Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

flipperjens

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    106
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om flipperjens

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej!Jag rekomederar Butler ankarfällare. Ett bra och billigt alternativ jämfört med ankarspel. Att fälla ankaret i rätt ögonblick utan att behöva lämna styrplatsen är det som är viktigast för mig, dra sig ut gör man lätt för handkraft. Ankarolina bör man ha, då sköter sig allting av sig själv. Har haft denna lösning i ca. 3 år och är mycket nöjd. Bytte båt förra året och har nu återinvesaterat i en ny Butler. Kan varmt rekomendera Butler. Ca. 3.000 kr i jämförelse med ett ankarspel är ett billigt alternativ. Mvh Jens
  2. Hej! har också hört siffror på ca. 10 procents sämre effektuttag på miljödieseln. Genom att justera bränslepumpen kan du kompensera detta. Vrid justerskruven ca. ett kvarts til ett halvt varv medurs, det ger en hel del! Så länge inte motorn svartryker är det inga problem. / Jens
  3. Hej! plasta igen meddetsamma! Byt till en modern logg. Går det hål på höljet så sjunker båten, en av de dummaste konstruktioner jag hört talas om. / jens
  4. Hej! för att ta ett konkret exempel på hur mycket en intercooler ger i effektökning kan man använda följande grundmotor. AQD40 ger 135 hkr och AQAD40 ger 155 hkr. Det enda som skiljer motorerna är intercoolern. För att slippa diskussionen om hur mycket en intercooler sänker temperaturen har ni här konkret fakta. Räkna ut procentsatsen på höjningen. Absolut värt ett försök att konstruera en intercooler om man kan detta. Glöm inte tillluften till motorrummet, detta är ofta ett problem. / Jens
  5. växel vajern är injusterad bak efter boken Hej! i sådana fall har du fört växelhandaget på förarplatsen i både back o framläge, det är så man justerar enligt boken. DVS. för att veta om det funkar måste man lägga i fram respektive back o justera friläge efter detta. Tror tyvärr inte att det finns någon justering i reglaget. Kan det vara något problem med växelvajern? Du borde ha märkt detta redan på land! / Jens
  6. Hej! När jag hade segelbåt gjorde jag enligt följande om det var sidvind: Slängde i ankaret som vanligt, körde fram till anläggningsplatsen, stramade upp ankartampen och gjorde fast, la rodret mot vinden o la i fram på tomgång, på detta sätt stod båten stilla, knallade i land o la fast, gick tillbaka o la i friläge och sedan var det klart. Numera funkar inte detta, min motorbåt ger för mycket effekt på tomgång med växel i. Men på en snipa borde det funka. För en styrpulpet/ motorbåt är nog det bästa tipset en kast dragg iland som tidigare inlägg tippsat om. En ankoralina är till stor hjälp. / jens
  7. Hej! ja det kommer in vatten om du tar ur givaren. Tycker att det är lite väl riskabelt att ta ur givaren när båten är i sjön även om blindpropen är till för detta . Tänk om det kärvar när du ska byta ,det kommer att läcka in rätt ordentligt. Jag skulle inte prova. / jens
  8. Dioden tänkte jag mig tvärs över matningsspänningen - alltså inte seriellt. Det ger inget skydd mot polvändning, däremot så skyddas elektroniken om den har en diod i framrikting på plussidan. Du måste alltså sätta en diod på varje förbrukare på plussidan i serie för att det ska göra någon verkan. Bilstero har oftastdetta inbyggt som skydd. / jens Senast ändrad av flipperjens | 26 maj 2007 | 22:28
  9. Hej! precis som Anders skriver, låt startmotorn gå nåra varv tills du får motstånd i pumpen. Sedan måste du förmodligen lossa bränslerören till spridarna och pumpa eller köra startmotorn tills diesel kommer fram. Det brukar inte räcka med att lufta bara filtren. / jens
  10. Hej! brukar använda skurborste och vim alternativt Ajax skurpulver. Är halkskyddet mycket slitet /gulnat kan man lacka om det med en roller men det är svårt att hitta rätt nyans på färgen. Prova med skurmetoden först / jens
  11. Lika förvånad som Sea Mainiac! Hur fick du igång motorn? Startmotorn bör ju ha gått baklänges. Verkar konstigt. mvh jens
  12. Hej! tänk nu på den röda tråden! sluta snacka miljö, skittankar o sånt skit. Tack för ett av de roligaste inläggen på länge En mycket innovativ idé! Jag har 120 liters färskvattentank. Om man sänkte ner en plastsäck på 20 liter där hojtaroljan kan förvaras så är sommaren räddad. Hrm! ska bara dricka lite vatten. Det är bara att göra en omkoppling via en T-ventil o berusad blir man, utan någons vetskap. I och för sig sker detta utan en extra tank men en kul i idé! Tack för tipset. / jens
  13. Hej igen. Nej inga negativa effekter. Båten dra inte mer per distans, snarare något mindre pga. att jag har fått högre machfart, bytte från A5 till A8 det gjorde ca. 4.5 knop vid samma varvtal. Båten planar ut ordentligt nu vid ca. 3.300 rpm Som sagt, jag är helnöjd / Jens
  14. Hej! International har en aluminiumprimer på sprayburk. Har du haft propellern i luft efter slipning har den redan oxiderat. Du bör slipa av oxiden och sedan avfetta med förtunning och måla omgående med primer. Sedan kan du t.ex. ta Biltemas utombordsfärg, finns i silver o svart mm. / jens
×
×
  • Skapa nytt...