning vilket gör att startbatterier har en lång livslängd. Att laddningen är OK är såklart en förutsättning oavsett antalet bankar.
  16. Om man tex har en förbrukningsbank med tre batterier på vardera 75 Ah får man en total kapacitet på 225 Ah. Laddar man ur dessa med 90 Ah till 135 Ah, blir detta en urladdning med 40% till 60% laddning kvar. Samma urladdningsgrad på 4 x75 Ah (300 Ah tot) ger en möjlig användbar urladdning på 120 Ah. En ökning med 30 Ah, eller 33% till samma urladdningsgrad. Alternativt, om man tar lika många Ah ur de båda bankarna så urladdas den större bara med 30%. Detta betyder att man får en bättre livslängd. Att starten skulle försämra livslängden nämnvärt är inte troligt, en startmotor använder inte många Ah. Just för att man inte laddar ur ett startbatteri något nämnvärt håller det separata startbatteriet länge.
  17. Det var inte bra. Undrar om 15 amp modellen gör det med? Väsnas den mindre när det börjar bli fulladdat? Nej jag vill minnas att den slutade när strömmen gick under ett par ampere, men med lite förbrukning på så går fläkten konstant. Min Ctek fungerar på samma sätt men mycket tystare.
  18. Det som är relevant är att även de bästa och dyraste apparater blir tekniskt omsprungna med tiden av billigare apparater, därför finns det sällan någon anledning att lägga ner mer pengar på dyra apparater. I andra sammanhang, där det inte finns samma snabba utveckling kan det vara en helt annan sak. Vill man inte att minus på spänningen ska kopplas ut på antennjord så behövs bara en kondensator för några kronor. alternativt ett par plastbrickor i antennfäste. VHF är en av få apparater som ska uppfylla vissa krav för att bli godkända vilket innebär att det inte finns några apparater som är dåliga. Dåligt fungerande VHF:er beror till 99% på dåliga antennkontakter eller dålig montering av dessa. Jo man kan isolera antennen men då försämras jordplanet markant. Ett bättre alternativ är att mata VHF:en med en galvaniskt isolerad DComvandlare.
  19. Att Sailor är ett kvalitetsmärke är utan tvekan sant. Det är ett mycket vanligt märke bland yrkesfolk. Tex så har dessa apparater inte direkt koppling mellan minus och antennfäste vilket innebär att man slipper jordfel. Kanske inte så viktigt om man har en plastbåt men i alla fall ingen fördel. Har man en båt i metall så blir ju detta intressant. Om man sen behöver eller vill betala för denna höga kvalitet är ju en annan fråga. Att jämföra en gammal Sailor med en nyare "billig" vad gäller strömförbrukning och funktioner tycker jag inte är relevant.
  20. Har du inte funderat på epoxyfärg som grund och polyuretan som täckfärg ovan vattenlinjen? Det håller mycket bättre än enkomp.
  21. En tändsticka är vad som behövs för att tända den. Sen tar det lite längre tid att få upp temperaturen jämfört med en luftvärmare. Risken är att du får för stor effekt om du bara ska ha den på sommaren. Jag har en likadan och det behöver vara ganska kallt för att kunna ha igång den även på lägsta effekten. just nu är det 7 grader och då värmer min kamin upp båten lagom på nästan lägsta effekten. 40 fot isolerad båt. Vad har du för typ av båt? Jag har en 40 fot motorseglare i stål med 20-25 m2 boyta och över 2m i takhöjd på de flesta ställena. Dessutom är det mycket och stora fönster med enkelglas. Det kanske blir för varmt ändå så det är bättre att satsa på en luftvärmare? Jag har en äldre stålbåt i stål. Själv skulle jag inte vilja vara utan min reflex.3 watt drar cirkulationspumpen och tyst är det. Vattenburet ger i mitt tycke en behagligare jämnare värme. Minsta effekt på kaminen är väl runt 1 kW eller så. Webasto uppger som minsta effekt 0,9 kW på sin 2kW modell och min 1,5 på de större luftvärmarna så skillnade i det avseendet är ju inte stor. Gissar att termostaten stoppar dessa helt om minimieffekten blir för stor för att sen starta om. Det gör ju inte reflexen automatiskt.
  22. En tändsticka är vad som behövs för att tända den. Sen tar det lite längre tid att få upp temperaturen jämfört med en luftvärmare. Risken är att du får för stor effekt om du bara ska ha den på sommaren. Jag har en likadan och det behöver vara ganska kallt för att kunna ha igång den även på lägsta effekten. just nu är det 7 grader och då värmer min kamin upp båten lagom på nästan lägsta effekten. 40 fot isolerad båt.
  23. Hur mycket är "mycket ström"? Jag har inga exakta siffror men den lilla erfarenhet jag har av segling med autopilot är att den jobbar nästan konstant om det går lite sjö. Har i och för sig bara seglat i Nordjön med den sjö det innebär, kanske blir det annorlunda på större hav med längre dyning. Storleksordning 5 A kanske?
×
×
  • Skapa nytt...