Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Snowbiz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Snowbiz

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! www.marinshopen.se har en hel del instruktionsböcker och verkstadshandböcker.
  2. http://www.marinshopen.se/ Har det mesta. Jag brukar handla därifrån.
  3. Hos Länsförsäkringar så kan man förskra en båt som inte är CE-märkt om den är tillverkad innan 1998-06-16.
  4. Såhär står det på Martecs hemsida: Fyll systemet via expansionstanken med lika delar färskvatten och glykol. Vid kall motor skall expansionstanken vara fylld till 2/3-delar. Öppna sjövattenintaget och starta motorn. Se till att slanganslutningarna är täta och efterdrag slangklämmorna. Efterfyll systemet. Kanske inte är till så mycket hjälp....
  5. Hallå! Jag har läst lite på forumet om Bayliner 1952, det verkar vara lite delade meningar om den är bra eller inte. Jag har hört att det har varit kvalitèts problem på dom från 80-talet.....men jag vet inte vad det är som det har varit problem med. Jag har funderat lite på om jag ska köpa en. Den jag har fått tag på är i bra skick och kostar 55.000kr inkl. båtkärra. Är det ett bra pris? Det är inte jag som importerar så vilka krav kan/ska jag ställa på båten och importören? Jag vet inte än om det är en privatperson eller om han har en firma...men jag ska ta reda på det. Måste båten vara CE-märkt när den är från -85? Till er som har en Bayliner 1952: Kan man vara 6st i båten, utan att den har problem med att plana? Självklart beror det väl på vad man har för motor.....men den är väl byggd för 6 pers...så man tycker ju att den ska klara av det utan några problem. Lite info om båten: Motorn är en VP b23 med sötvattenkylning, drevet är VP 270. Jag har inte sett några bilder än...men ska få ett par inom ett par dagar. På alla Bayliner 1952 som jag har sett har det varit Mercruiser eller OMC motorer, så det verkar ju vara ovanligt med VP i dom. Om jag ska åka och kolla på den så hade jag tänkt att ta med en besiktningsman från Båtbesiktningsmännens Riksförening. Kan ni ge mig lite synpunkter på båten...om den kan vara något att ha, fördelar/nackdelar med import och vad jag bör tänka på vid ett ev. köp...mm. Tacksam för alla svar. /Snowbiz.
  6. Nu fungerar deras sida igen : )
  7. Tyvärr så har jag lagt bygget på is, eftersom att jag inte tyckte att det fanns tillräckligt med plats för en större tank så jag får köra med min 40liters tank Mvh. Snowbiz.
  8. Hej! Jag tror inte att det ska vara olja där......så det kanske är dags att byta någon packbox.... Jag bifogar en länk till en sida med en sprängskiss till ditt drev. http://www.teal22.fslife.co.uk/fiche/46.htm /Snowbiz.
  9. Tja! Kolla här: http://www.byggplast-batprylar.se/ Artnr: 7272 (Kapacitet 150 L/min. Pris: 269kr. Artnr: 7273 (Kapacitet 300 L/min. Pris: 585kr. /Snowbiz.
  10. Hej! Om det är Martec kylning så kan du kolla här: http://www.martec.se/ /Snowbiz.
  11. Hallå! Jag har en liten fråga ang. 100 dreven... Passar 100A och 100B dreven på samma sköld, eller måste man byta ut något för att det ska passa? Mvh. Patrik.
  12. Hej! Nej, det är nog inte fjädern som måste bytas... Problemet du har är nog att backspärren inte låser när du backar...så det är nog bara att justera lite... Ur Instruktionsboken: Kontroll och justering av backhaken: 1. För manöverspaken till läget för körning back. Spelet mellan backspärrtappen (3) och backhaken (4) skall då vara 1mm. Vid behov justeras spelet genom att vrida sexkanttappen (3). 2. Ställ därefter manöverspaken i neutralläge. För backhaken (4) bakåt och kontrollera att frigången mellan backspärrtappen (3) och haken (4) är ca: 0,5mm (markerat med en pil). Vid justering lossas manöverhävarmens (1) klämskryv (2) vartefter axeln med tappen (3) vrides. Mvh. Patrik.
  13. Hej! Jag kommer att tillverka en själv. Jag jobbar på en industri så jag har tillgång till allt som behövs. Jag ska ut till båten nu i helgen och göra en ritning och räkna ut hur mycket tanken kommer att rymma.
  14. Hej! Jag håller på och ska bygga en ny bensintank i 2mm rf plåt till min delta.... den som sitter i nu är en Volvo tank på 40 liter. Jag har läst att dom flesta har en tank på 100 liter...stämmer det? Och vart sitter tanken orginal...är det i mitten av båten? Tacksam för svar och gärna någon bild. Mvh. Patrik.
  15. Hej! Det kan finnas många orsaker...... Har du kollat: * Termostaten så den öppnar som den ska. * Att impellern är hel impellerhuets bussning/ar är täta. * Att det kommer ut kylvatten vid avgaskröken. * Att det inte är stopp i oljekylaren. * Att kylslangar är täta. * Kylkanalerna i blocket så att dom inte är igensatta. Om du har ett sjövattenkylsystem och inte har ett sjövattenfilter kan jag rekomendera att du sätter dit ett. Om du har ett sötvattensystem så kan du kolla så att inte värmeväxlaren är igensatt. Jag har en sötvattenskyld AQ115 (B20) som jag hade kylproblem med. Jag upptäckte att det var bussningen till ena impellerhuset hade gått sönder. Jag bytte den 2st lager och nu kyler den som den ska. /Patrik.
×
×
  • Skapa nytt...