Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

PCP-Roger

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    740
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Trovärdig

Om PCP-Roger

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. När du ändå har "spenderbyxorna" på så kan jag varmt rekomendera ett framåtseende ekolod- kanon om man ska puttra in i en okänd naturhamn. Har själv ett Echopilot Platinum, har färgskärm som gör att man kan se om det är sten eller lera på botten- olika färger på olika bottentyper-. Finns även en "Blackbox" som gör att du kan koppla den till andra plotters eller PC. Kostade ca 25.000 när jag skaffade den vet inte priset i dag. //Roger
  2. Ett alternativ är ju att göra en ny tank som då kan bli 20 l större- man kan inte få för stor toatank- //Roger
  3. "Du verkar inte ha nått mogen ålder ännu, men googla på "klick"" En får tacke för komplimangen- men fyller 62 nu i dec. så "mogen" kan jag nog kallas
  4. Nu vet jag inte vad du menar med "frugans klick" men jag brukar använda matolja - i detta fallet rapsolja- //Roger
  5. Behöver svetsa på lite gods på anslutningen för avgasbälgen på mitt 290 DP A1. Någon som vet vad för lod som ska användas? //Roger
  6. En erfarenhet från Biltema- men inte just av deras impeller- Köpte en drevbälg i våras för att byta då den gamla (VP-original) suttit där ett par tre år. Efter att tagit bort den gamla och skulle sätta dit den "nya" letade jag efter den markering som anger vad som ska sitta uppåt- fanns ingen, vilket fick mig att börja undersöka bälgen för att om möjligt genom att jämföra med den gamla få reda på hur den skulle sitta. Upptäckte då att stålspiralen i den nya inta alls satt som i den gamla och att den hade vassa snittytor. Kan tillägga att slang-klämmorna som följde med var av en så usel kvalite så hade jag inte upptäckt att bälgen var undermålig så hade jag ändå inte vågat montera bälgen med dessa. Då jag antar att anledningen till att bälgen ska monteras på ett visst sätt är att risken för att spiralen ska nöta hål på bälgen är stor om inte spiralen sitter rätt slutade det med att jag- efter att undersökt bälgen och inte funnit några som helst tecken på slitage eller sprickor- valde att använda bälgen ytterligare en säsong och lämnade tillbaka den nya till BT. -Deras återköps-policy kan man ju inte klaga på- //Roger //Roger
  7. "J4 proppar?? Antar du menar A4- skulle tro att du kan gå upp till A6 utan problem. Hade själv en Nimbus 800 med 41-motor, om jag minns rätt så hade jag A7 på den. //Roger
  8. Mycket märkligt- har också Net1 och jag har sällan under 15 Mbit med deras nya 4G modem. Dock viktigt att ha en extern antenn- har Net 1´s egen båtantenn. //Roger
  9. Starbatteriet ligger alltid inkopplat direkt på generatorn- enl. inkopplingsanvisningen för Dual från Cetec, //Roger
  10. Anledningen till att jag vill göra detta med en brytare som styr ett relä är att jag vill utnyttja Dual´s egenskap att inte överladda batterierna när dom inte är så urladdade och inte i tar emot högre laddström än vad Dual kan ge. Eftersom jag har en batteriövervakare så ser jag lätt när batterierna "behöver" mer än Dual kan ge och då slå till brytaren och låta generatorn ge allt tills laddströmmen sjunker under 20 A. kan tillägga att jag har solceller som går via Dual- och den verkar fungera alldeles utmärkt som regulator. //Roger
  11. När jag kopplar in landströmmen med kanske 30% använda av batteribankens 300 Ah så trycker min laddare ( Mastervolt 40 A ) i 40 A utan problem men det kanske har betydelse att jag har AGM-batterier som kan ta emot högre laddström än våta dito. //Roger Fast det var ju landströmsladdare också. Jag syftade på motorns generator. Innan jag monterade en Dual så gav motorns generator lätt 40-50 A till banken om den var urdragen ca 30-40%, det jag är ute efter är alltså att kunna få lite mer laddström under motorgång- när kylskåpet går så finns det bara ca 15-16 A kvar till laddningen av de 20 A som Dual ger. Min tanke var då att om jag med att slå till en brytare kunde få generatorn att ladda för fullt vid de tillfällen det behövs så slipper jag lägga 2000:- på en Smartpass som ju gör just detta. //Roger
  12. När jag kopplar in landströmmen med kanske 30% använda av batteribankens 300 Ah så trycker min laddare ( Mastervolt 40 A ) i 40 A utan problem men det kanske har betydelse att jag har AGM-batterier som kan ta emot högre laddström än våta dito. //Roger
  13. Kommer inte att bryta kretsen , bara bygla den genom att dra relät som ligger mellan anslutningarna på Dual så att generatorns laddning går direkt till förbr.banken- det jag egentligen undrar är om Dual kan ta skada av att göra på detta sätt. //Roger
  14. Lite Ot i tråden men frågar ändå- Har en Cetec Dual, om jag vid motorgång någon gång skulle vilja ha full laddström från generatorn utan att behöva köpa en Smartpass, kan jag då via ett relä bara bygla anslutningarna för generatorn och förbr.batterierna på dualen? Tänkte i så fall ha en brytare så att jag manuellt kan dra reläet när jag tycker det är nödvändigt med mer än de 20 A som Dualen ger. //Roger
×
×
  • Skapa nytt...