Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ivansen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ivansen

  • Placering
    Löjtnant
  1. En av killarna har flycertifikat så det skulle inte bli rättvist. Sedan var poängen att vi skulle ut på sjön, tävlingen är tänkt som en krydda på turen. Jag tror min fråga gäller hur navigationstävlingar brukar vara upplagda. Jag har aldrig deltagit i någon.
  2. Ivansen

    Teambuilding?

    Jag tänkte ordna lite teambuilding med min arbetsgrupp på jobbet och ta ut dem på en tur med båten. Jag skulle vilja ge dem några praktiska problem att lösa. Förutsättningarna är följande: Vi är 7 personer, alltså 6 undertecknad. Alla är civilingenjörer, varav en doktorerat i fysik. Alltså hyfsat klipsa herrar (och dam). Två har egen båt, men nyttjar dem rätt sparsamt. Min båt är utrustad med plotter, ekolod, radar, kompass, VHF, logg, sjökort och transportör. Den marchar sisådär 9 knop. Jag skulle vilja dela upp gänget i två lag om tre personer vardera, och ge dem uppgifter att lösa som inkluderar navigation och probemlösning. Till sin hjälp ska de använda de instrument som står till buds. Jag tror ingen har begränsat radiotelefonicertifikat, så jag vill inte att de ska sända på VHF:en, däremot är det helt i sin ordning att ratta in någon kanal och lyssna. Jag har både en fast och en handhållen VHF, så jag skulle teoretiskt kunna ge dem ledtrådar över radio. Har ni några roliga idéer på hur man kan lägga upp en sådan tävling? Låt säga att den ska ta högt 1-2 timmar totalt för bägge grupperna. Sedan blir det grillning och kontemplation över ett par öl!
  3. Min heter Diesela, såg just i tråden att någon annan också döpt sin båt till det, och jag som trodde jag var ensam. Får väl hitta på något fyndigt tilläggsnamn. Diesela betyder f.ö. just diesel på italienska.
  4. Jag har varit i en båt när blixten slog ned i den, så risken är högst påtaglig. All elektronik blev koldamm och båten sprang läck, turligt nog inte mer än att det gick att täta med tre kilar täljda ur en trägalge. När blixten slår ned i ens omedelbara närhet låter det inte som mullrande åska, det blir snarare en skapp knall som av dynamit. Det luktar ozon och jag såg konturerna av land *genom* skrovet!
  5. Det som fick mig att välja (båt med) rak axel var främst dess mycket modesta servicebehov. Det finns inte så mycket som behöver skötas och om man väl måste byta någon del är det förhållandevis enkla och billiga grejor. Drev måste skötas mycket noga och eventuella reparationer kan bli kostsamma. Nackdel är som tidigare nämnts sämre manöverförmåga, i alla fall på enkelmontage. Min båt var bedrövlig i det avseendet, men det är ganska extrem med väldigt mycket köl för att vara en motorbåt. Det var ibland en fars när man skulle lägga till i trånga hamnar. Men det avhjälpte jag med en bogpropeller och nu vänder jag på en femöring. Senast ändrad av Ivansen | 01 september 2008 | 19:40 Senast ändrad av Ivansen | 01 september 2008 | 20:24
  6. På min VHF sitter det en dekal som ser ut att vara original. Där står det (inte ordaggrant, har den inte framför mig): Lystbådekanal 1L = P3, 2L =P4. Jag vet dock inte om den levererades så eller om den programmerats i efterhand. Men testa att stega igenom P-kanalerna och prata/lyssna med en annan VHF på L1/L2.
  7. På en segelbåt: rullfock. På en motorbåt: bogpropeller.
  8. Tack för svaren, som alla höll en osedvanligt hög kvalitet! Visst är det säkrast med två flaskar att växla mellan, men jag ville undvika utgiften nu eftersom jag kommer byta till komposit nästa år. Nu gäller det om min lilla 2012 räcker säsongen ut eller om jag åker på en sista fyllning. -Ivan
  9. Är det någon som har en tabell som visar hur mycket gas det är kvar i en gasflaska med ledning av dess vikt? Jag har ingen utbytesflaska och söker efter en medod att avgöra när det är dags att fylla på *innan* den tar slut. Jag inbillar mig att med en bra våg så borde den kvarstående gasmängden kunna utrönas. Att skaka på flaskan och känna efter tror jag är vanskligt. Just nu har jag en 2012 flaska, allstå en liten blåmålad grunka. -Ivan
  10. Tack! Båten i tv-serien har också flybridge, men den är ständigt täckt av en presenning, så det kan vara samma modell. Som ni ser av min nuvarande båt så gillar jag robusta yrkesgrejjer! -Ivan
  11. För att komma i rätt stämning inför kommande turer satt vi och tittade på några gamla avsnitt av tv-serien skärgårdsdoktorn. Jag gillar doktorns båt, är det någon som vet vad den är för fabrikat? -Ivan
  12. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dessa båtar men vill ändå inflika att det är en stor fördel att slippa kapell och i stället ha möjlighet att stänga en dörr om sig när vädret är otrevligt (fördel Uttern alltså). Om du letar trevlig motorseglare i den storleksklassen bör du även titta på Fisher 25. De är ganska ovanliga men det finns t.ex. en till synes prisvärd i Norge; http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7547591&sid=6azdVXNPL204160&pos=16&tot=25 Tänk dock på att NOK=1,16 SEK. Fisher finns i flera storlekar och är enligt mitt förmenande bland de finaste motorseglarna. -Ivan
  13. Jag överväger att montera mantåg på en båt som idag endast har en pulpit. Gumman tycker det är obehagligt att gå på skarndäck eftersom det inte finns grabbräcken annat än på styrhytten. Jag tänkte mig en pushpit (akterpulpit) och däremellan stöttor på sidorna, eventuellt med ett par dubbelstöttor för att göra arrangemanget öppningsbart. Och mellan dessa så drar jag dubbla mantågslinor. Finns det något rekommenderat avstånd mellan stöttorna för att få bra spänst och styrka? Man vill ju inte ha fler än som behövs då de är ganska dyra. -Ivan
  14. SXK-grillen fungerar bra, men man måste tänka sig för när man apterar den. Den har som någon påpekade inte något luftintag i botten, utan luften tas uppifrån och sugs ned längs med väggarna. För att det ska lira så får man se till att inte täcka hela grillgallret med biff, utan lämna en spalt i gallrets periferi. Bunken är kraftigt konisk och jag gissar att syftet är att den ska bli kallare i ytterkant, vilket är bra för syretillförseln. Ett annat tips; när du hällt ned kolen / briketterna i bunken, skaka den ordentligt så att det finkorniga koldammet lägger sig i botten - det har en tendens att hämma luftgenomströmningen. Och ett tredje; grillar du i land, se till att ställa den på det medföljande fundamentet - dels skyddar du underlaget från hettan, dels kyler inte marken kolen från undersidan. Konstruktionen kan tyckas egendomlig, men det finns en klar fördel med att slippa hål i botten om man lagar mat i båten med grillen på relingen - det ramlar inte ur glödande partiklar på däck. -Ivan
  15. Jsg köpte igår en Minn Kota Endura 30 (den minsta i serien) och monterade den på en gummibåt av typen Bush Kailman 285T. Till det skaffade jag ett gel-batteri från Biltema på 30Ah. Provade idag. Båten gör drygt 3 knop och drar då 30A på fullt pådrag. Helt ljudlöst, vilket var en märklig upplevelse. Till en Skipper behöver du nog några nummer större motor, och fundera igenom hur du tänker dig ladda batteriet. Det tar tid att ladda ett tomt batteri via solcell, men har du regelbunden tillgång till landström så kan det funka. Själv har jag en motorbåt som basläger med tillgång till rejäl laddning, så jag har inte det problemet. -Ivan
×
×
  • Skapa nytt...