Gå till innehåll
måndag 23 oktober 2017

trewq

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 313
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

trewq senast vann den dag 24 September

trewq hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

175 Expert

Om trewq

  1. Som alltid med båtar - det kommer att krångla och bör därför hållas så enkelt som möjligt. Så här hade jag gjort: Ett T-rör på ledningen från tanken och en kran på ledningen därifrån till värmartanken. Ett T-rör på ledningen till värmaren (Antar att edningen kommer ut i botten av värmartanken) och en genomskinlig plastslang därifrån uppåt så har man en bränslemätare och kan se när det börjar fyllas/tömmas. Klart.
  2. Du behöver en ventil som stänger när tanken är full, kanske nålventilen och flottören ur en slaktad förgasare. Men det händer ju att sådana börjar läcka, skulle alltså aldrig förlita mig på det utan installera en kran och bli tvungen att se på när det fyller. Två gånger fem minuter per år? Skulle aldrig lita på nåt elektriskt.
  3. När jag skulle byta olja härom dagen. så hade pumpen gett upp och oljepluggen sitter inte så kul till. Hoppade över varmkörning. Stoppade ner en plastslang i stället för oljestickan och sög fram oljan (Tvi!). Lade slangänden i en lägre placerad dunk. Beräknade tiden för att tömma mina två liter till sex timmar och gick hem. Återkom nästa dag, klart! Utan ansträngning, lärorikt!
  4. Det betyder väl då att det är ytan på det smalaste stället i nippeln/ventilen som man ska räkna på
  5. Rostskydda järnköl...

    Någon kommer säkert att föreslå blästra kölen metallren, plocka bort den , lämna in för galvanisering, spackla upp med epoxi till NACA-profil och skruva tillbaka med Sikaflex emellan. Jag som vill ha det lite lättare borstar av den med långborste, då försvinner mycket av rostfläckarna på ytan, sedan Biltemas rostätare. Får göra om en del men tycker att det verkar bättre i år än tidigare. Har provat VC-tar i fem lager, fick göra om varje år,. Zinkspray+epoxispackel, fick göra om varje år. (Tack Caribic för tips om brunox, lättare att hitta BT-varianten, tackar även för tipset om bilvaxschampo istället för att hålla på och kämpa med vaxning så nu är vårrustning en baggis)
  6. Blir resultatet liter/minut eller vad? Har inte slangens längd någon betydelse?
  7. När jag tömmer tanken till dunkar på hösten tar det c:a 5 min att fylla en 10 l dunk genom en 12 mm slang. Nippeln är väl dock kanske 4-5 mm
  8. För väldigt många år sedan hittade vi en massa nersmutsade osäljbara varor på ett lager. Priset var 1.75. vad gör vi? Sopor? Vi gjorde buntar med 5 st och satte priset 9.75 (lite prishöjning) och "Lagerrensning". Sålde ut skiten på en förmiddag. Detta om konsumentens förmåga att bedöma pris/kvalitet.
  9. Någon undrade härom året om man vågade köpa flytväst för halva priset på Jula, och fick rådet att vänta en vecka till rean var slut så man kunde köpa den dubbelt så dyrt och troligen med bättre kvalitet.
  10. Denna eviga diskussion.... är helt meningslös då den egentligen inte handlar om tillverkare eller inköpsställen utan är en konflikt mellan två olika människotyper som aldrig kommer att kunna övertyga varandra. Så ge upp! Det finns utmärkt beskrivet i inledningen i " Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Robert M Pirsig
  11. Solpanelsstötta

    Ikea duschdraperistång 70-120 cm 39:- Kapa till lagom längd
  12. En fråga om metallurgi...

    Snöret är i första hand för att visa om vantskruven rör sig, inte för att bromsa den, men jag misstänker att det kan göra det också.
  13. En fråga om metallurgi...

    Nej, nyckelringar. På riggbultarna (som sitter ganska väl skyddade). Provade några år med en rostfri tråd genom riggbultarna men den blev för ohanterlig.
  14. En fråga om metallurgi...

    Nu ska jag svära i kyrkan.... Jag drar alltså en 4 mm lina genom alla tre vantskruvarna på resp. sida endast genom vantskruvarna, inte genom sprinthålen. En stoppknut i arje ända så den inte ramlar ur. Det händer att en vantskruv gängar upp sig ett halvt varv och det ser man då. Kommer då linan att hålla eller dras av när den lindas upp på vantskruven? Vilken kraft sker vridningen med, med tanke på gängans stigning och friktion? Det kanske finns någon mekaniskt högutbildad här som kan svara på det, själv gissar jag på bråkdelar av kpm. Skruven vrider sig alltså knappt och därmed behövs ingen sprint i den nedre terminalen. Kan då den övre vrida sig? Hur mycket kan ett spänt vant vrida sig? Mekanikern? Jag gissar på max ett halvt varv, Så jag slipper även den sprinten. Justera vantskruven - lossa en knut - ingen mejsel eller tång, ingen tejp, inget blodvite. Har gjort så här sedan jag i slutet av 70-talet fick tipset av en göteborgare i en Vindö 40, tänkte då att det är väl så man gör på västkusten, och där brukar dom väl veta....
  15. En fråga om metallurgi...

    Övergav saxsprintar för många år sedan till förmån för nyckelringar. Efter ett kort mellanspel med en rostfri tråd genom alla tre vantskruvarnas saxsprinthål, drar jag nu ett vanligt snöre genom vantskruvarna, det visar tydligt om en vantskruv gängat upp sig ett halvt varv och behöver dras åt, händer en gång per år.
×