Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

surfjoan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om surfjoan

  • Placering
    Kadett
  1. Skroven på båtar verkar vara den del som håller allra längst, och jag tycker inte att moderna skrov verkar vara sämre byggda än äldre alternativ. Numera kanske man är lite mera exakt i den mängden väv och polyester som används än förr om åren då man kanske smackade på lite extra, men sämre tror jag inte att de är. Det som brukar göra båtar oattraktiva är snarare gammal design, sunkig inredning och en allmän känsla av gammalt och slitet. Teakdäck ser vi kanske olika på men jag är iaf inte sugen på garanterade framtida utlägg, om jag inte hinner sälja den först, på kanske från 100000 och uppåt för att rädda min båt.
  2. Jag och min familj (okej, mest jag då, men frugan gillar sjön och är gärna med och seglar. Barnen älskar sjölivet men tycker att det är jobbigt när det lutar) är lite sugna på att köpa en segelbåt i 33-35 fotsklassen. Vi är något under 40 år med barn 5 och 7 år gamla. Idag har vi ingen båt men vi får gratis låna pappas 30 fots 80-talare, en välskött och fin båt men egentligen något trång för oss samt bökig att segla med genua och minimalt storsegel. Det jag tänker mig i framtiden är att köpa en modern lättseglad fockbåt från denna sida av 2000-talet. Gärna att man samäger den med nån annan eller att man lägger den för uthyrning resten av tiden. Det känns så himla dumt att bara låta båten ligga vid bryggan hela sommaren utom kanske 3 veckor och några helger. När boendet har fått ta allt större plats i folks liv så finns det mindre tid och pengar att lägga på båtar, och att då äga en resurskrävande båt som innebär en konstant minuspost i resultaträkningen tror jag allt färre människor blir sugna på. Kan man dela på ansvaret och pengarna eller hyra ut och för de pengarna lägga på fullservicevarv så skulle många fler vilja ha båt tror jag. Jag har under vinter och vår kollat blocket flera gånger om dagen och kan konstatera att samma äldre båtar ofta återkommer gång på gång med allt lägre priser. Folk som har lite koll vet att gammal båt innebär garanterade problem inom kort. Kan vara motorer på dekis, taskigt dragna elsystem eller föråldrade segel och däcksutrustning. Och det värsta är nog teakdäcken. Jag skulle aldrig ens titta på en båt med teakdäck, det är att be om framtida problem. Synd tycker jag nu när klassisker som sweden yacht 340 och liknande, kvalitet ut i fingerspetsarna, äntligen kommit ner i acceptabla nivåer. Till och med båtar som jag tycker borde säljas snabbt ligger kvar länge. En hanse 320 från 08 som ägaren var tvungen att sänka till 500000 för att bli av med, 100000 lägre än de andra av samma modell, som ligger kvar ännu. Även många andra dyrare moderna båtar har fått sänkta priser när hösten närmar sig. ingen går säker och båt kan inte längre ses som en investering, numera är det konsumtion. Har även sett 3 prisbomber i sommar. En First 27.7 för 150´, en bavaria 35 holdiday för 170´ och en Oceanics 323 för 310´(minns inte exakt priset). Alla dessa försvann snabbt från blocket. Även bortskänkes tycker jag se öka, if-båtar och liknande från tidiga år skänks nu bort. Jag tror att snart så tvingas nog folk börja skrota de värsta liken då ingen vill ta över dom. Jag tror att framtidens båtägare kommer att prioritera enkla båtar, det ska vara enkelt att ge sig ut och segelbåtar ska vara enkla att segla och även enkela att sköta. Fullservice kommer att öka och även samägande, om det går att få till en smart organisation av detta.
  3. Inga fler som har erfarenhet av uthyrning? känns som att det är en hel del båtar som hyrs ut men ägarna kanske inte skriver här? Sen tror jag inte att uthyrning behöver betyda att man får båten kvaddad. Dock får man nog räkna med ett högre slitage och man får nog lov till att inte göra den så personlig. Enkelt och funktionellt blir ledorden
  4. Jag är en gammal seglare som efter några år med lånad båt funderar på att köpa en begagnad segelbåt. Då jag samtidigt är ekonomiskt lagd så vill jag hyra ut båten när jag inte använder den och funderar nu på vad som är gångbart på hyresmarknaden nuförtiden? Vad är lättast att hyra ut, vad är det som efterfrågas? Jag gillar båtar som är enkla och snabba att segla men samtidigt rymliga. De båtar jag tittat på är First 31.7 och olika Bavarior i storlek 32-34 fot från 2000-2005. Jag vill helst inte ha någon båt med balsasandwish i skrovet då jag tror att det kommer ge problem på sikt. Är det någon som har erfarenheter av att hyra ut vore det kul att höra om era upplevelser!
  5. Jag lyfter mitt egna inlägg, är det någon som har nått att dela med sig av kring båten? båda positiva och negativa synpunkter är intresseanta. T.ex. har jag funderat på hur båten går med mercruiser 3.0l motorn, orkar den 6 personer i båten och vad drar den vid marchfart?
  6. Jag undrar om någon har erfarenheter att dela med sig av ifrån Finnmaster 6100 OC. Det jag främst undrar över är hur den fungerar för enstaka (1-2 nätter) övernattningar med 2 vuxna och 2 mindre barn (våra är 3 och 0 år gamla). Räcker stuvutrymmet för alla saker? hur fungerar toaletten, går det att ordna någon avskildhet så man inte sitter på muggen som i ett akvarium? Går den mjukt i vattnet? Sen så undrar jag om man kan vara ute två familjer (4 vuxna och 4 mindre barn) på dagturer, räcker sittplatserna till? planar båten ut ordentligt med 115 hk?. Hur långa är kojerna i båten, sover man bekvämt om man är lite över medellängd (185, 178cm) Idag har vi en liten styrpulpet men den rymmer inte så mycket plus att den går stötigt och inbjuder inte till några längre utflykter med hela familjen. Egentligen vill jag segla men det känns så stökigt med små barn och en fru som lätt blir sjösjuk, dessutom tar det ganska mycket tid i anspråk. Tänkte att Finnmastern skulle bli en bra kompromiss mellan styrpulpet och bobåt till en rimlig peng för dagsutflykter och enstaka övernattningar..
  7. Jag skulle kolla på en Askeladden 705 voyager om jag vore i er sits. På de bilder jag sett (har aldrig sett den i verkligheten) så ser den riktigt rymlig ut med 4 kojplatser i två dubbelsängar under däck. samt separat toalett med dörr. Rejält med yta uppe i båten med 2 avdelningar och flera soffor och bord samt kök under kapell. Den har även lucka i framrutan med trappa för enkel på och avstigning, dessutom verkar den kosta bra mycket under er budget. Dock är det en båt av dc typ med stort kapell.
  8. Katamaraner är inte alla likadana. Precis som med enskrovsbåtar finns det katamaraner med olika specialiteér. En del är crusingkattor med fasta kölar och så mkt lyx och inreding att dom inte blir speciellt snabba och kanske inte kryssar så bra heller. Men dom är nog fina som crusingplattform. Sen finns det andra så kallade open bridgedeck kattor med sticksvärd. Dessa är av en helt annan typ och kryssar oftast bättre (läs seglar snabbare mot vinden) än de flesta enskroven. Även om de går något lägre så tar man igen det rätt fort då de ofta loggar 1.5 - 2gånger normala enskrovshastigheten på kryssen. Man får se till vad det är man uppskattar till sjös, för min del är det seglingen som är det som lockar allra mest. Sen jag köpte min trimmis har kärleken till seglingen blivit så mycket starkare. För ett pris av en hottad express seglar jag om varenda enskrovare under 40 fot på kryssen, och under 50 fot på länsen och har skitskoj hela tiden, oavsett om det blåser 1 eller 10 m/s
  9. Kollade ni på flera båtar?, och hur var skicket på de ni kikade på??
  10. Hett ämmne det där. Svaret måste väl vara att man får använda båten som man vill utan att bli ifrågasatt. Jag kan tänka mig flera anledningar till att folk inte seglar när de skullle kunna. T.ex. de vill inte komma i hamn för sent och båten går fortare på motor, Man orkar inte utan vill ha de enkelt, man gör något i båten som kräver att man inte lutar, mm.. Förr i världen var det lyx med motor. Minns när min pappa och mamma köpte segelbåt av en äldre herre. När pappa undrade om 7 hk räckte till en 3.5 ton tung båt fick han svaret men det är ju en segelbåt!. Nuförtiden går båtarna ibland snabbare på motor än för segel, 7 knops marchfart på en båt i 40 fotsklassen är ingen ovanlighet. Segelbåtsåkandet har ändrat karaktär, men lägger upp rutter i förhand istället för att lugnt segla i vindens tempo. Dessutom köper folk större och fläskigare båtar vilka naturligtvis blir jobbigare att hantera under segel. Jag tror att vi kommer få se mer och mer segelbåtar för motor i framtiden. //Seglare..
  11. vart hittar man gästhamnsguiden nånstans.. jag har sökt och sökt men ingen lycka
  12. finns hur många sidor som helst på nätet om flerskrov. Börja på www.multihulls.org och sök dig utåt. Genererllt så kan man säga att hur mindre flerskrov desto lättare välter den. kolla denna http://www.hobiecat.com/experience/learn.html kanske kan va nått. flerskrov = kul
  13. hmmm nej men maringuiden gillar inte Safari. det jag ville säga är: vi har hyrt en stor 40 fots bavaria som vi ska hämta på orust och segla en vecka med runt gbg och norröver under vecka 30. läste i en tråd att hamnarna börjar fyllas redan klockan 13. kan det verkligen vara möjligt??. Om man kommer vid 16, är man rökt då? (menar främst gästhamnar)
×
×
  • Skapa nytt...