Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

melle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    278
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om melle

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vi har nu befunnit oss i Mexico i en månad. Har mest skrapat och slipat bort alla gammal färg för att måla om båten. Båten är en 44ft trimaran som vi köpt i Mexico. Vi håller på med en total renovering både inne och ute. Det här projektet fokuserar på plast i havet. Vi besöker och dokumenterar platser som visar problematiken samt vi försöker hitta lösningar. Vår förhoppning är även att göra vår båt till en utsläppsfria båt. Följ oss gärna på vår Facebooksida Sailinglessplastic och via vår youtubekanal Sailing Less-plastic Mvh Andreas & Karin
  2. Jag vet flera båtar med liknande konstruktion och det är riktigt bra och starka båtar. Oftast starkare än vanliga plastbåtar. Har en vän i nya zeeland som har en liknande men ej DS. Han pratar alltid om hur stark den är och han seglar ifrån många!
  3. Jo, såpass smarta förstod jag på förhand att ni är, att ni enbart tar med personer i delägarskap som ni kan lite på. Det finns väl ingen som inte resonerar så kring sitt långseglarprojekt? Sen kan man alltid tro att man själv är bättre på att välja besättning än andra. OBS! Inget ont menat! OBS!! Man kan även vara bästa vänner som bestämmer sig för att långsegla tillsammans men att det skär sig ändå. Ett levande bevis är tjejerna på Cantare. De valde olika båtar för hemresan vars ena pappa kom och hjälpte till för att segla hem. Man kan alltså vara bästa vänner, nya vänner man tycker verkar jätteroliga och trevliga och smarta personer som verkar vara logiska....men det spelar ingen roll för du har inte umgåtts med personen i 24/7. Sen ska det sägas....delägare. Du och tjejen är ett par och ni kommer rösta med varandra oavsett. Om ni får in en tredje delägare med 1/3 delägarskap så är han/hon på förhand missgynnad i omröstning vilket inte är fair. Tar ni in två personer misstänker jag att ni inte vill mista ert majoritetsägande eller vetorätt och därför inte kan bestämma över ert eget äventyr. Vidare, när man är ett par vill man gärna ha tid tillsammans och på en sååå liten båt som en Vagabond är så lämnas inte mycket privatplats. Par har även en tendens att lättare kunna gnälla och småbråka. Det är inget kul att vara i närheten och lyssna på sådant som medpassagerare. Om ni istället ENBART kör paying crew lite då och då har ni den egentid ni behöver och tid för att småbråka och reda ut det ena och det andra innan nästa gäst anländer. Det blir roligare för alla. Jag pratar från egna erfarenheter. Så, om ni två vill ha den nästa tiden i ert liv tillsammans med massvis av fina minnen, lyssna på dem med erfarenhet. Praktiska hinder och svårigheter med fler ombord som även gäller vid paying crew. Ni har mindre vatten per person än om ni hade bara vart ni två. En watermaker kan lösa delar av det problemet för dryga 20-25 000 begagnad, men det kräver mkt ström och det finns det inte alltid överflod av i en lite båt. Ni måste proviantera mera mat/oftare. Bagatell? kanske, men det tar mer av er tid. Mindre plats i dingen, ni kan troligtvis inte plana med er dinge om ni skulle vilja (baserat på vilka dingemotorer båtar kring er storlek vanligtvis väljer). Mindre plats i sittbrunn för var och en. Fördelar? Absolut! Det finns fina fördelar som t.ex. färre timmar nattskift, mer hjälp vid revning och hissa segel, laga mat, diska, fler att snacka med osv. Vi kanske kan kännas lite tjatiga som bara pratar om varningar...men vi har sett så många levande bevis för det här. Glöm inte att det är ert äventyr! Och...Återigen, om det är en pengarfråga och ni inte vill jobba ett år längre eller undvika paying crew i för stod omfattning. Stanna upp en säsong i Nya Zeeland eller Australien där ni kan jobba på working holiday visum! Nu ska jag sluta tjata på er för nu tycker jag att jag har tagit upp det väsentliga Nej, jag är inte en gammal gubbe som har för mkt tid att sitta och klanka ner på andras idéer som jag själv önskade jag kunde genomföra, för jag har redan fått ge mig ut två gånger på äventyr Kika på en liten film från senaste trippen ---- Vart i Sverige befinner ni er? Fortissimo 33an Båten Anna har nu nya ägare som också kastar loss i sommar! Vet ej om båten har bytt namn (Göteborg).
  4. Vad roligt att ni ska ut på långsegling! Vagabond 31 är en fin båt! Dock ska jag höja ett varningens finger kring era tankar att ta in delägare.... Ni har säkert planerat och sparat länge för detta äventyr och ni har säkert många tankar kring vart ni vill segla och vad ni vill hitta på. Problemet om man tar in fler personer i ett projekt som detta är att man inte vet om man kommer trivas med personen. Har man tagit in fler delägare så förlorar man rätten att helt bestämma över sitt äventyr. Hur noga man än försöker hitta rätt personkemi så går det aldrig att förutsäga. Det är mer regel än undantag att människor i liknande fall inte går jämt med varandra. Jag vill inte dra upp allt för många exempel men ett öppet exempel är ju besättningen på Båten Anna. De initiala ägarna gjorde precis som ni, att leta upp två andra personer. Den ena hoppade av innan de ens hade kastat loss. Den andra hoppade av efter ca 1/3 av trippen. Jag kan tänka mig att man kan bli lite lätt tokig om man inte går jämt med varann och samtidigt är delägare allihop. Det krävs lite mer tålamod innan man då tar steget att tala om att splittra. Kör ni istället paying crew kan ni kasta av personen mer eller mindre omgående om ni känner att ni inte funkar tillsammans. Så, varför äventyra ert projekt? 1 Mitt förslag är: 1) Paying crew 2) Arbeta lite längre för att spara mer pengar om det är där skon klämmer. Jag har själv kört paying crew. Det är jättekul att träffa nytt folk, men man lever tätt inpå varann. Vi hade ett par veckor själva (jag å tjejen). Det hade vart skönt med lite mer tid för oss själva. Med det vill jag säga, basera inte hela ekonomin på att ni måste ha paying crew 100% av tiden för att det ska gå runt.
  5. Är kompisen den båtägaren till monsunen som nu är annonserad på blocket och belägen på Gran Canaria?
  6. Galet å galet... Till saken hör väl iofs även att alla modifikationer man vill göra kostar pengar och inte minst sagt tid. Allt från skruv, plywood m.m. En av de viktigaste sakerna på en långfärdsbåt är fräscha segel och rigg. Sedan behöver du EPIRB och VHF (ingen bör lämna utan dessa essentiella prylarna). Du bör ha ngn typ av självstyrning. Tiden det tar dig att göra alla modifikationer skulle du kunna lägga på att jobba ihop med pengar. Det är en god idé ha ha fräscha saker ombord för att till viss del slippa krångel och reparationer längs vägen
  7. Är det inte att krångla till det lite väl mycket med att bygga om? Finns det ingen annan båt som skulle passa dig? Ombyggnationer tar alltid väldigt mkt längre tid än man planerar för och så även kostnader. Finns många budgetbåtar som fixar långsegling som går att få för 30-60k. Albin Vega, Allegro 27, L28, Ohlson 8:8/29,
  8. Det som ofta är avgörande är hur ett lands valutastyrka ligger till vid tillfället. Jag har sålt två båtar i Australien. Ena gången med vinst, andra med förlust. Vid båda gångerna (2008 & 2013) lyckades valuta störtdyka inom loppet av ett par månader. För 10 år sedan kunde man nästan till 100% räkna med att göra vinst vid försäljning i Auastralien och Nya Zeeland. Dessvärre är det väldigt många som numera väljer att avsluta sina långseglingar iu dessa områden = utbud/efterfrågan. Därför går det inte att räkna med vinst, även om det helt klart fortfarande är möjligt. Just nu är fördelen att USD är stark. Det gör köpare med dollar köpstarkare. Så om du köper en båt i t.ex. Sverige för en billig peng kan du lyckas sälja den i USD med en vinst. Ska ju dock nämnas att i just USD är båtar rätt så billiga om man tar en snittkurs på vad USD har legat på de senaste 7-8 åren.
  9. Generellt sett brukar man kunna lite på folk utanför Sveriges gränser lika mycket som innanför. Ett tips är att få tag i en besiktningsman som andra fått positiv erfarenhet från. Kolla genom internationella forum som t.ex. cruisersforum.com samt ybw.com
  10. Var det möjligen S/Y Hunk? Hunk sålde i Tonga (2008) ...för att ta lite arbetslast från Simon så kan jag nämna att de seglade båten Warskavi (2012-2013)
  11. Viktigt eller viktigt med diesel.... Diesel är bra för att det 1) inte är exolosionsrisk, 2) Drar mindre bränsle, 3) Tillförlitligare Se till att ha fräsha segel innan du kastar loss. Det är bara bök omdina segel börjar trasa sönder och du måste laga stup-i-ett. Vindroder brukar dyka upp då och då på blocket. Det är bara att ha lite tålamod... Se till att ni har gasolkök, dvs inget spritkök. Svårt att finna kökssprit samt att det är bökigare. Angående priser på båtprylar så är Sverige bland de billigare länderna på din resa.
  12. En PLB har oftast 24h batteritid medan en EPIRB har 48h+
  13. Hoppas ni får en bekvämare seglats ner mot Panama!
  14. Det går att dryga ut vattnet genom att t.ex. ta en viss del havsvatten vid kokning av potatis och pasta t.ex.
×
×
  • Skapa nytt...