Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Musik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    190
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Musik

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Min oro inför båtlyft har under 8 år succesivt minskat för varje år. Nu i höst hade jag bara en liten klump i magen. Efter att sett klippet är jag tillbaka på ruta ett!!! SKIT!!!
  2. Tjena Adam! Jag kommer. Är där 13:00. Meddela om du ändrar tiden. Göran
  3. Hejsan! Göran med fru här. Adam, fick du mitt e-mail? Jag skickade genom maringuiden här.
  4. Grattis! Skönt att höra att det gick bra till sist. Tack för senast förresten! Vi är nu helt sålda på idén att skaffa en HR 352:a. Göran (med fru) PS: Kan hjälpa till med att masta av om jag är ledig då du ska göra det. Alltid roligt att få hjälpa till + att jag lär mig lite om hur det är att masta av en 352:a. Våran lilla Winga 25 är en baggis att masta av.
  5. Jag har exakt en sådan stor fettpress i min båt. Jag använder: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Molybdendisulfidfett-MoS2-36412/ Fungerar utmärkt! Senast ändrad av Musik | 17 juni 2012 | 16:23 Senast ändrad av Musik | 18 juni 2012 | 06:20
  6. Hej Mina pistolhakar till focken ser för djä...a ut. Bände loss en för att polera för hand. Det tog nästan 1 timme. Finns det något knep att få bort det värsta utan att bända loss och handpolera med t.ex. häxans kopparputs? Tror ni ättika eller något annat kan fräta bort det värsta av ärgen? MVH Göran Senast ändrad av Musik | 24 oktober 2010 | 15:07
  7. Livet är underbart igen!! Dagen skulle ägnas åt att felsöka luftläckage någonstans från tank fram till matarpump. Bytte ut avlsuftningsslangen mot en 2 meter lång armerad plastslang, pluggade sen igen slangen som kopplas till matarpumpen. Nu kunde jag blåsa övertryck i tanken samtidigt som jag kunde röra mig fritt för att på nära håll studera alla kopplingar. Börajde vid tanken, allt var OK där. När jag synade förfiltret med vattenavskiljare hördes ett skumt ljud, luft samt ett bubblande ljud. Kände med fingret i skarven mellan CAV-filtret och filterhållaren...DIESEL. Ner med huvet för att se underifrån, vad ser jag...jo, att gummipackningen har krypit ut på ena sidan och där forsar det ut luft och diesel när jag blåser. Nu är nytt filter och nya packningar på plats monterade med YTTERSTA noggranhet för att säkerställa att alla packningar hamnar på plats. Körde motorn ca 1,5 timma utan att den stannade eller hackade. Ska fira med en stor whiskey till kvartsfinalen ikväll TACK alla ni som kommit med tips och råd. ösnkar er alla en fortsatt skön båtsommar!!!
  8. Har idag kört med slang från dunk direkt till matarpumpen. Den gick klockrent på olika varvtal i nästan 1,5 timme. Då stängde jag motorn. Jag drar slutsatsen att felet ligger före matarpumpen vilket känns bra. Ska felsöka den biten i morgon. Passar på att byta CAV-filtret samtidigt.
  9. Har ett förfilter med vattenavskiljare, men jag har inte varit och petat i någonting innan problemen började uppstå. Åker till Hjertman och köper en bit bränsleslang som jag kan koppla mellan extra dunk och matarpump. Hoppas att motorn inte stannar när jag kopplar förbi allt innan matarpumpen. Gör den det är det kanske vitalare delar som inte fungerar (förutom läckage vid finfiltret)...eller.... Senast ändrad av Musik | 05 juli 2010 | 10:59
  10. HJÄLP....mitt liv är på väg att bli helt meningslöst!!! Varför stannar motorn? Igår startade jag motorn, lät den gå på tomgång (ca 1600 varv). Den stannade efter 10-15 min. Tog av bränsleslangen vid ingången till matarpumpen och blåste- Det bubblade i tanken nästan direkt. Slutsats: ingen diesel i ledningarna. VARFÖR? Luftade systemet ännu en gång. Motorn går igång direkt, går jämnt och fint. Stänger av motorn efter 10 min, luftar igen. Startar och låter den gå i 20 min. Stänger av och luftar ytterligare en gång. Startar och låter den gå medan jag packar ihop mina grejor. Vad händer - jo fanskapet dör efter ca 30 minuter Varför får den ingen diesel och vart kommer luften ifrån? Kan det bli så här om matarpumpen eller insprutningspumpen helt plötsligt blivit kassa? Är det OK att sätta en liten dunk med diesel i motorrummet och dra en slang till matarpumpen för att se om problemet ligger före matarpumpen? Om motorn stannar även då måste väl felet ligga någonstans från matarpump till spridare och det låter inte trevligt. Annat sätt att felsöka mottages tacksamt!!!!!!!
  11. Jag blåser i avluftningsslangen för att få diesel till förfiltret när jag luftar, så den är m.a.o. inte igentäppt. Senast ändrad av Musik | 03 juli 2010 | 11:24
  12. Nu har det hänt 3 gånger. Efter 3-4 timmar börjar motorn tappa varvtal, kommer tillbaka, på väg att stanna igen. Detta upprepas några gånger under 5-10 minuter för att sedan stanna helt. Det räcker med att lufta bränslesystemet för att få igång motorn igen. Tyvärr upprepas proceduren efter ca 25 Nm. Vad kan detta bero på? Tjuvtar den luft någonstans? Slempropp i bränslesystemet? Andra möjliga orsaker? Hur ska jag felsöka. MVH
  13. Vad läckert! Har suttit och glott i en kvart nu. Vi kan se 6 ungar som skriker efter mat. Nyss kom en av föräldrarna in och matade dem. Nu har hon (eller han) lagt sig ner för att värma sina småttingar. Senast ändrad av Musik | 25 maj 2010 | 17:51
  14. Jag tar bort hela impellerhuset när jag ska byta ena impelern som sitter långt ner i motorrummet med svåråtkommliga skruvar. Jag har bytt till Pin_Ving skruvar. Motorn är en Yanmar3HM35.
×
×
  • Skapa nytt...